SF: Ačkoli jste ve funkci marketingového ředitele společnosti Ford Motor Company, s. r. o., teprve několik měsíců, jistě máte jasnou představu o tom, jaké jsou vaše plány pro letošní rok.
Současná marketingové strategie Ford Motor Company vychází z našich nosných modelových řad Focus, Mondeo a Transit, k nimž se, jak známo, ve velice krátké době připojí zcela nové a velice atraktivní vozy Ford Fiesta. Naše společnost má samozřejmě daleko širší portfolio výrobků, ale my se chceme zaměřit jen na ty modely, které jsou pro Ford Motor Company strategické jak z hlediska růstu prodeje, tak i zvyšování celkového podi1u značky Ford na českém trhu. Od toho se odvíjejí veškeré naše reklamní kampaně, komunikace a marketing, jejichž hlavním cílem je jednotné a konzistentní působení na zákazníky v duchu posilování image modrobilého oválu. Jednoduše řečeno, chceme, aby si každý pod značkou Ford vybavil naše čtyři klíčové modelové řady.
Marketingové oddělení musí pochopitelně spolupracovat i s ostatními samostatnými divizemi v rámci Ford Motor Company, především s FC Leasingem a Ford Servisem, a to tak, abychom na zákazníky působili koordinovaně a vysoce profesionálně. Neméně důležitá je ovšem i naše komunikace s dealerskou sítí, neboť ta z pohledu zákazníka taktéž odráží renomé značky Ford na českém trhu. Náš hlavní úkol pro letošní rok je tedy celkem jasný-vytvářet takové marketingové programy, které by upevnily pozici značky Ford a zároveň výrazně podpořily prodej našich osobních a užitkových automobilů.
SF: Jak český zákazník vlastně vnímá značku Ford?
Z četných výzkumů víme, že značka Ford je pro české zákazníky tak trochu neznámou, a to i přesto, že má na zdejším trhu poměrně dlouhou tradici. Většina lidí u nás vnímá značku Ford jako americkou s celosvětovou působností a díky vozům Escort, Focus či Transit ji považuje i za velmi kvalitní. Málokdo ovšem dostatečně vnímá image značky, za nímž se skrývá spolehlivost, vysoká bezpečnost, užitná hodnota a špičková technická úroveň našich automobilů. Je jasné, že musíme image značky Ford na českém trhu výrazně posílit.
SF: S tím s vámi naprosto souhlasím. V posledních letech udělal Ford obrovský skok v aktivní a pasivní bezpečnosti, avšak český zákazník to, dle mého soudu, příliš nevnímá. Nebylo chybou, že jste tuto skutečnost méně komunikovali?
Možná ano, ovšem český zákazník se v současné době stejně spíš než o bezpečnost vozu a jeho vynikající jízdní parametry zajímá o to, kde a s jakou slevou automobil výhodně koupit. K tomu musím dodat, že Ford Motor Company se zákazníkům nemusí podbízet různými slevami a prodávat své výrobky pod cenou. Náš zákazník od nás dostává to, co si zasluhuje – to znamená kvalitu, které samozřejmě odpovídá i pořizovací cena.
SF: Nová Fiesta je automobil, který vstupuje do B-segmentu, tedy do segmentu, který tvoří 25 % celkových evropských prodejů. Každopádně je to pro vás jeden z klíčových modelů začátku nového tisíciletí. Jakým marketingovým způsobem a kdy hodláte tento nový automobil uvést na český trh?
Nová Fiesta se u nás začne prodávat v polovině června a musím říci, že je to automobil, na který jsme dlouho čekali. Je nám jasné, že to v segmentu B, který na českém trhu představuje dokonce padesát procent veškerých prodejů osobních vozů, nebudeme mít nikterak jednoduché, avšak na druhé straně musím říci, že se konkurence neobáváme. Nová Fiesta je totiž veskrze moderní automobil s nebývale atraktivním designem, který má navíc špičkové technické parametry a největší vnitřní prostor v daném segmentu. Zároveň se jedná o velmi komfortní, funkční, bezpečný a cenově přístupný automobil, který je doslova ideální pro mladou rodinu. Novou Fiestou, jejíž design odráží filozofii New Edge, vytvořil Ford nový segment v segmentu a to je také jeden z hlavních atributů, s nímž uvádíme tento automobil na český trh. Mimochodem od nové Fiesty si slibujeme velký úspěch. V letošním roce počítáme s prodejem asi 2000 vozů.
SF: Ve firemních materiálech automobilky Ford je nová Fiesta prezentována jako automobil pro mladou generaci. Jakým způsobem chcete oslovit právě tuto klientelu třicetiletých nebo dokonce dvacetiletých?
Segment B je skutečně velmi zajímavý pro nejmladší zákazníky, musím ovšem podotknout, že kupní síla této cílové skupiny není v České republice taková jako v ostatních zemích západní Evropy. Nicméně naše kampaně a marketingové akce na novou Fiestu budou svým silně emotivním nábojem cíleny i na mladší generaci zákazníků. Ford Fiesta v nich bude hrát roli jakéhosi životního katalyzátoru, jakéhosi můstku mezi každodenní šedí života a zábavnějším, aktivnějším životním stylem ve smyslu žij jinak, žij po svém. V tomto duchu se ponese celá mediální kampaň, jejímž hlavním mottem bude heslo „Užij si více“.
SF: A jak podporujete prodej ostatních vašich produktů?
V současné době probíhá kampaň nazvaná „Ford Focus vidí konkurenci jen ve zpětném zrcátku“, kterou komunikujeme skutečnost, že tento vůz je nejprodávanějším a nejspolehlivějším vozem na světě. Málo lidí u nás to ví. Ford Focus zvítězil nedávno jako první nejaponské auto v prestižním testu spolehlivosti TUV. Pochopitelně se snažíme, aby naše nabídka jednotlivých modelů byla konkurenceschopná. Nepodbízíme se slevami, ale spíš chceme nabídnout zákazníkům cenové zvýhodnění ve formě zajímavých produktových nabídek. Právě teď například běží na Ford Focus kampaň „Klimatizace zdarma“ pro modely Comfort a Comfort Plus, u řady Mondeo zase propagujeme od začátku letošního roku nové skvělé motory TDCi se vstřikováním common rail. Zásluhou tiskové a televizní kampaně jsme výrazně zvýšili podíl prodeje vozů se vznětovými motory. Nový motor TDCi mimo jiné nabízíme za cenu starého motoru TDDi! A samozřejmě nesmím zapomenout na probíhající kampaň na limitovanou edici vozů Ford Mondeo Manager a Manager Plus, které mají v ceně další dodatečné prvky bezpečností, které sí normálně musí zákazník připlatit. Neméně atraktivní je teď před prázdninami i nabídka modelu Ford Focus Combi za cenu pětidveřové verze. U užitkových vozů Transit, které jsou už jedenáct let jedničkou na trhu, propagujeme především nové motory TDCi a sofistikovaný řadicí systém Durashift EST.. Chceme zákazníkům ukázat, že Ford Transit není jen obyčejný užitkový automobil, ale, jak potvrdila nezávislá studie DEKRY, automobil ekonomicky velmi výhodný s bezkonkurenčními provozními náklady. Důležitou akcí pro nás bude letošní výstava AUTOTEC, kde předvedeme reprezentativní průřez modelové řady Ford Transit společně s užitkovými verzemi Ranger, Focus a Mondeo. V Brně se největší pravděpodobností představí i naše nejčerstvější novinka s označením Transit Connect.
Děkujeme za rozhovor
Svět Fordu léto 2002
Aktuální informace najdete na
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů