Zemní plyn je nejzajímavější

Světová energetická krize v roce 1973 ukázala, jak značné těžkosti může za nepříznivých okolností vyvolat silná závislost na nejrozšířenější energetické surovině–ropě. Ford patří k těm automobilovým výrobcům, kteří jsou na špičce světového vývoje v oblasti alternativních paliv.

Zemní plyn je nejzajímavější
Zemní plyn je nejzajímavější
Zemní plyn je nejzajímavější

Z hlediska výkonu, infrastruktury, účinnosti a také pohodlí jsou zatím běžné koncepce pohonu jen stěží nahraditelné. Ovšem negativní změny klimatických podmínek, vyčerpávání zásob fosilních paliv a nutnost řešení otázky, jak se vypořádat se stále stoupající spotřebou energie, logicky zájem o alternativní pohony zvyšuje. Ford Motor Company se tímto problémem zabývá již řadu let a může se pochlubit, že jeho flotila čítající hodně přes 300 000 vozidel s alternativními pohony je v této kategorii na světě nejpočetnější. K jaké alternativě pohonu se přiklonit, o tom rozhoduje účel konkrétního automobilu a často i specifika upřednostňovaná jednotlivými státy.

Etanol na dvou frontách


Alkohol jako palivo spalovacího motoru se zdá být dobrou náhradou ropných produktů zvláště tam, kde existují podmínky pro jeho hospodárnou výrobu. Dnes se nejvíce lihu pro automobily získává z cukrové třtiny v Brazílii, kde to dělá ročně asi 13 milionů m3, v USA ho vyrábějí z kukuřice a z obilí za stejné období kolem 6 milionů m3. Zatím je jeho výrobní cena asi 0,3 eur/litr, cíle je dostat se na 0,13 eur/litr.


Používání lihu pro pohon automobilových motorů Sonda má na evropském kontinentu největší šance ve Švédsku, kde se alkohol s podporou státu vyrábí ze slámy a štěpků. Palivo, které je tady k dostání u padesáti čerpacích stanic, je směsí 85 % etanolu a 15 % benzinu. Předpokládá se ale, že do roku 2006 se počet čerpacích stanic alkoholového paliva zvýší na 500. Ford do Švédska dováží model Focus FFV poháněný 1,6 I motorem s upravenými ventily a jejich sedly, má také jinou nádrž a palivové potrubí. Jeho dodatečný systém čidel zjišťuje, jaký poměr alkoholu a benzinu je právě spalován, aby mohla být upravena i charakteristika zapalování. V bloku válců je ještě zabudováno účinné předehřívání, které eliminuje horší zápalnost alkoholu při studeném startu. Důležité je, že Focus FW splňuje ekologickou normu EU4, jejíž platnost začíná až rokem 2005.

Bionafta s otazníkem


Vznětové motory mohou jezdit na chemicky připravené palivo například z řepky olejné, které je známé pod pojmem bionafta. Obdobně jako u etanolu není hoření bionafty spojeno s nárůstem CO2, který platí za plyn podporující vytváření skleníkového efektu. Problémem je jednak pěstování monokultur na obrovských plochách a dále omezená životnost některých důležitých dílů motoru, jako je například vstřikovací čerpadlo. Ford zatím projekt využití bionafty ve spalovacím motoru dále nerozpracovává.

Zkapalněný plyn – LPG


Zemní plyn je nejzajímavější

Dnes velmi rozšířeným alternativním palivem je LPG (Liquefied Petroleum Gas) u nás známý jako propan-butan. Jedná se o směs uhlovodíků získaných jako vedlejší produkt při rafinaci ropy. Tento plyn je možné ochlazením nebo stlačením převést do kapalného stavu, ve kterém má malý objem. Podle dostupných statistik na LPG jezdí ve světě asi 7,3 milionů vozů, z toho u nás zhruba 150 000. Ford ještě letos plánuje zavedení LPG modelů Transit, Transit Connect a Focus, v příštím roce se objeví i Mondeo LPG. Bivalentním systémem se u nich umožňuje zvětšení dojezdu. Skříňový Transit LPG ujede na propan-butan 320 km, na benzin dalších 750 km. Sériová výroba oproti individuální přestavbě může využít vysoké oktanové číslo ke zvýšení kompresního poměru znamenajícího i vyšší tepelnou účinnost. Propan-butan však nějakým zásadnějším způsobem otázku paliva pro budoucí automobily neřeší.

Zemní plyn – CNG


Za perspektivní alternativní palivo, které se nechá dobře využít v jenom lehce modifikovaném zážehovém motoru, je zemní plyn. Ten je tvořen asi z 98 % metanem, přičemž platí, že čím větší je obsah metanu, tím větší je energetický potenciál zemního plynu a hodí se tedy lépe jako palivo. Jeho zásoby jsou tak obrovské, že k jejich vyčerpání by mohlo dojít až za více než 150 let. Aplikace zemního plynu je převážně ve stlačené formě (CNG – Compressed Natural Gas) a v automobilu se plní do ocelových 80 litrových nádrží pod tlakem 200 barů. Jejich obsah u osobního vozu zajišťuje dojezd 220 až 250 km. Přitom hmotnost ocelové nádrže je kolem 90 kg. Kompozitní plasty tuto hmotnost snižují na 40 kg, ovšem proti oceli jsou 2,7x dražší. Další vývoj se ubírá směrem k možnosti plnění plynu pod tlakem 600 bar. Zemní plyn je také fosilním palivem, takže i při jeho hoření se uvolňují složky deklarované jako škodlivé, byť v daleko menším množství. Značně omezený je také výskyt CO2. Nicméně všechny vozy značky Ford jezdící na zemní plyn splňují podmínky ekologické normy EU4.


Další možností získávání metanu jsou skládky organických odpadů nebo čističky, kde se vytváří bioplyn. Po jeho vyčištění může sloužit jako palivo spalovacích motorů s vlastnostmi obdobnými zemnímu plynu.


Pro využití CNG v blízké budoucnosti je zapotřebí dále propracovat technologii jeho tankování, čímž se připravuje zároveň půda i pro tankování velmi perspektivního vodíku a podstatně rozšířit síť čerpacích stanic. Nejvíce je jich dnes v Německu a v Itálii – zhruba po třech stovkách.


Fordovu flotili vozů na zemní plyn tvoří modely Ka, Focus a Galaxy, které jsou vzhledem k řídkým možnostem tankování CNG uzpůsobeny bivalentnímu provozu. Připraven už je také Transit CNG s pohonem zadních kol. (Ing.P.Biskup)


Svět Fordu podzim 2002
Aktuální informace najdete na .



Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ford Mustang Mach-E má nové baterky a prodloužený dojezd

Ford Mustang Mach-E má nové baterky a...

Jmenuje se Mach-E a před čtyřmi lety přijel jako elektrická obdoba slavného Mustangu s majestátním předkem a specifickým zadkem. Nicméně s Mustangem toho má společného asi jako petrolejka a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě Dakaru osmé místo

Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě...

Pracovní týden začal pro závodníky 44. ročníku Dakaru pěkně zostra. Pořadatelé jim nachystali nejdelší kilometráž v podobě 830 kilometrů z nichž 395 bylo měřených. Šokem pro Martina...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Martin Prokop se i po třetí etapě Dakaru drží v TOP 10

Martin Prokop se i po třetí etapě...

Krátká a rychlá třetí etapa letošního Dakaru obnášela 255 měřených kilometrů v okolí bivaku v Al Qaisumah, když pořadatel musel kvůli zaplavenému maratonskému bivaku v Al Artawiyah změnit...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na elektromobil v 87 letech, pořídil si Ford Mustang Mach-E

Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na...

Pedro García (87), který celý život jezdil s auty poháněnými spalovacím motorem, dokazuje, že na budoucnost není nikdy pozdě. Rozhodl se totiž přejít na elektrický pohon a pořídil si Mustang...