Vstřikování naftových motorů – nové myšlení

Philippe Bercher ze společnosti Delphi zdůrazňuje:

Pokud zvýšíme tlak, je to proto, že chceme zvýšit kvalitu směsi vzduchu a paliva ve spalovací komoře díky menším průměrům otvorů trysky. Od začátku bylo naším cílem splnění emisních norem a snížení emisí CO2, což je pro nás další hybnou sílou. Prioritami se tak staly právě vyšší vstřikovací tlaky a počet vstřiků.  

Společnost Delphi

– představila na mezinárodním kongresu SIA v Rouenu studii o novém vývoji v zařízení vstřikování paliva a systémech řízení motoru, které výrazně pomáhají snižovat celkové emise dieselového motoru včetně CO2. Tyto nejnovější technologie zjednoduší dodržování stále náročnějších emisních norem v Evropě, jako je například Euro6, a na jiných trzích po celém světě, kde jsou vysoce účinné vznětové motory stále více uznávány jako účinný prostředek pro snižování emisí CO2.

Tato vylepšení se týkají zvyšování maximálního provozního tlaku z 2 000 bar až na 2 400 bar s vylepšenou atomizací pod vysokým tlakem, modernizace řídicího systému Delphi s uzavřeným regulačním okruhem „closed-loop“, zvýšení hydraulické účinnosti a zkrácení času startování motoru pro bezproblémový stop-start.

Hlavní výzkumné činnosti prováděné v průběhu posledních pěti let se z velké části týkaly zkoumání potenciálu zvyšování výkonu systému vstřikování a strategií elektronického řízení motoru. Cílem bylo splnit emisní normy Euro6, uvést do činnosti systém snižování emisí CO2 „stop-start“, snížit hydraulické ztráty energie a optimalizovat náklady.

Jasné priority

„Od začátku bylo naším cílem splnění emisních norem a snížení emisí CO2, což je pro nás další hybnou sílou. Prioritami se tak staly právě vyšší vstřikovací tlaky a počet vstřiků,“ uvádí Philippe Bercher ze společnosti Delphi. „Když jsme na začátku roku 2000 zahájili výrobu, začínali jsme na tlaku 1 400 bar a dnes jsme na 2 000 bar.“ „Nicméně, tento proces zde nekončí,“ říká: „U osobních automobilů nyní dosahujeme tlaku 2 400 bar, ale u motorů pro velké zatížení jsme o krok napřed. Ty jsou již ve výrobě s tlakovou hodnotou 2 500 bar, která dosahuje až 2 700 nebo dokonce 3 000 bar. U osobních automobilů a lehkých dieselů možná, ano, můžeme zvýšit vstřikovací tlak až nad 2 400 bar. Nejsem si však jist, zda budou náklady a složitost u lehkých dieselových motorů přijatelné.“

Nicméně, není to jen o úsilí společnosti Delphi nebo schopnosti dosáhnout tak vysokých vstřikovacích tlaků, ale také o tom, zda bude projeven zájem ze strany výrobců OEM, jak vysvětluje Bercher: „Při pohledu do budoucna vnímáme dvě odlišné strategie, takže musíme trochu hovořit o plánech výrobců OEM, protože vidíme různé směry. Jeden z hlavních výrobců vozidel se například zaměřuje na systém pozdějšího zpracování NOx pro Euro6, takže pravděpodobně nebude vyžadovat vyšší tlaky a zůstane u tlaku 2 000 bar, a to i u příštích generací motorů. Jiní zákazníci však chtějí mít jistotu, že motor má nejnižší emise, protože nechtějí používat systém pozdějšího zpracování NOx a vyžadují stále větší tlak.“

Stejně jako u většiny technologií existují výrobní, materiálové a cenové kompromisy. To platí převážně pro systémy vznětového motoru určeného pro splňování normy Euro6 a zejména Euro7 v malých vozidlech, kde režijní náklady na další technologii vznětových motorů mohou převyšovat zisky plynoucí z nízké spotřeby paliva a emisí výfukových plynů.

Bercher upozorňuje, že je třeba nalézt rovnováhu mezi vstřikovacími tlaky a počtem otvorů trysek ve vstřikovači pro stálý průtok tryskou: „Pokud zvýšíme tlak, je to proto, že chceme zvýšit kvalitu směsi vzduchu a paliva ve spalovací komoře díky menším průměrům otvorů trysky. Uvědomujeme si, že průměr otvoru trysky pro nás dnes představuje jisté omezení, protože pokud půjdeme pod 90 mikronů, dojde k vytváření karbonu. Dále je to také otázka výroby. Pokud však můžeme zmenšit průměr otvoru, nemusíme tolik zvyšovat tlak, protože by pak zmenšení otvoru trysky nepřineslo výhody spojené s emisemi.“

Technologické výzvy

„Dále zde existuje omezení (limit) počtu otvorů, protože limitem je v současné době průměr otvoru, a tudíž počet otvorů, které lze umístit na tělo trysky. V současné době využíváme osm až devět otvorů. Půjdeme-li nad tento počet, nebudete mít dostatek materiálu mezi otvory pro odolávání vysokému tlaku.“ Přiznává, že společnost Delphi testovala trysky s více otvory, ale tvrdí: „Zatím to nepřineslo žádné výhody.“ „Můžete se domnívat, že zvýšení tlaku rozvodného vedení vstřikovače nad 2 000 bar může mít řetězový účinek na ostatní části palivového systému – tomu tak není,“ říká Bercher. „Velkým krokem byl přechod z rotačního čerpadla 500 bar na 1 400 – 1 500 bar. Dnes ale víme, která zlepšení ve výrobním odvětví musíme učinit, takže nečelíme stejným problémům.

Požadavek na nižší emise výfukových plynů

– nutí výrobce OEM vyvíjet stále složitější systémy hnacích ústrojí obsahující kombinace technologií, jako jsou elektrické pomocné motory a systém stop-start, u kterých společnost Bercher a její tým zdůrazňuje vlastní problémy:

„U systému stop-start jsou tři hlavní problémy: první se týká čerpadla, protože bude muset snášet více stop-startů než běžný systém. Zákazník může dosáhnout 300 000 – 500 000 stop-startů v průběhu životnosti vozidla. U standardního vozidla bez systému stop-start je to možná polovina. To znamená, že je třeba zkvalitnit čerpadlo natolik, aby bylo možné zdvojnásobit jeho běžnou životnost, což má dopad na ložiska v čerpadle. Za druhé je potřebný čas k obnovení tlaku kvůli zpětnému průsaku vstřikovačů. Například u vstřikovačů s přímým řízením, kde po vypnutí motoru nedochází ke zpětnému toku do nádrže, se udržuje v systému tlak, který je tak k dispozici pro vstřik a zážeh motoru.

„Pokud jde o systém řízení motoru (EMS), můžeme konečně vyvinout koncepci, která zajistí udržení motoru v určité pozici po jeho zastavení. Systém EMS tak po opakovaném nastartování motoru zná jeho aktuální stav a může zajistit okamžité řízení vstřikování. U elektrických-dieselových hybridních systémů je to trochu jinak, protože počet stop-startů je téměř třikrát vyšší,“ dodává.

 Globální síť perfektně vybavených a vyškolených specialistů Delphi

– nabízí profesionální a cenově efektivní diagnostiku, testy a opravy nejmodernějších palivových soustav současných naftových motorů i motorů zítřka. I servisy Delphi v ČR již investovali značné prostředky do nejnovější opravárenské techniky, přístrojů, nářadí i získání dovedností.

K zjištění Vám nejbližšího servisu Delphi

– navštivte internetové stránky firmy TAD Praha, která společnost Delphi v plném rozsahu v České republice zastupuje a dbá na vysokou odbornou kvalitu celé servisní sítě Delphi v ČR a komplexně jí v tom pomáhá tak, aby i oprava vašeho vozu byla provedena v servisních střediscích Delphi v nejvyšší kvalitě.

Firma T.A.D Praha

– se zabývá především servisem a opravami systémů vysokotlakého vstřikování nafty do válců vznětových motorů a mimo společnost Delphi zastupuje další 3 z 5 největších světových (evropských) výrobců vstřikovacích systémů. Více o dieselových motorech, jejich významu, servisu, opravách a náhradních dílů a další zajímavosti na www.tadpraha.cz:

Dnešní zajímavý článek jsme vybrali pro čtenáře Periskopu z Magazínu Delphi pro automechaniky.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Policie ČR omlazuje vozový park. Do konce letošního roku převezme 352 vozů Škoda Kodiaq II. generace. Prvních 51 kusů už bylo předáno na polygonu automobilky Škoda Auto v Úhelnici u Mladé...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vozy na autoplyn mají našlápnuto k dalšímu rekordu. Jak se ceny LPG dotknou emisní povolenky?

Vozy na autoplyn mají našlápnuto k...

Za letošní tři čtvrtletí už bylo registrováno více nových osobních vozů na LPG než za celý loňský rok. Dá se tak očekávat, že v roce 2025 přibude na českých silnicích přes 6000 LPG...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový SEAT Ibiza a Arona: Španělský temperament v moderním kabátě

Nový SEAT Ibiza a Arona: Španělský...

SEAT to není jen její mladší a ambicióznější Cupra. Španělská automobilka slaví 75 let a dává to patřičně najevo. Do nového výročí vstupuje s modernizovanými modely Ibiza a Arona –...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kia PV5 Cargo stanovila rekord Guinnessovy knihy: Ujela 693,38 kilometru na jedno dobití

Kia PV5 Cargo stanovila rekord Guinnessovy...

Kia přepsala historii a stanovila nový globální standard dojezdu elektrických vozidel. Kia PV5 Cargo, první specializované elektrické lehké užitkové vozidlo značky a součást průkopnické řady...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda Prelude: Návrat technické ikony

Honda Prelude: Návrat technické ikony

Po pětadvaceti letech se na evropské silnice vrací legendární jméno – Honda Prelude. A vrací se v podobě, která dokonale vystihuje dnešní automobilovou éru: plně hybridní kupé e:HEV,...