Nový ekologický motor s dvoupalivovým systémem, benzínovým a LPG, doplňují dva metanové motory.
Nový Fiat Multipla má zlepšené odpružení a dveře řidiče jsou nyní vybaveny elektrickým oknem s ovládáním na jeden dotyk. Vyšší stupeň vybavení (ELX) přichází s novým ovládáním nastavení bederní opěry, elektrickým odemykáním pátých dveří a tmavě tónovanými zadními okny. Nárazníky v barvě karosérie nyní patří do standardní výbavy.
Nový Fiat Multipla rovněž znamená zvýšenou bezpečnost. Všechny verze jsou nově vybaveny zadními kotoučovými brzdami. Senzory nejnovější generace modulují zásah čelních airbagů v závislosti na hmotnosti cestujícího, zatímco airbagy bočních oken zakrývají okna a chrání hlavy pasažérů v případě nárazu ze strany. Tento systém zaručuje ještě lepší ochranu než klasické boční airbagy.
Také sedadla nabízejí něco nového. Zadní sedadla jsou vybavena novými opěrkami hlavy, které umožňují lepší výhled během parkovacích manévrů. Změn doznalo opěradlo řidiče a spolujezdce vpředu, které zajišťuje lepší boční vedení těla. Fiat Multipla je vybaven upevňovacím systémem ISOFIX, takže je možné snadno a bezpečně upnout dětské sedačky.
Interiéry nových verzí mají následující změny: nově designované látky pro verze SX, zbrusu nové sametové potahy pro verze ELX a možnost volby palubní desky z PVC místo látkových potahů u obou těchto typů. Model nabízí 13 barevných odstínů, z nichž pět je nových: zelená Indy, žlutá Pareo, zelená Artemis, modrá Antarctic a modrá Canary.
Množství doplňků znamená, že každý může vybavit svůj vůz tak, aby vyhovoval jeho individuálním požadavkům. Nové prvky doplňkové výbavy jsou mimo jiné: stupínek pro snadný přístup k zadním sedadlům, nová telefonní anténa, elektricky ovládaná okna s ochranou proti přivření, ovládání rádia na volantu, rádia s CD přehrávačem, s kola z lehkých slitin s novým designem a rukojeť řadicí páky a volant provedené v kůži. Některé z těchto doplňků jsou již k dispozici, jiné v průběhu krátké doby.
Nový Fiat Multipla může být na přání vybaven systémem CONNECT, špičkovým infotelematickým nástrojem, který funguje jako palubní asistent a spojuje vás se světem služeb nabízených firmou Targasys. K dispozici jsou tři úrovně tohoto produktu:
- základní úroveň zahrnuje: rádio, dvoupásmový GSM telefon, tlačítko nouzového volání a – jako doplněk – externí CD přehrávač;
- druhá úroveň nabízí rádio a satelitní navigační systém pracující s piktogramy;
- třetí, nejobsáhlejší systém nabízí: rádio, navigační systém pracující s piktogramy, dvoupásmový GSM telefon, satelitní navigaci GPS a jako doplněk externí CD přehrávač.
Fiat Multipla se dodává ve dvou verzích, SX a ELX, a může být poháněn benzinovými motory: 1,6 litru s výkonem 76 kW (103 k) anebo 85 kW (115 k), dieslovým 1,9 litru JTD, dále ekologickými motory – metanovým a dvoupalivovým na metan a benzín.
Donedávna mohly být automobily upravovány na plynový pohon (LPG) jedině v rámci poprodejních služeb. Fiat Multipla s mimořádně čistý motorem Gpower na benzín a LPG se však vyrábí přímo v závodě v Arese a prodává v normální distribuční síti. Jde tedy o spolehlivou verzi se všemi potřebnými certifikáty a zárukou – stejně jako je tomu u všech ostatních vozů v nabídce značky.
Volba pohonu na LPG nemá žádný vliv na velikost zavazadlového prostoru vozidla: jedna nebo dvě láhve (podle přání) jsou umístěny pod podlahou, mimo prostor pro cestující. Toto řešení umožňuje využít mnohem větší kapacitu paliva, než nabízejí jiné automobily na trhu. To znamená také prodloužení jízdního dosahu na 350 km s jednou nádrží a na 620 km se dvěma.
Skutečnou silnou stránkou je ovšem palivový systém. Plyn se nevypařuje, ale je vstřikován do motoru v kapalném skupenství. Stejně jako u dvoupalivového motoru Bipower jsou čtyři vstřikovače speciálně zkonstruovány pro toto palivo a palivové systémy, benzínový a LPG (oba vícebodové) jsou oddělené.
Tyto vlastnosti přinášejí velké výhody, pokud jde o řízení a výkon. Vstřikování v kapalném stavu umožňuje důkladněji monitorovat množství LPG vstřikovaného do sacího potrubí, takže lze přesněji dosáhnout požadovaného směšovacího poměru vzduchu a paliva. To také zaručuje větší jízdní komfort při přechodných rychlostech, obvyklých během jízdy po městě, tzn. akcelerace, brždění a neustálé zastavování a rozjíždění. Výkonové parametry dosahované s použitím kapalného LPG jsou srovnatelné s těmi, která dává benzínový palivový systém.
Stejně jako metan je i LPG (zkapalněný propan pro pohon automobilů) čistým palivem a vyhovuje tedy obvyklým přísným požadavkům firmy Fiat, pokud jde o nízký vliv na životní prostředí. Palivo se navíc spaluje, aniž by zanechávalo uhlíkový odpad, který někdy vzniká u automobilů poháněných benzínem. Tyto spaliny se pak podílejí na předčasném opotřebovávání pístních kroužků a pohonných agregátů obecně.
Automobil nabízí ekologické i finanční výhody. Např. LPG – s metanem – je nejekonomičtější palivo na italském trhu: stojí asi polovinu toho, co benzín. Kromě toho není zatíženo žádnými výraznými daněmi, protože přestavby na plyn nepodléhají zdanění.
Velmi rozšířený předsudek, že LPG systémy jsou nebezpečné, je rovněž nepravdivý. Zákony, které regulují konstrukci nádrže, potrubí, ventilů a celého systému, jsou ve skutečnosti naopak velmi přísné. Fiat Multipla je navíc vybaven protipožárním systémem, který chrání LPG i benzínový systém. Jednou z jeho hlavních komponent je setrvačný vypínač, který v případě nehody okamžitě vypne přívod LPG tak, že zavře tři elektromagnetické ventily na nádrži a v motorovém prostoru. Pevnost nádrže je zkoušena ve velmi přísných nárazových testech. A co víc, LPG systém ve voze Multipla je vybaven stejným diagnostickým systémem jako všechny ostatní automobily této značky, a proto může být jeho údržba prováděna v kterémkoli oficiálním servisu Fiat. Protože se vozidla s pohonem LPG vyrábějí na normální montážní lince, procházejí během výroby také všemi standardními kontrolami.
Technické údaje dvoupalivového motoru, benzínového a LPG:
- Objem válců: 1,6 litru, 16 ventilů, Euro 3
- Maximální výkon: 76 kW při 5750 ot./min
- Maximální točivý moment: 145 Nm při 4000 ot./min
- Provoz s odděleným vstřikováním a propojení přes vysokorychlostní sběrnici CAN
- Objem palivové nádrže: benzín: 38 litrů, LPG: 48 litrů (jedna láhev), 86 litrů (dvě láhve)
- Spotřeba LPG:na 100 km: město – 14,2 litru, mimo město – 9,3 litru, kombinovaná – 11,1 litru
- Jízdní dosah při kombinované jízdě: 350 km (jedna láhev), 620 km (dvě lahve).
Výkony motoru při pohonu na benzin i na LPG dosahují stejných hodnot.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autorizovaný dealer a opravce VOLVO
Člen koncernu TUkas