Technické novinky Alfy 147 GTA musely být podpořeny odpovídajícím designem, který by jednoduchými, ale účinnými doplňky jasně ukazoval, jakou sílu a sportovní nadšení tento vůz reprezentuje. Přitom bylo základním požadavkem nenarušit úpravami exteriéru původní, velmi elegantní linii, kterou si zákazníci tolik oblíbili.
Designem se vůz hlásí k dřívějším modelům značky Alfa Romeo, avšak celek působí svěžím, moderním a neokoukaným dojmem. Například nezvykle dlouhá kapota motoru zasahující ostře až do samotné přídě vyjadřuje tradici ve výrobě motorů, které jsou svou jiskrností na hony vzdálené běžné produkci. Alfa 147 GTA dostala některá zásadní vylepšení. Například rozšířené blatníky, které by dokázaly pokrýt velká, 17palcová litá kola s pneumatikami 225/45. Pak jsou tady nové přední světlomety s černým pozadím a ty zase dávají přídi ještě výhružnější vizáž. Změny se dotkly i mlhových světel, která se přestěhovala až na samotný kraj spoileru, aby se mohly zvětšit otvory pro chladicí vzduch a mohutnému motoru se lépe dýchalo. Efektní vzhled potrhují nová kola s pěti mohutnými kruhy, určená výhradně pro vozy GTA. Zákazníci si však mohou pořídit i obvyklé vícepaprskové ráfky typické pro závodní automobily.
Jak z bočního tak především ze zadního pohledu vyniká dojem nízké stavby sportovního vozu 147 GTA. Vzadu se novinka pyšní masivnějším nárazníkem. Důvod je prostý – mohutný nárazník po stranách obsahuje rozměrné otvory pro vytvoření přítlačného efektu díky odsávání vzduchu z prostoru pod automobilem. A vše korunuje zdvojená koncovka oválného výfuku přesně v duchu sportovní image značky. Verzi GTA si zákazníci mohou pořídit v deseti barvách včetně zářivé bílé Nuvola s exkluzivním perleťovým efektem.
U auta špičkových výkonů se v interiéru vše točí kolem prostoru pro řidiče. A nejinak je tomu u Alfy 147 GTA. Nejnápadnější inovací je použití zcela nového tříramenného volantu a řadicí páky s hlavicí potaženou pravou kůží v šedé barvě Puma, která je podstatně tmavší než u ostatních provedení Alfy 147. Opravdové sportovní pedály používají ve velké míře hliník. Sportovnímu zaměření vozu se přizpůsobilo i tvarování a čalounění sedadel. Vybrat si lze ze tří barev a mimoto se za příplatek dodává i kožený potah v černém nebo dvoutónovém provedení.
I na tvarování sedadel, zejména v oblasti četného horizontálního členění opěradla, se ovšem najde inspirace ve slavných italských závodních vozech. Přední sedadla obsahují integrovanou opěrku hlavy a výškové seřizování a oddělena jsou loketní opěrkou s vestavěným úložným prostorem. Zadní místa jsou také řešena ve sportovním stylu, ale přitom umožňují pohodlné usazení až třem osobám. Nové je i přístrojové vybavení se speciálními ukazateli a černými číselníky. Jiná jsou dále měřítka na přístrojích, přičemž na multifunkčním displeji přibyla možnost ukazovat teplotu oleje v motoru.
Zavěšení kol je založeno na perfektním podvozku základního provedení Alfy 147, které se skládá z mimořádně přesné dvojité lichoběžníkové nápravy vpředu a propracovanou víceprvkovou nápravou se vzpěrami McPherson vzadu. Tato kombinace přinesla skvělé úspěchy modelu Alfa 147 a pro verzi GTA byla speciálně upravena, aby zajistila vynikající jízdní vlastnosti spolu s mimořádným pohodlím pérování.
Alfa 147 GTA s novým šestiválcovým motorem s maximálním výkonem 184 kW (250 k) při 6200 otáčkách za minutu a točivý moment 300 Nm při 4800 otáčkách za minutu. dosahuje nejvyšší rychlost 246 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,3 sekund. Tyto hodnoty jasně hovoří o špičkových výkonech vozu, ale zároveň se za nimi skrývá značný točivý moment v nízkých otáčkách. To, aby při zařazeném šestém stupni při méně než 2000 ot./min dokázal vůz prudce zrychlovat bez nutnosti podřazení. Zvětšení objemu válců si vyžádalo další úpravy. Pozměněn byl například software řídicí jednotky, posílení se dočkal chladicí systém, do kterého přibyl chladič oleje, nové jsou i sací a výfukové kanály. I přes vynikající výkony motoru 3.2 V6 24v vyhovuje Alfa 147 GTA přísným emisním limitům normy Euro 4.
Zesílením prošla i převodovka, novinkou je větší spojka. Přímo řazené ústrojí s šesti stupni bude navíc v září 2003 doplněno alternativní sekvenční převodovkou Selespeed. Ta využívá systém řazení převzatý z vozů formule 1 a umožňuje rychlejší a snadnější změnu stupňů pomocí páček přímo u volantu.
Alfa 147 GTA má účinné sportovní brzdy a nejmodernější dostupnou techniku, která se stará o bezpečné využití potenciálu vozu a jeho ovládání za extrémních situací. Samozřejmostí je přítomnost protiblokovacího systému ABS doplněného elektronickou distribucí brzdné síly EBD. Sériově se dodává také špičkový systém jízdní stability VDC, kterému sekundují zařízení MSR (omezuje brzdný moment motoru při necitlivém podřazení na kluzkém povrchu) a ASR (omezuje prokluz předních kol při prudkém zrychlování).
Sériově se do Alfy 147 GTA dodává ABS Bosch 5.7, které je v současnosti nejmodernějším zařízením svého druhu na trhu a obsahuje i zařízení na elektronicky řízené rozdělení brzdné síly k jednotlivým kolům (EBD). Hlavní předností tohoto systému, který se skládá ze čtyř aktivních snímačů, čtyř kanálů a hydraulické řídicí jednotky s 12 solenoidy, je schopnost vyhodnocovat získaná data přímo v aktivním senzorech místo toho, aby se informace posílaly do řídicí jednotky. Celý systém proto pracuje podstatně rychleji a dokáže rozeznat signály i při velice nízkých rychlostech (pasivní senzory nedovedou zachytit rychlost pod 4 km/h). Zároveň účinněji vzdoruji interferencím způsobeným elektromagnetickým polem a zahříváním od povrchu vozovky. Díky schopnosti pracovat i v nízkých rychlostech mohou aktivní senzory spolupracovat s příplatkovým satelitním navigačním systémem, který se při určování pozice vozu opírá i o data od čidel ABS.
GTA: legenda mezi italskými auty
Během šedesátých let 20. století byla jedním z nejsledovanějších odvětví motoristického sportu, a to jak veřejností, tak výrobci, kategorie označovaná Touring. Cestovní vozy odvozené od sériových modelů sváděly nekonečné bitvy na slavných závodních okruzích. A ani ti nejlepší jezdci se v žádném případě nestyděli, že závodili právě v této kategorii. Stačí připomenout jen některá věhlasná jména: Jim Clark, John Whitmore a Andrea de Adamich.
Alfa Romeo chtěla být součástí tohoto podniku a tak se rozhodla pověřit specializovanou firmu k přípravě vlastního závodního týmu. Stala se jí společnost Autodelta, v jejímž čele stál Carlo Chiti, tou dobou světově proslulý konstruktér stáje Ferrari. A toto spojení špičkové techniky a sportu umožnilo zrod jedné slavné automobilové legendy.
Psal se 18. únor 1965, když se na amsterodamském autosalonu poprvé představil výsledek práce Autodelty. Byl jím vůz vyvíjený na základě Giulie GT, překřtěné na GTA. Novinka se od své sériové sestry lišila zvnějšku výraznými vstupy vzduchu a především trojúhelníkovým emblémem Autodelty. Dvouvačkový motor 1600 Twin Spark se dvěma svíčkami na válec byl rázně vylepšen, aby jeho výkon vzrostl ze 106 na 115 koní.
GTA triumfovala už během prvních jízd, ostatně nic jiného se od tohoto atraktivního vozu neočekávalo. Mnohdy se závod změnil ve spanilou jízdu Alfy Romeo, jako třeba při čtyřhodinovém klání Jolly Club v Monze, kdy sedm vozů GTA obsadilo první až sedmé místo. Se skvělými piloty za volanty začala Alfa pořádně otupovat ostří tehdy vládnoucích Lotusů. Ještě několik let poté dokázaly slavné vozy GTA dominovat evropskému šampionátu cestovních vozů.
V roce 1968 Alfa Romeo představila silniční i závodní novinku GTA 1300 Junior. Vůz vypadal na první pohled jako běžný sériový model Junior, avšak byl štíhlejší a jeho siluety zvýrazňovaly nápadné pruhy na bocích. Závodní verze vyvinula 160 k (sériová 103 k), a tak se podle očekávání i toto nové GTA velmi rychle zabydlelo na stupních vítězů.
Duo závodních vozů GTA vládlo evropských okruhům až do roku 1970, kdy se objevil vůz GTAm, odvozený od 1750 GT Veloce America. Ve srovnání s původním autem měl závodní speciál úplně jinou karoserii a to samé platilo o motoru – dvoulitrová jednotka dávala výkon 230 koní. S tímto vozem vyhrál Nizozemec Tonie Hezemans evropský pohár cestovních vozů v letech 1970 a 1971, když obsadil šest prvních míst během osmi závodů.
V roce 1992 se Alfa Romeo rozhodla k návratu na závodní tratě s vozem 155 Q4 připraveným podle standardů italského šampionátu SuperTouring a pojmenovaným podle slavných závodních vozů minulosti GTA. Tak jako konkurenti i tato Alfa však měla se sériovým autem pramálo společného: chlubila se blatníky z karbonu, mohutným spoilerem, který se naklápěl do různých úhlů, a 16ventilovým přeplňovaným motorem s výkonem 400 koní (zatímco sériový vůz vyvinul nanejvýš 186 k). Do čtyř týmových vozů usedalo kvarteto jezdců Larini, Francia, Nannini a Tamburini, kteří za volantem nové GTA vyhráli 17 z 20 závodů – a Larini se vyhrál titul.
A nyní se legenda jménem GTA vrací na závodní okruhy, aby znovu připomněla slavnou tradici italské automobilky Alfa Romeo.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Největší obchodní dům
automobilů v ČR
Motto AUTO JAROV zní: „Prodejem naše služby nekončí...”