Novinka francouzské značky byla představena v březnu na letošním ženevském autosalonu. Na trh v mateřské Francii byl uveden 13. června, prodej ve většině evropských zemí bude zahájen ve třetím čtvrtletí roku 2002.
Citroën C8 osloví zákazníky v segmentu luxusních rodinných minivanů. S celkovou vnější šířkou 185 cm a výškou 175 cm vstupuje Citroën C8 do světa největších velkoprostorových rodinných vozů. Stejně tak Citroën C8 budou moci využít i podnikatelé pro služební účely, pro dálkové cesty, případně pro projednávání obchodních otázek přímo ve voze. V porovnání s Citroënem Evasion, svým předchůdcem, je nový vůz o 27 cm delší (celková délka 472 cm) a širší o 13 cm v úrovni předních sedadel a 14 cm v zadní části interiéru. Zavazadlový prostor má základní objem 848 litrů a při sklopení sedadel ve druhé řadě může dosáhnout objemu dokonce až 2 948 litrů.
Přednostní Citroënu C8 je prostornost jeho interiéru, možnost jeho víceúčelového využití a variabilního uspořádání a vysoké úrovni komfortu. Vůz umožňuje přepravu až sedmi cestujících na plnohodnotných samostatných sedadlech, případně osmi cestujících s využitím třímístného sedadla ve třetí řadě.
K vysoké úrovni pohodlí přispívá konstrukce širokých posuvných bočních dveří – za příplatek s dálkovým a elektrickým ovládáním, úplné složení zadních sedadel jediným pohybem s využitím technologie Quickfix®, téměř 60 odkládacích prostor a čtyřcestná automatická klimatizace s nezávislou regulací levé a pravé strany a vytápěním zadní části interiéru.
Standardní výbava všech verzí zahrnuje řadu prvků aktivní a pasivní bezpečnosti.
Citroën C8 je sériově vybaven kotoučovými brzdami na všech kolech, systémem ABS s elektronickým rozdělovačem brzdného účinku a posilovačem brzdného účinku. Ve vyšších verzích jsou sériově dodávány systémy ESP a ASR.
Komplexní soubor sériových prvků pasivní bezpečnosti zahrnuje přední airbagy řidiče a spolujezdce (s deaktivačním spínačem pro airbag spolujezdce) a boční / hrudní airbagy řidiče a spolujezdce. Citroën C8 je jako jediný vůz v segmentu velkoprostorových rodinných vozů vybaven průběžným hlavovým airbagem pro cestující v první, druhé i třetí řadě sedadel. Všechna sedadla jsou vybavena tříbodovými bezpečnostními pásy. Pásy na sedadlech řidiče a spolujezdce a na postranních sedadlech ve druhé řadě obsahují pyrotechnické předpínače a omezovače tahu, přispívající ke snížení rizika poranění hrudníku při čelním nárazu.
Citroën C8 nabízí mimo jiné nové prvky bezpečnostní sériové a příplatkové výbavy: systém podpory brzdného účinku v kritických situacích, automatické rozsvícení nouzových směrových světel při prudkém brždění, detektor stavu tlaku vzduchu v pneumatikách (v kombinaci s ráfky z lehkých slitin), akustický signál překročení naprogramované rychlosti a automaticky zaclonitelné vnitřní zpětné zrcátko.
Citroën C8 poskytuje vysoké bezpečí cestování s dětmi. Boční posuvné dveře jsou vybaveny standardní dětskou pojistkou. V úrovních SX a Exclusive je dětská pojistka ovládána elektricky spínačem na straně řidiče a její stav je zobrazen zvláštní kontrolkou na přístrojové desce. Řidič tak může zablokovat otevírání oken ve druhé řadě i elektrického ovládání bočních dveří (příplatková výbava pro SX). K jistotě na cestách přispívá rovněž přídavné asférické zpětní zrcátko pro sledování dětí na zadních sedadlech. Dvě postranní sedadla ve druhé řadě jsou sériově vybavena úchyty Isofix pro umístění dětských sedaček. Tímto systémem jsou vybavena rovněž dvě nezávislá sedadla ve třetí řadě a krajní místa na třímístném sedadle ve třetí řadě (součást příplatkové výbavy).
Všechna elektricky ovládaná okna jsou vybavena pojistkou proti přiskřípnutí. Tato funkce je v mnoha vozech ostatních značek vyhrazena pouze pro řidiče; Citroën C8 tento prvek bezpečí rozšiřuje na všechna elektricky ovládaná okna a samozřejmě i elektricky ovládané boční dveře nebo tři elektricky ovládaná střešní okna.
Citroën C8 nabízí mimořádně kvalitní ochranu proti ukradení nebo vloupání. Vůz je vybaven systémem automatického uzamčení interiéru a dveří zavazadlového prostoru při překročení rychlosti 10 km/h. V případě nehody se systém samočinně deaktivuje a dveře odemkne. Systém automatického uzamčení působí i v klidu vozidla: pokud nejsou do 30 sekund po odemčení otevřeny dveře nebo víko zavazadlového prostoru, vůz se automaticky znovu zamkne.
Příplatkové vybavení pro všechny úrovně výbavy zahrnuje tzv. superzamykání, oddělující mechanismus odemykání dveří od dálkového ovládání. Například při rozbití výplně okna nelze otevřít dveře z interiéru. V nabídce nechybí ani alarm s ultrazvukovým prostorovým čidlem.
C8 představuje s celkovým počtem téměř 60 odkládacích prostor naprostou špičku v oblasti využití interiéru. Cestující na předních sedadlech mají k dispozici odkládací prostory v celkovém objemu přes 30 litrů, zahrnující objemné schránky na palubní desce, klimatizovanou schránku ve středním panelu s výlisky na odkládání nápojů, přenosný „odpadkový koš,“ přihrádky pod volantem a výsuvné odkládací schránky pod sedadly řidiče a spolujezdce. Ve vnitřní straně předních dveří jsou objemné odkládací prostory, do nichž lze umístit láhev či dokumenty formátu A4. Na zadní straně opěradel předních sedadel jsou umístěny elastické kapsy na uchycení dokumentů, map, menších předmětů apod. Cestující ve druhé a třetí řadě sedadel mají k dispozici řadu dalších odkládacích prostor na vnitřní straně dveří a dva odkládací prostory o objemu 7,5 l na každé straně zavazadlového prostoru.
Citroën C8 je standardně vybaven krytem zavazadlového prostoru s výsuvnou roletkou (v konfiguraci pro 5 cestujících) nebo krátkým krytem zavazadlového prostoru (v případě instalace přídavných sedadel nebo třímístného sedadla ve třetí řadě). Verze SX a Exclusive jsou sériově vybaveny ochrannou sítí umístěnou na dně zavazadlového prostoru, umožňující zajištění předmětů při přepravě. Za příplatek je pro všechny verze k dispozici vertikální ochranná síť, kterou lze umístit do závitů na podlaze a střešních ok za druhou řadou sedadel. Síť přispívá k bezpečnosti jízdy zachycením předmětů při prudkém brždění.
Citroën C8 se přizpůsobí každému řidiči bez ohledu na stavbu jeho těla. Sedadlo řidiče je podélně posuvné v celkové vzdálenosti 22 cm a výškově nastavitelné v rozpětí 5 cm. Hloubka volantu je nastavitelná v ose 4 cm.
Přední sedadla jsou za příplatek vybavena tříúrovňovým vyhříváním. Součástí zvláštní výbavy (sériově pro Exclusive) jsou také vnější zpětná zrcátka a sedadlo řidiče s pamětí. Dvě polohy mohou být uloženy do paměti přímo na sedadle řidiče, další poloha může být uložena do paměti dálkového ovládání.
Standardním prvkem výbavy Citroënu C8 je klimatizace – s manuálním ovládáním ve stupni výbavě X a plně automatickým ovládáním ve vyšších verzích. S cílem zajistit rovnoměrný přísun vzduchu je vůz vybaven sedmi větráky v přední části a čtyřmi větráky v zadní části interiéru. Automatická klimatizace umožňuje doslova všem členům posádky nastavit individuální podmínky. Interiér vozu je rozdělen do čtyř klimatizovaných částí s nezávislým prouděním vzduchu v levém a pravém směru.
S cílem vyhovět stále rostoucím nárokům na zajištění mobilní komunikace příslušenství Citroënu C8 zahrnuje komplexní nabídku telematických prvků. Všechny audiosystémy obsahují oddělený displej, osm reproduktorů a dálkové ovládání umístěné pod volantem. Součástí standardní výbavy je přehrávač kazet nebo CD v závislosti na stupni výbavy.
V rámci příplatkové výbavy si klient může zvolit také z telematických systémů nové generace, obsahujících přehrávač CD, integrovaný duální mobilní telefon GSM s hands-free a přístupem na internet prostřednictvím protokolu WAP (Wireless Application Protocol), satelitní navigační systém GPS, funkci automatického nebo manuálního přivolání pomoci a asistenční služby, syntetizér lidské řeči, monochromatický či barevný displej umožňující připojení videa, laptopu, DVD …
Součástí příslušenství je rovněž video systém s výklopným barevným displejem umístěným ve stropě za sedadly v první řady. Systém může být propojen s přehrávačem DVD, herní konzolí (Playstation, MegaDrive atd.), videopřehrávačem, kamerou, laptopem a dalšími přístroji. Součástí příslušenství jsou rovněž dvě bezdrátová sluchátka. Cestující na předních sedadlech tak mohou poslouchat rádio nebo CD z reproduktorů v automobilu.
Modelová řada pro Českou republiku je složena z benzinových motorů s objemy 2,2 l a 3,0 V6 a naftových motorů s technologií Common Rail s objemy 2,0 HDi 16V a 2,2 HDi 16V.
- Benzinový motor 2,2 l nejnovější generace s výkonem 116 kW (160 k) nabízí maximální točivý moment 217 Nm při otáčkách 3 900 za minutu.
- Nejsilnější motor benzinový 3,0 V6 24V s autoadaptivní automatickou převodovkou se sekvenčním řazením, výkonem 150 kW (208 k) a maximálním točivým momentem 285 Nm při 3 750 otáčkách za minutu rozšíří nabídku verzí modelu C8 v říjnu 2002.
- Nabídka naftových motorů zahrnuje výkonný motor 2,0 HDi 16V s výkonem 79 kW (109 k) s maximálním točivým momentem 270 Nm při 1 750 otáčkách za minutu. S vysokým výkonem od nejnižších otáček (190 Nm při 1 250 otáčkách za minutu) poskytuje pružnost a jízdní pohodlí za současného udržení dlouhodobě nízkých nákladů.
- Naftový motor 2,2 HDi 16V s výkonem 94 kW (130 k) a maximálním točivým momentem 314 Nm při 2 000 otáčkách za minutu patří mezi špičku vývoje motorů s technologií Common Rail. Je vybaven posledními vývojovými prvky, jako např. turbem s variabilní geometrií a vyvažovacími hřídeli omezujícími vibrace motoru. Motor získal prestižní ocenění International Engine of the Year 2002 v objemové kategorii 2,0 až 2,5 litru.
- S ohledem na životní prostředí jsou všechny motory modelu C8 daleko šetrnější, než to vyžadují současné předpisy. Verze s benzinovým motorem je navíc vybavena katalyzátorem a systémem EOBD (European On Board Diagnostic), který okamžitě signalizuje překročení povolených emisních limitů. Naftové motory jsou vybaveny částicovým filtrem, který zadržuje a ničí všechny částice uhlíku
Přehled sériové výbavy
Stupeň výbavy X
- Bezpečnost: výškově nastavitelné bezpečnostní pásy s pyrotechnickým předpínačem a omezovačem tahu na všech sedadlech, čelní airbagy řidiče a spolujezdce (s deaktivačním spínačem pro airbag spolujezdce), boční airbagy řidiče a spolujezdce, průběžné hlavové / okenní airbagy pro všechny 3 řady sedadel, bezpečnostní výztuhy dveří, integrovaná mlhová světla v těle předních světlometů
- Dynamické vlastnosti: 4 kotoučové brzdy, ABS s elektronickým rozdělovačem brzdného účinku (REF), systém podpory brždění v kritických situacích (AFU), automatické zapnutí výstražných světel při prudkém brždění, posilovač řízení s variabilním účinkem v závislosti na rychlosti vozidla
- Vnitřní výbava: výškově a hloubově nastavitelný volant, kapsy na zadní straně sedadel v první řadě, tři samostatná a vyjímatelná sedadla ve druhé řadě s ergonomickou opěrkou hlavy a systémem ukotvení Quickfix®, úchyty Isofix na postranních sedadlech ve druhé řadě, dvoutónová houkačka
- Funkční výbava: centrální zamykání s dálkovým ovládáním, automatické uzavření dveří a zavazadlového prostoru za jízdy, palubní počítač, akustický signál rozsvícených světel, zapomenutí klíče v zapalování a nezapnutí bezpečnostního pásu řidiče za jízdy
- Komfort: manuálně ovládaná klimatizace s protipylovým filtrem a funkcí rychlého odmlžení skel, athermické čelní sklo, elektrické ovládání předních oken, elektricky ovládaná a vyhřívaná asférická vnější zrcátka, dálkové ovládání uzavření elektricky ovládaných oken, rádio RDS s přehrávačem kazet s ovládáním pod volantem + 8 reproduktorů, anténa integrovaná v levém předním okně
Stupeň výbavy SX (navýšení sériové výbavy k výbavě X)
- Dynamické vlastnosti: ESP + ASR
- Vnitřní výbava: paket přední sedadla (opěradlo řidiče s nastavitelnou bederní opěrkou, přední sedadla otočitelná o 180o, výškově nastavitelné a odnímatelné loketní opěrky na všech sedadlech, stolečky na zadní straně předních opěradel, přídavné asférické zpětní zrcátko pro sledování zadních sedadel), zásuvka pod sedadlem spolujezdce, horizontální síť na uchycení nákladu v zavazadlovém prostoru, zásuvky 12V u sedadla řidiče a na pravé straně v úrovni třetí řady
- Komfort: čtyřcestná automatická klimatizace s nezávislým ovládáním levé a pravé strany a vyhříváním zadní části interiéru, rádio RDS s přehrávačem CD s ovládáním pod volantem + 8 reproduktorů, anténa integrovaná v levém předním okně, paket cestující (elektrické ovládání oken ve druhé řadě, elektrické ovládání dětské pojistky otevírání posuvných dveří a oken ve druhé řadě, protisluneční roletky ve 2. řadě)
Stupeň výbavy Exclusive (navýšení sériové výbavy k výbavě SX)
- Dynamické vlastnosti: tempomat
- Vnější výbava: bi-xenonové světlomety s výsuvnými ostřikovači a automatickou výškovou regulací, paket Look (pásky na náraznících, boční lišty a hrany zavazadlového prostoru v barvě karosérie), kola z lehkých slitin
- Funkční výbava: akustický parkovací asistent, paket vision (automatické zapnutí světel při snížené viditelnosti, automatické přední stěrače, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým zacloněním proti oslnění), elektrické ovládání bočních dveří s ochranou proti přiskřípnutí a akustickým signálem, protisluneční roletky v oknech ve třetí řadě, stahovatelná protisluneční roletka v okně zadních dveří, dvě přídavná tlačítka na dálkovém ovládání centrálního zamykání (el. ovládání bočních dveří)
- Komfort: pack elektrická sedadla (elektricky nastavitelné sedadlo řidiče – podélně, výškově, sklopení – a spolujezdce -podélně, sklopení), vyhřívaná přední sedadla se třemi úrovněmi vyhřívání, paměť nastavení sedadla řidiče a vnějších zpětných zrcátek – 2 paměti volitelné na sedadle, 1 paměť vyvolatelná dálkovým ovládáním.
O přesném datu zahájení prodeje Citroënu C8 v ČR vás budeme včas informovat. Taktéž vám sdělíme ceny Citroënu C8 podle druhu motoru a stupně výbavy a samozřejmě i ceny příplatkové výbavy.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
KIA Czech za dobu své existence na českém trhu prodala téměř 70 000 vozů.
Kia Motors Corporation – výrobce kvalitních automobilů pro všechny mladé duchem.