Detroitská ofenzíva (Ford v Detroitu)

Letošní autosalon v Detroitu byl doslova impozantní.

Představilo se na něm hned několik desítek nových modelů a pozoruhodných konceptů a navíc se konal zcela ve znamení nadcházejícího stoletého výročí společnosti Ford Motor Company, která pro návštěvníky připravila skutečně jedinečnou podívanou.


Stánek Fordu ve známé Cobo aréně byl tentokrát doslova v obležení novinářů z celého světa. Ještě nikdy v historii detroitského autosalonu se totiž zdejší výrobce neprezentoval s takovou razancí a s takovým počtem vystavovaných novinek jako v letošním roce. Součástí rozsáhlé expozice byly pochopitelně i stánky dceřiných firem Aston Martin, Jaguar, Volvo, Mazda, Land Rover, Mercury a Lincoln, ovšem největší pozornost na sebe poutaly modely s modrobílým oválem ve znaku.


Hitem číslo jedna byl na stánku firmy Ford bezesporu koncept dvoumístného sportovního vozu Mustang. Tento stylisticky velmi emotivní automobil se návštěvníkům představil v klasickém provedení kabriolet a fastback a jak naznačil šéf automobilky Bill Ford, jedná se o vůz, který se sériové podoby dočká v nejbližší budoucnosti, a to možná již na začátku příštího roku společně s další legendou značky – supersportovním kupé GT 40. Chcete-li se o novém mustangu dozvědět více, nalistujte si hned teď‘ stranu 28. (Článek přetiskneme v pondělí 31. března.)


Praktičtěji založení návštěvníci ovšem daleko více obdivovali další studii nesoucí označení Ford Freestyle FX. J

Detroitská ofenzíva (Ford v Detroitu)
Detroitská ofenzíva (Ford v Detroitu)

ejí provedení je totiž v automobilovém světě zcela ojedinělé a konstrukčně naprosto originální. Ford Freestyle, jak jeho název naznačuje, v sobě spojuje hned několik kategorií: šestimístné univerzální kombi, čtyřmístný sedan a dokonce SportTrack, jakýsi minipikap s výklopnou zadní stěnou. Změna podoby vozu, jak ji naznačují přiložené snímky, probíhá automaticky po stlačení příslušného tlačítka na přístrojové desce, přičemž celková doba „transformace“ netrvá déle než několik desítek sekund. Ford Freestyle FX vybavený třílitrovým vidlicovým šestiválcem Duratec a převodovkou CVT má rovněž hodně blízko k sériové podobě, která by jistě potěšila statisíce mladých zákazníků nejen ve Spojených státech, ale taktéž v Evropě.

To, že americký automobil může být vzrušující, výkonný a vysoce sofistikovaný, dokládá další Fordova „pecka“ letošního Detroitu. Majestátně vyhlížející sedan s označením 427

Detroitská ofenzíva (Ford v Detroitu)
Detroitská ofenzíva (Ford v Detroitu)

>na boku po vzoru legendárního modelu Galaxie je sice taktéž pouhou studií, v mnohém však naznačuje další směry vývoje pod vlajkou Ford Motor Company. J Mays, viceprezident společnosti odpovědný za design, dokonce o tomto konceptu prohlásil, že je zhmotněním Fordovy filozofie o stoprocentním americkém automobilu nového tisíciletí. To ostatně dokládá i velmi futuristický styling karoserie a interiéru, který společně s hlubokým černým odstínem laku dodává vozu značně mysteriózní nádech. Koncept Ford 427 je ovšem navržen v ryze sportovním stylu, což ostatně zjistíme pouhým pohledem pod jeho kapotu, kde se ukrývá „nekompromisně“ vyhlížející vidlicový desetiválec Cobra R o výkonu bezmála šesti set koní.

Dnes již legendární model T stál na počátku minulého století u zrodu obrovského automobilového impéria se značkou Ford a model U

Detroitská ofenzíva (Ford v Detroitu)
Detroitská ofenzíva (Ford v Detroitu)
Detroitská ofenzíva (Ford v Detroitu)

prezentovaný v Detroitu kráčí svým způsobem v jeho šlépějích, neboť je taktéž symbolem vyspělé technologie a progresivního přístupu k řešení dokonalé symbiózy člověka a běžného dopravního prostředku. Již na první pohled je jasné, že model U je ve fázi koncepční studie, což dokládají nejen netradiční konstrukční materiály, superelektronické systémy a futuristické ztvárnění interiéru, ale především použitý hybridní pohon kombinující vysoce ekologický vodíkový motor s modulárním převodným ústrojím. Motor modelu U má objem 2,3 l a s podporou třífázového elektromotoru je schopen vyvinout výkon 151 koní. Do palivové nádrže vozu se vejde 7 kilogramů zkapalněného vodíku, což vystačí na 500 kilometrů jízdy. Bill Ford právem nazval koncept U modelem T jednadvacátého století,

Ford vystavoval v Detroitu samozřejmě i novinky z oblasti sériové produkce, například sportovní kupé Mustang Mach 1 s motorem o výkonu přes 300 koní, modernizované limuzíny Crown Victoria či zcela přepracované modelové řady Escape, Explorer, Expedition a Excursion. Největším trhákem byla ovšem premiéra nové generace modelu F-150. Pro Američany je totiž tento pikap doslova kultovní legendou s více než padesátiletou tradicí. Zároveň se jedná o nejprodávanější vůz ve Spojených státech (vloni se zde prodalo 813 701 těchto automobilů). Modernizovaná „stopadesátka“ se na trhu objeví ve třech základních provedeních a v pěti stupních výbavy s různou délkou ložné plochy. Pro pohon zvolil Ford dva vidlicové osmiválce Triton 4,6 a 5,4 l o výkonu 231 a 300 koní. Velkolepá show spojená s prezentací nového modelu F-150 vyvrcholila představením konceptu SVT Ligthning – údajně nejvýkonnějšího a nejrychlejšího pikapu této planety. Agresivně tvarovaný automobil ukrývající v sobě

Detroitská ofenzíva (Ford v Detroitu)

osmiválcový turbomotor o výkonu 500 koní, dokáže jet rychlostí takřka 250 km/h a zrychlovat z 0 na 100 km/h za 5,5 sekundy. O úspěchu sériové verze, která se představí již v příštím roce, nikdo nepochybuje. Prodej předchozích dvou generací Lignhtningu překročil hranici 35 000 kusů.

Svět Fordu jaro 2003
Aktuální informace najdete na .

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ford Mustang Mach-E má nové baterky a prodloužený dojezd

Ford Mustang Mach-E má nové baterky a...

Jmenuje se Mach-E a před čtyřmi lety přijel jako elektrická obdoba slavného Mustangu s majestátním předkem a specifickým zadkem. Nicméně s Mustangem toho má společného asi jako petrolejka a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě Dakaru osmé místo

Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě...

Pracovní týden začal pro závodníky 44. ročníku Dakaru pěkně zostra. Pořadatelé jim nachystali nejdelší kilometráž v podobě 830 kilometrů z nichž 395 bylo měřených. Šokem pro Martina...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Martin Prokop se i po třetí etapě Dakaru drží v TOP 10

Martin Prokop se i po třetí etapě...

Krátká a rychlá třetí etapa letošního Dakaru obnášela 255 měřených kilometrů v okolí bivaku v Al Qaisumah, když pořadatel musel kvůli zaplavenému maratonskému bivaku v Al Artawiyah změnit...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na elektromobil v 87 letech, pořídil si Ford Mustang Mach-E

Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na...

Pedro García (87), který celý život jezdil s auty poháněnými spalovacím motorem, dokazuje, že na budoucnost není nikdy pozdě. Rozhodl se totiž přejít na elektrický pohon a pořídil si Mustang...