Dovoz ojetých osobních automobilů do ČR v 1. pololetí 2003 vzrostl

Bylo dovezeno celkem 74 491 ojetých osobních automobilů.

Z údajů Generálního ředitelství cel o dovozech ojetých vozidel za 1.pololetí roku 2003 a 2002, vyplývá, že za dané období roku 2003 bylo do České republiky dovezeno celkem 74 491 ojetých osobních automobilů, což je o 15 341 ks (o 25,94 %) více než za stejné období roku 2002. Navíc bylo v rámci individuálního dovozu dovezeno 1 063 ks osobních automobilů deklarovaných na „náhradní díly“.


K tzv. první registraci však v 1.pololetí 2003 došlo (dle údajů z Centrálního registru vozidel) pouze u 57 235 ks ojetých osobních automobilů z dovozu. To znamená, že z celkového počtu 75 554 ks dovezených ojetých vozidel nedošlo k přihlášení do provozu v ČR u 18 319 ks ojetých osobních automobilů, tedy u cca 25 % dovezených ojetin.


Jelikož lze do značné míry vyloučit „fázový posun“ mezi dovozem a přihlášením do provozu (neboť zřejmě stejné množství vozidel dovezených v roce 2002 bylo do provozu v ČR přihlášeno až v 1. pololetí 2003), představuje těchto více než 18 000 vozidel zdroj náhradních dílů a tím vlastně „vznik 18 000 nových autovraků“ na území ČR a to jen za 1 roku. Že tato vozidla jsou potencionálním zdrojem autovraků, čili odpadu je nasnadě. Pokud se vozidlo „vymění“ za jiné jako celek, tak „zbude“ původní, pokud se z něho či ze „zbylého“ použijí pouze náhradní díly tak budou vyměněny za nefunkční a tudíž dále nepoužitelné (proč by se jinak měnily), čímž vzniká de facto opět odpad. A je tu známý problém – „Kam s ním?“ Možný vznik ekologických problémů z titulu nevhodné likvidace tohoto odpadu (např. třecí materiály s azbestem, plasty, izolace, provozní kapaliny, čalounění atd.) je tudíž realitou. Nutno ještě uvést, že z více než 1 300 000 ks ojetých osobních automobilů, dovezených do ČR od roku 1991 do 30.6.2003, nedošlo k přihlášení do provozu v ČR u 300 000 až 350 000 ks vozů …


Podle informace Sdružení automobilového průmyslu ČR.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kolo do auta nepatří aneb jak si nepokazit cyklovýlet/hqdefault.jpg">

Kolo do auta nepatří aneb jak si...

Pokud jste až dosud převáželi kolo uvnitř auta, je dobré vědět, že to není jen složitější než použití nosiče, ale i méně bezpečné. Naučte se proto kolo převážet chytře a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...