Citroën Total Abú Dhabí World Rally Team po dvou umístěních na stupních vítězů v prvních dvou podnicích mistrovství světa WRC, zamířil napříč Atlantikem Rally do Mexika.
Po asfaltových silnicích na jihu Francie a sněhu ve Švédsku čeká posádky Mads Ostberg/Jonas Andersson a Kris Meeke/Paul Nagle letošní první šotolina. Tratě Rally Mexiko situované v Sierra de Lobos a Sierra de Guanajuato vyšplhají až na nejvyšší kótu světového šampionátu WRC vůbec – do výšky 2736 metrů nad mořem.
Rally Mexiko
– byla součástí seriálu mistrovství světa WRC už devětkrát, a Citroën tu vyhrál šestkrát. Mezi léty 2006 a 2012 byli v Mexiku neporaženi Sébastien Loeb a Daniel Elena, a to postupně s vozem Xsara (2006), C4 (2007 až 2010) a DS3 (2011 a 2012). Kromě devítinásobných světových šampionů na stupně vítězů v Mexiku dosáhly ještě další čtyři posádky Citroënu: Carlos Sainz/Marc Marti v roce 2004, Sébastien Ogier/Julien Ingrassia a Petter Solberg/Phil Mills jako součást památného umístění na prvních třech místech v roce 2010, a Mikko Hirvonen/Jarmo Lehtinen v letech 2012 a 2013.
Odolávání nadmořské výšce
Od roku 2004 musejí účastníci mexické části mistrovství světa WRC čelit velké výzvě. Tratě se vinou kolem Leónu a Guanajuata v nadmořských výškách minimálně 1800 metrů a vrchol mají až k téměř 2800 metrům. Inženýři Citroën Racing museli přizpůsobit motory těmto podmínkám a nastavit charakteristiku motorů tak, aby dokázala kompenzovat ztrátu výkonu, která je každým tisícem metrů nadmořské výšky kolem 10 procent z maximálního výkonu vozu.
Na tyto specifické podmínky se testovalo dvěma způsoby:
– bench testy motoru a pilotováním na horské základně. Bylo obtížné navodit v Evropě podmínky stejné jako na rally v Mexiku. Na jihu Španělska Citroen je sice schopen testovat co do nadmořské výšky, ale ne ve zcela stejné teplotě a se stejnými limity. Ale díky zkušenostem inženýrů Citroenu za poslední léta, byli schopni se efektivně připravit i na rally v Mexiku. Mimo ztratit co nejméně na výkonu, museli inženýři ale také snížit reakční časy během akcelerace. To znamená zajistit, aby motor pracoval opravdu efektivně, pro něj zajistit hodně vzduchu. V Mexiku, kde ho je málo, a navíc je ještě horký, potřebuje motor opravdu účinný mapping.
MADS OSTBERG ZKROTÍ CITROËN DS3 WRC NA ŠOTOLINĚ
Krátce po svém spojení s Citroën Total Abú Dhabí World Rally Teamem na začátku sezony, Mads Ostberg a Jonas Andersson překvapili na prvních dvou zimních rally kalendáře WRC. Čtvrtý na asfaltu Rallye Monte Carla a třetí v Rally Švédsko podnikne tento skandinávský pár první soutěžní start v Citroënu DS3 WRC v následujícím třetím podniku sezony na šotolině.
Mads se velice rychle zabydlel v novém týmu
– a odvedl velký kus práce při testování ve Španělsku s cílem porvat se v Citroënu DS3 WRC s šotolinou. K tomu poznamenal: „Pořád se ještě učíme, ale s každým kilometrem, který najedeme s autem, stoupá moje nadšení. Už před Švédskem jsem byl spokojený s tím, jak se auto ovládá. Zkušenosti ze sněhu a první dny na šotolině během testování mě naplňují jistotou. S celým týmem jsme hodně pracovali. Navzájem si perfektně rozumíme a je vidět, jaké děláme společně pokroky. I když nesmíme však zapomínat, že Mexiko je naše první rally na šotolině s DS3 WRC, jsem ale přesvědčen, že můžeme být mezi nejlepšími. Jsem si tím jist. A dostat se na pódium, to by byl vynikající výsledek.“ Mads startoval v Mexiku v posledních třech letech, nejlepšího výsledku dosáhl v roce 2012, když skončil čtvrtý. Nyní ale doufá v ještě lepší umístění.
KRIS MEEKE NACHYSTANÝ NA PREMIÉROVOU ZKUŠENOST S MEXIKEM
Podobně jako před měsícem ve Švédsku, stojí Kris Meeke opět před zcela novou rally… Severoirský pilot startuje v Mexiku vůbec poprvé, ovšem na rozdíl od spolujezdce Paula Nagleho, který v Leonu byl už v letech 2006 a 2007. Kris říká: „Nebude to ale úplně stejné jako na minulé rally, kdy jsem si musel zvykat na pilotování na sněhu. Tentokrát se jede na šotolině, tedy na povrchu, se kterým už nějaké zkušenosti mám.“
Jak dokáže být Kris Meeke rychlý, ukázal loni na rally ve Finsku a v Austrálii, kde v rámci mistrovství světa WRC startoval už na Citroënu DS3 WRC: „Ale Mexiko si žádá úplně jiné nastavení. Hodně jsem pracoval u videa a pečlivě naslouchal radám celého týmu a Madse. I když se ještě učím, jsem potěšen z toho, jak se nám podařilo nastavit vůz. Pokles výkonu motorů by mohl být pro mě výhodou, protože mám dost zkušeností ze soutěží s nepřeplňovanými motory. K tomu potřebujete trochu jiný styl jízdy, a to by pro mě neměl být problém. Musím se soustředit na vlastní závod. Vím, že budu mít pro první, dlouhý den dobrou startovní pozici. Můj cíl je získat na zámořských rally co nejvíce bodů. Byl bych spokojený s umístěním mezi nejlepšími pěti.“
Vysokohorská a kompaktní trasa
Rally Mexiko, situovaná do regionu Guanajuato, je kompaktní soutěží. Celková délka soutěže je pro tento rok opět zkrácená na 1038 kilometrů, z nich 39 % je měřených. Čtyři rychlostní zkoušky jsou ale i tak mezi vůbec nejdelšími za celou sezonu – mezi 43 a 56 kilometry délky.
Rally startuje ve čtvrtek 6. března
– v 8 hodin místního času v srdci Guanajuato, součásti světového dědictví UNESCO. Následovat bude velkolepý startovní ceremoniál, po němž posádky absolvují kratičkou, 1,01 km dlouhou super speciálku uličkami města.
V pátek 7. března
– po nocování v Leónu bude následovat ráno první start na čtyři rychlostní zkoušky. Po Los Mexicanos (9.88km) a 44.03 kilometrů dlouhé zkoušce El Chocolate už bude vědět více juano o ambicích jednotlivých posádek. RZ Las Minas (15.59km) bude vysílána živě ještě před návratem WRC do Leónu přes krátkou rychlostní zkoušku Parque Guanajuato Bicentenario (2.6 km). Stejné čtyři rychlostní zkoušky se po třicetiminutovém servisu pojedou znovu odpoledne, spolu s dvěma průjezdy super speciálky na León Autodrome.
V sobotu 8. března
– po zahajovacích 150 kilometrech plných prachu zaútočí piloti na nejdelší trasu rally se čtyřmi rychlostními zkouškami přes třicet kilometrů dlouhými. Po dobře známé Ibarrilla (30.33km) se posádky pustí na Otates a jeho 53.39 kilometrů. Třicetiminutová polední servisní pauza poskytne posádkám odpočinek před druhým průjezdem na Ibarrilla. Poté posádky čeká Otatitos, kratší verze z Otates, s 43.06 kilometry. Den druhý zakončí další televizní rychlostní zkouška El Brinco na 8.25 kilometru dlouhé části sekce Otates, a dvě kola na super speciálce. Tato smyčka vydá na 86.06 kilometrů.
Ve finálový den – v neděli 9.března
– jsou na programu čtyři rychlostní zkoušky. Po super speciálce, jejíž nedělní délka je zdvojnásobená, se posádky hned z rána pustí na nejdelší zkoušku sezony – Guanajuatito s 55.92 kilometrů délky. Bez nároku na servis posádky zkompletují rally s Derramadero (11.63 km) a druhým průjezdem na El Brinco (8.25km), který bude rovněž přenášen televizí a zároveň se pojede jako Power Stage. Program rally je naplánován tak, aby finiš byl v Leónu v neděli 9. března kolem 14.30 hod. místního času. Tak jako každým rokem čeká na vítěze originální trofej – kovbojské boty jako místní specialita. A ještě jeden nový rys pro letošní ročník: servisní park už nebude uvnitř León Poliforum, ale naopak mimo, na trati bývalé super speciálky v centru města.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.