Chodci se za Smartem otáčeli, při zastavení si ho mnozí prohlíželi a někteří se i ptali, kde je motor, jakou má spotřebu, jak se s ním jezdí, jakou má největší rychlost, chtěli vidět jak se elektricky stahuje střecha, jak je velký jeho zavazadlový prostor, divili se, že nemá spojku, jak se řadí, jestli je Smart bezpečný při nárazu a jaká je jeho cena? Nad velikostí předního prostoru, nad obsahem motoru a jeho výkonem, nad zajímavým řešením řazení bez spojky i nad designérským zpracováním karoserie i interiéru vozu i řešením bezpečnosti tak malého vozu uznale přikyvovali hlavou, jen cena se jim zdála příliš vysoká. Všechny tyto otázky jsem si i já kladl při přebírání Smartu k testování. Jaký tedy Smart je – jak ho hodnotit?
Designerské řešení samonosné dvoudveřové karoserie je nejen avantgardní a osobité, ale elegantní a líbivé a k tomu i roztomilé – snad i proto, že je to vůz malý a ještě k tomu cabriolet. Při prvním pohledu připomíná totiž spíše štěně, které chce s otevřenou střechou skotačit a prohánět se v přírodě. Fotografie v testu se po kliknutí na ně zvětší a můžete si Smart ze všech stran podrobně prohlédnout a udělat si úsudek sami.
První co mně napadlo při pohledu na něj a jeho délku pouze 2,5 metru, byla jeho pohyblivost ve městě a malý prostor, který potřebuje k zaparkování. A hned potom jsem si položil otázku jak „sedí“ Smart na silnici a jak je bezpečný. Kola umístěná nápadně v rozích karoserie stabilitě vozu rozhodně prospívají. Tak jako technicky vyspělá konstrukce podvozku, který je vybaven účinnými brzdami s podtlakovým posilovačem a systémem ABS. Podle bezpečnostních testů a zkoušek Smartu výrobce hodnotí jeho úroveň bezpečnosti rovnocennou jako současně dosahované u běžných vozů střední třídy. Tato úroveň bezpečnosti byla dosažena především díky konstrukci zaručující vysokou tuhost kabiny, dále při konstrukci použité sendvičové podlahy, zesíleným prahům a především též použitím materiálů o vysoké pevnosti.
Smart má široké dveře, které lze otevřít do dostatečného úhlu pro pohodlné nastupování.. Po usednutí za volant jsem byl mile překvapen pohodlností anatomicky tvarovaných sedadel s dobrým bočním vedením a opravdu plně dostačujícím místem pro řidiče i vyšší výšky. Vyšší posez a celková velká prosklená plocha mně umožnila dokonalý přehled dopravní situace a lehké zaparkování i na minimálním prostoru. Stejně tak jako exteriér vozu tak jeho interiér je řešen nápaditě se zřetelem na ergonomiku a funkčnost. Všechny sdělovače jsou umístěny v zorném poli řidiče a jsou dobře čitelné. Ovládače včetně rychlostní páky jsou dobře dosažitelné a sám jsem si na jejich umístění a ovládání zvykl po pár metrech jízdy. Zavazadlový prostor má objem 150 litrů, až po strop 260 litrů, po sklopení sedadla spolujezdce 479 litrů.
Stahovací střecha je rozhodně pro teplé počasí příjemná. Plátěná stahovací střecha se ovládá plně automaticky jedním tlačítkem. Jen pokud chceme odstranit i bočnice, musíme vystoupit a velmi jednoduše je vložit do zadních vyklápěcích dveří kufru, kde mají vyhrazeno své místo. Přirozeně, že můžeme střechu v kterékoliv pozici zastavit a tak si zvolit velikost plochy jejího otevření.
Benzinový tříválcový motor s turbodmychadlem a chlazením plnicího vzduchu je uložen vzadu pod zavazadlovým prostorem, pohání přes šestistupňovou převodovku zadní kola, má objem 0,6 litru. Motor testovaného Smart Cabrio dosahoval maximální výkon 45 kW při 5 250 ot/min. Nejvyšší točivý moment 88 Nm od 2 250 do 4 500 ot/min. Tato plochá křivka hodnoty točivého momentu snižuje nutnost stálého řazení. Benzinový motor umístěný pod podlahou zavazadlového prostoru má plně dostačující výkon pro tento malý vůz, vhodně odstupňovaná šestistupňová převodovka mně umožnila dosáhnout se Smartem poměrně dobrých jízdních průměrů. Kdyby nebyla nejvyšší rychlost elektronicky omezena, byla by podstatně vyšší než 135 km/h uváděnou výrobcem. To dokazuje i skutečnost, že již na pátý rychlostní stupeň uhání Smartík na dálnici rychlostí 130 km/h. Během testu jsem docílil kombinovanou spotřebu pouze 4,8 litru na 100 km, což je o 0,1 litru méně než uvádí výrobce.
Řazení šestistupňové sekvenční manuální převodovky probíhá bez spojkového pedálu, ten ve Smartu není. Spojku ovládá automaticky hydraulika na základě pokynů elektroniky. Zajímavě a velmi jednoduše je řešeno ovládání převodovky: v základní poloze je neutrál, pohybem páky vlevo jízda vpřed, pohybem dolů je zvolena jízda vzad. Po zvolení jízdy vpřed se provádí volba od prvního až do šestého rychlostního stupně lehkých pohybem rychlostní páky dopředu (+) anebo dozadu (-). Zařazená rychlost se nám zobrazuje na displeji uprostřed na přístrojovém štítu čísly 1 až 6 a pokud neřadíme včas, upozorňuje nás šipka na sdělovači směřující nahoru anebo dolů, na nutnost přeřazení. A ještě jedno upozornění: pokud zastavíme, pak se zařadí automaticky první rychlostní stupeň.
A jak hodnotím jízdní vlastnosti Smartu?
Jeho pohyblivost ve městě je výjimečná, při otáčení kol na místě jsem nemusel vyvíjet nadměrnou sílu, přestože vůz nemá posilovač řízení. Vzhledem k tomu, že přední náprava je minimálně zatížená, konstruktéři zcela oprávněně vůz posilovačem nevybavili. Na hladkém asfaltovém povrchu anebo na dálnici byla jízda příjemná, jakmile se však povrch silnice zhoršil, musel jsem podstatně snížit rychlost a pokud to bylo možné ještě se výmolům vyhýbat. Krátký rozvor vozu a málo zatížená přední náprava přirozeně ovlivňují celkovou stabilitu vozu, proto jej konstruktéři vybavili elektronickou kontrolou trakce a stability se zabudovanou protiprokluzovou regulací. Účinné brzdy jsou vybaveny systémem ABS a EBM.
Cena testovaného Smartu s benzinovým motorem je 443 000 Kč. Tato cena obsahuje bohatou základní výbavu, mimo jiné: airbagy řidiče i spolujezdce, hliníkové disky kol, elektricky ovládaná okna, mlhovky, centrální dálkové zamykání atd.
Přes bohatou výbavu v základní ceně obsahuje příplatkový seznam výbavy Smartu 49 položek . Ze zajímavých položek je to ovládání řazení na volantu (10 032 Kč). Z příplatkové výbavy bych doporučil zakoupit: otáčkoměr a hodiny (4 791 Kč), prachový filtr (874 Kč) a samozřejmě sadu na opravu pneu včetně kompresorku (3 672 Kč) – Smart nemá ve výbavě rezervní kolo, sada však obsahuje přípravek, který po nalití do pneumatiky a jejím nafouknutí kompresorkem umožňuje pokračovat v jízdě.
Poznámka k cenám Smartu:
Základní ceny Smartu podle zvoleného motoru (3 benzinové o výkonu od 33 do 45 kW a naftový o výkonu 30 kW), volby převodovky (sekvenční anebo automatická sekvenční) a samozřejmě podle zvoleného stupně výbavy (tři stupně: Pure, Pulse, Passion) jsou vyšší, ale porovnávat ceny Smartu s ostatními vozy na našem trhu lze obtížně. Dvousedadlové vozy obdobného charakteru prakticky na našem trhu nejsou v prodeji. Cenu Smartu nesporně ovlivňuje i skutečnost, že je výrobkem renomované značky se zárukou kvality, servisu a poskytovaných služeb.
Jak jsem se informoval v nové reprezentační a největší prodejně Mercedesu (DaimlerChrysler Automotive Bohemia s.r.o.) v Praze 4 na Chodově v Daimlerově ulici, jejíž součástí je i Smart centrum, je v současné době na skladě cca 20 Smartů s různými motory a vybavením, které jsou okamžitě k odebrání. Pokud si zákazník mezi nimi nevybere vzhledem k požadované specifikaci a výbavě, je dodací doba cca 3 měsíce.
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií