Veřejná tipovací soutěž Dědeček sympatie je jednou z kategorií ankety s názvem Dědeček automobil, kterou každoročně vyhlašuje Mobile muzeum ČR, organizační jednotka Autoklubu České republiky.
Dědeček sympatie je soutěž
– pro čtenáře, diváky a návštěvníky veteránských akcí. O vítězi nerozhodují ani tak technické parametry či sběratelská hodnota vozidel, ale pouze popularita u veřejnosti. Cílem tipovací soutěž Dědeček sympatie je volba historického vozidla roku. O absolutním vítězi a vítězích dílčích kategorií rozhoduje odborná porota, jejímž předsedou je od roku 2006 výtvarník Maestro Václav Zapadlík. V loňském roce proběhl již desátý, jubilejní ročník ankety, která připomíná motoristické svátky a výročí roku. Anketa vznikla v Liberci, „kolébce motorismu“, kde jezdí automobily od roku 1893, narodil se zde konstruktér století Ferdinand Porsche a na počátku 20. století se tu vyráběly luxusní vozy RAF.
Do letošní ankety Dědeček sympatie byla pořadateli významných veteránských akcí a porotou nominována tato historická vozidla:
Praga V z roku 1908
– má dvouválcový motor SV o objemu jen 1,2 litru a je součástí rozsáhlé sbírky Automuzea Praga Zbuzany u Prahy shromážděné Emilem Příhodou a zapsané na seznamu památek UNESCO.
Laurin a Klement RK/MKz roku 1913
– se právě dožil 100 let. Velmi vzácný vůz je součástí sbírky Národního technického muzea v Praze. Vozem jezdil známý závodník, charismatický hrabě Alexander Kolowrat.
Wikov 70 Cabrio ročník 1931
– s řadovým osmiválcovým motorem OHC o objemu 3,5 litru a výkonu 70 k patří mezi ojedinělé automobily. Bylo postaveno několik kusů s rozdílnými typy karosérii, do dnešní doby se dochovaly pouze dva exempláře.
Škoda 645 z roku 1929
– pochází z tehdy nově zavedené typové řady, která zahrnovala ještě čtyřválce typu 430 a osmiválce typu 860. První číslice typového označení znamenala počet válců motoru, další dvě číslice pak výkon v koních.
Tatra 57 Coupé rok výroby 1936
– osazená dvoumístnou karosérií Bohemia s příležitostným sedadlem v části zavazadlového prostoru. Vozidlo má páteřový nástávný rám tatrovácké koncepce.
Laurin & Klement 105 r. v. 1923
– má chladič v horní části zakulacený (obdobný s luxusními automobily RAF), motor osazený karburátorem, nasavačem a dynamem tak, že tvořily „ďábelskou kombinaci“. Dodnes se dochovalo cca 1% vyrobených vozů. Nominovaný vúz je 90 let starý.
Svůj hlas můžete dát pouze jednomu z uvedených automobilů a svou volbu zašlete nejpozději dne 15. 1. 2014 na adresu pořadatele:
Mobile muzeum ČR, klub v AČR, Masarykova 518/4a, 460 01 Liberec
Hlasovat můžete také na internetových stránkách www.dedecek-automobil.cz
Výsledky ankety budou vyhlášeny dne 31. ledna 2014.
Ze všech odevzdaných hlasů budou vylosováni tři výherci, kteří získají hodnotné knížky o veteránech.