Ačkoliv světová premiéra Fordu Cougar (anglický zoologický termín pro pumu) se odehrála na březnovém ženevském autosalonu, poprvé se tento vůz ve skutečnosti představil na druhé straně Atlantického oceánu. Byl totiž k vidění na lednovém detroitském autosalonu, a to pod názvem Mercury Cougar. Z toho je jasné, že Ford se rozhodl z nového kupé učinit další ze svých „světových“ automobilů, jejichž hlavním protagonistou je Ford Mondeo alias Ford Contour alias Mercury Mystique. Tak jako se tato trojka z k onstrukčního hlediska liší jen ve skutečných drobnostech, jsou i oba Cougary jednovaječnými dvojčaty. A to téměř stoprocentně: onou výjimkou jsou snad jen loga obou značek. Dalším úspěchem Fordu je fakt, že díky promyšlené strategii vývoje a výroby byly ušetřeny nemalé finanční prostředky. Není žádným tajemstvím, že obdobně jako menší Puma sdílí podvozkové partie a řadu komponentů interiéru s Fiestou, i Cougar vychází z podlahové plošiny již existujícího typu. A tím je právě „světové“ Mondeo. S ním má nové kupé společný podvozek i pohonné ústrojí. Taková blízká příbuznost přitom není zvnějšku a dokonce ani zevnitř patrná. Snad jediným prvkem, který mají oba vozy evidentně stejný, jsou boční ukazatele směru na předních blatnících, což odhalí jen skutečně skalní fandové modro-bílého oválu a pořádní puntičkáři… Skutečnost je ovšem taková, že Cougar má s Mondeem společných přibližně 70 procent dílů!
Sportovní kupé je vždy lákavým zpestřením nabídky, a tak výrobci příliš neváhají s jejich vývojem, byť se mnohdy jedná spíše jen o prestižní záležitost než o způsob, jak přilákat početné zástupy zákazníků. Také z toho důvodu některé značky při konstrukci kupé zjednodušeně řečeno redukují pouze počet dveří, ale jinak nechávají příď i záď bez povšimnutí. Ford se však rozhodl jít v případě Cougaru jinou cestou. V rámci nové strategie poutat pozornost veřejnosti především výjimečným designem školy New E dge byla navržena nápadná třídveřová dvouprostorová karoserie. Na kupé najdeme bezpočet netradičních detailů, které nejen podtrhují originalitu vozu, ale také zdůrazňují jeho sílu a rychlost. Už jen ty přední světlomety s moderní optikou, které jako by připomínaly přimhouřené šikmé oči pumy číhající na kořist. S oblými boky kontrastuje ostře zaříznutý prolis v úrovni středů kol. Mohutné zádi dominuje rozměrný nárazník spolu s netradičně pojatými skupinovými svítilnami. A přestože vnitřek kupé je ve srovnání s vnějškem konzervativnější svým vzhledem, i tady můžeme nalézt některé z důležitých prvků nového stylu. Tím hlavním je útulnost a prostornost. Samozřejmostí je nadbytek místa vpředu, ale konstruktéři Cougaru se snažili přistupovat velkoryse i k zadním sedadlům. Jak se na moderní automobil sluší a patří, nabízí také překvapivě objemný zavazadlový prostor a sklopná zadní sedadla. Stejně tak je záležitostí dobrých mravů nabídnout již v základním provedení takřka kompletní výbavou. V tomto ohl edu je Cougar obdařen skutečně štědře. Standardně se dodává dvojice airbagů, promyšlený systém ochrany proti krádeži, zdvojené centrální zamykání, alarm, polosamočinná klimatizace bez použití freonů, elektricky výškově nastavitelná sportovní sedadla a obdobně ovládaná vnější zpětná zrcátka a okna včetně toho střešního.
Tím, že inženýři Fordu převzali podvozek sestávající z nápravy McPherson vpředu a víceprvkového závěsu vzadu z typu Mondeo, neušetřili jenom podstatnou částku za vývoj, ale získali tak zároveň i osvědčenou konstrukční skupinu, kterou stačilo již jen mírně
modifikovat pro nároky dynamičtěji jezdících řidičů. Dlouhý rozvor je zárukou nadprůměrné plavnosti i podélné stability ve vysokých rychlostech. Široký rozchod předních i zadních kol naopak přispívá k výbornému chování v zatáčce. Díky tomu, že karo serie Cougaru se směrem nahoru výrazně zužuje, což je zvláštně zřejmé při čistě čelním pohledu, je těžiště vozu posunuto co nejníže a právě s širokým rozchodem podstatným způsobem přispívá k výtečným jízdním vlastnostem. Ty podporují účinné brzdy s protiblokovacím systémem. Standardně se dodává protiprokluzový systém, který přijde vhod nejen za deště – při výkonech použitých motorů se jistě dostane ke slovu mnohdy i na suchu.
Atraktivní sportovní kupé musí mít pod přední kapotou i silný motor spolu s kvalitní převodovkou. A v tomto ohledu je Ford Cougar skutečně na výši, ačkoliv ani v tomto případě nemuseli vývojoví pracovníci navrhovat nové agregáty a pomáhat si například přeplňováním. Opět sáhli po osvědčených motorech z Mondea. Za základ vzali řadový zážehový čtyřválec Zetec o objemu 2,0 l, který díky šestnáctiventilovému rozvodu DOHC vyvine největší výkon 92 kW a točivý moment 173 N.m při 4000/min. Vrchol tvoří špičk ový vidlicový šestiválec Duratec 2,5 l. Ten je vyhlášený svým vyváženým během, nízkou hlučností a také příznivou spotřebou paliva. Samozřejmostí je příkladná pružnost – Duratec se také díky čtyřiadvacetiventilovému rozvodu 2x DOHC a zejména systému proměnné délky sacího potrubí cítí dobře nejen ve vyšších otáčkách, ale potěší i značnou silou v oblasti kolem 2000/min.
Na definitivní hodnoty týkající se jízdních výkonů Fordu Cougar si budeme muset ještě chvíli počkat, protože do letního zahájení prodeje na vybraných evropských trzích nebudou zveřejněny. Jestliže však „běžné“ dvoulitrové či šestiválcové Mondeo zrychluje z 0 na 100 km/h za 9,9 či 8,3 s a vyvine maximálních 206, respektive 224 km/h, pak sportovně laděné kupé tyto hodnoty zcela jistě překoná.
převzato z magazínu SVĚT FORDU 2/98
vychází zpravidla čtvrtletně a je k dispozici u dealerů FORD
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.