AUTOnomy, unikátní prototyp poháněný palivovými články vyvinutý odborníky Globálního centra alternativních pohonů GAPC společnosti General Motors a automobilky Opel, získal další významné ocenění: Mezinárodní porota složená z 41 uznávaných motoristických publicistů z celého světa udělila pohonné jednotce prototypu AUTOnomy titul „Motor roku“ v kategorii „Nejlepší koncept“. Tento titul udělovaný kolektivem autorů vysoce respektované publikace „Engine Technology International“ vydávané v Anglii je považovaný za jakéhosi „Oscara“ v oblasti technologie pohonů.
Graham Johnson, president jury a editor publikace „Engine Technology International“, při předávání ceny na výstavě „Engine Expo 2002“ v německém Stuttgartu zdůraznil: „Konečně se objevil prakticky využitelný a účelově konstruovaný vůz poháněný palivovými články. Prototyp AUTOnomy dokazuje, jak zajímavý a přitažlivý může být model s kompaktními palivovými články nové generace.“ Titul „Motor roku“ pro koncept AUTOnomy byl již druhým oceněním zástupce General Motors během dvou let – vloni byl totiž oceněn motor s proměnným kompresním poměrem vyvinutý švédskou automobilkou Saab.
Chris Borroni-Bird, šéf projektu AUTOnomy prohlásil: „Naši odborníci z pracovišť centra GAPC ve Warrenu a Rochesteru v USA i v německém Mainz-Kastelu dělají vše pro to, aby se systémy pohonu využívající palivové články dostaly co nejrychleji z laboratoří na běžné silnice a za obyčejnými zákazníky. Věřím, že ještě do konce tohoto desetiletí uvidíte naše dostupné a spolehlivé systémy pohonu s palivovými články v běžně prodávaných vozech koncernu General Motors a že v té době už bude pro tyto modely připravena potřebná infrastruktura“.
Prototyp AUTOnomy koncernu GM je prvním konceptem, který byl už od počátku vyvíjen jako vůz poháněný palivovými články. Na rozdíl od obvykle používaných mechanických propojení jednotlivých systémů a komponentů využívá koncept AUTOnomy pro ovládání prvků a výkonných členů (např. řízení, brzd atd.) elektrické kabely (tzv. ovládání drive-by-wire).
Charakteristickým prvkem konceptu AUTOnomy (délka 446 cm, šířka 188 cm, výška 125 cm), který se poprvé představil začátkem tohoto roku na autosalonu v Detroitu, je zcela nový druh podvozku, do kterého jsou začleněny všechny hlavní technické prvky vozu, včetně celého systému palivových článků. Toto šasí, připomínající skateboard, je silné pouze 15 cm a díky centrální propojovací jednotce všech řídicích a ovládacích prvků a elementů dovoluje designérům přistupovat zcela nově k řešení karoserie. Koncepce prototypu AUTOnomy by např. umožňovala budoucím zákazníkům jednoduchou volbu a výměnu celé řady karoserií.
Systematická snaha vědců a odborníků z centra GAPC o převedení vyspělých technologií pohonů z experimentálních laboratorních podmínek do vozů určených pro běžný provoz je lemována řadou významných úspěchů. Patří mezi ně patnáct světových rychlostních a vytrvalostních rekordů, které vloni ustavil na testovacím okruhu společnosti GM v arizonské poušti prototyp HydroGen 1, poháněný palivovými články. Tento prototyp, technicky vycházející z velkoprostorového modelu Zafira, si skvěle vedl i na setkání ekologických automobilů s alternativními pohony Michelin Challenge Bibendum 2001, na kterém HydroGen 1 jako jediný osobní automobil poháněný palivovými články dokázal ujet celou 350 km dlouhou trasu z Los Angeles do Las Vegas.
Autorizovaný dealer a opravce OPEL
Člen koncernu TUkas
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.