Jedenadvacet kilometrů dlouhá prašná silnice se stotřiceti zatáčkami a s převýšením 1237 metrů, navíc sjízdná většinou jen od června do října, vzbuzovala jak respekt, tak byla výzvou pro mistry volantu tehdejší doby.
První závod na Klausenpass se jel 27. srpna 1922, čtyřiadvacet let poté, co byla horská silnička spojující Linthal s Altdorfem otevřena pro normální provoz. Na ní se odehrávaly boje o sekundy či jen desetiny, automobilových a motocyklových jezdců, mezi nimiž nechyběly ani hvězdy největší jako Caracciola, Nuvolari, Rosemeyr, Varzi, Campari, Chiron, Stuck. Eliška Junková v roce 1926 dojela s Bugatti na krásném jedenáctém místě mezi 180 účastníky. Mezi vítěze ve své kategorii se při posledním desátém ročníku zařadil také Bruno Sojka.
Značku Opel předvedl na Klausenpassu v nejlepším světle v roce 1923 závodník Carl Jörns ve sportovním voze s motorem o obsahu válců 3,4 l čtvrté místo ve své třídě. Odvážný muž z Rüsselsheimu potřeboval k překonání trati 23 minut a 15 sekund, průměrná rychlost činila úctyhodných 56 km/h.
Vzkříšení závodu nedávalo spát hrstce nadšenců. Dva roky vyběhávali nejrůznější povolení, než mohly v roce 1993 zaburácet ve skalním masívu okolních třítisícovek motocyklové a automobilové motory. Pětadvacet tisíc promrzlých a provlhlých diváků bylo navýsost spokojeno a kde kdo si přál reprízu.
K ní došlo až po pěti letech v září 1998. Na 350 hrdých majitelů automobilových veteránů z let 1900 až 1939 se sjelo do Linthalu, aby si opět vychutnali neopakovatelnou atmosféru horského závodu, ve své době jednoho z největších a zároveň nejobávanějších.
Opel samozřejmě nemohl na startu druhého ročníku Klausen-Memorialu chybět. Rüsselsheimská automobilka postavila na start hned tři unikáty. V kategorii nejstarších závodních vozů z let 1900 až 1918 se objevily dva modely Opel GP1 vyrobené v roce 1913 pro Velkou cenu Francie. Za volant jednoho z nich se posadil Manuel Reuter, mimořádně úspěšný jezdec závodů cestovních a sportovních vozů. Dnes startuje s modelem Vectra v německém šampionátu superturismo.
Třetím Opelem na startu byl 1920 model Torpedo 8/25 PS, nápadný především dokonalým svým špičatým chladičem. Čtyřválcový motor vozu dává z objemu 2332 cm3 výkon zhruba 20 kW (28 k), nejvyšší rychlost činí asi 65 km/h.
Opely ani přes svůj pokročilý věk neztratily nic na rychlosti a sklidily zasloužený obdiv a potlesk třiceti tisíc diváků. Veteránský svátek pod alpskými velikány se vydařil po všech stránkách a všichni pevně věří, že se za pět let na Klausenpassu opět sejdou.
Jindřich Lasík
převzato z OPEL magazínu zima 98/99
vychází zpravidla čtvrtletně a je k dispozici u dealerů OPEL
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.
Autorizovaný dealer a opravce OPEL
Člen koncernu TUkas