Za vývojem prototypu HydroGen 1 i jeho nástupce HydroGen 3 stojí Globální centrum alternativních pohonů GAPC, společná výzkumná a vývojová platforma automobilky Opel a společnosti GM. Na fotografiích z letošního autosalonu v Ženevě HydroGen 3.
HydroGen 1, který společně vyvinuly automobilka Opel a společnost General Motors, se přesunul do Kalifornie. Tam se začlení do zajímavého vládou podporovaného projektu, v jehož rámci se během tohoto roku v Kalifornii představí celá řada technicky vysoce vyspělých automobilů koncernu GM.
Palivovými články poháněný prototyp HydroGen 1, držitel celé řady rekordů, bude významným členem této flotily předváděcích vozidel. Projekt prezentace ekologických vozidel poháněných palivovými články organizuje společnost California Fuel Cell Partnership, kterou v roce 1999 založil guvernér státu Kalifornie Grey Davis spolu s několika výrobci automobilů a energetickými společnostmi.
Prototyp HydroGen 1 má za sebou náročné testy po celém světě, během nichž najel více než 32 000 km. Součástí těchto zkoušek bylo i loňské ověřování jeho provozní spolehlivosti a jízdních výkonů ve výhni arizonské pouště.
Milníky prototypu HydroGen 1
- HydroGen 1 ustavil vloni v létě během testů v arizonské poušti celkem patnáct mezinárodních rychlostních a vytrvalostních rekordů. Vůbec poprvé např. ujel palivovými články poháněný automobil během jediného dne více než 1000 km a jako první vůz své kategorie také demonstroval své schopnosti při teplotě přes 40 stupňů Celsia.
- U nejširší veřejnosti se HydroGen 1 výborně uvedl v roce 2000, když na letních olympijských hrách v australském Sydney fungoval jako zaváděcí vůz při mužském i ženském maratónu.
- Prototyp HydroGen 1 jako jediný osobní automobil poháněný palivovými články dokázal ujet celou 350 km dlouhou trasu z Los Angeles do Las Vegas během loňského mezinárodního setkání ekologických vozidel Michelin Challenge Bibendum, které je zároveň jakousi „výkladní skříní“ firem, zabývajících se vývojem alternativních pohonů.
- Na loňském setkání Michelin Challenge Bibendum získal prototyp HydroGen 1 také zvláštní cenu za výborné začlenění technologie pohonu palivovými články do automobilu, který je konstrukčně prakticky naprosto identický se sériově vyráběným modelem.
- Až dosud si schopnosti a jízdní vlastnosti prototypu HydroGen 1 vyzkoušelo více než šest stovek novinářů, vědců a politiků z celého světa.
Opel a General Motors už investovaly stovky milionů dolarů do výzkumu, vývoje a komercionalizace palivových článků. Obě společnosti udělaly v nedávném období mimořádný pokrok na cestě praktického využití palivových článků jak pro pohon automobilů, tak i pro jejich použití jako stacionárních zdrojů energie. Specialisté společnosti GM sestavili jako první na světě prakticky využitelné zařízení na získávání vodíku z benzinu a také jejich palivové články patří k těm světově nejúčinnějším.
Začátkem tohoto roku společnost GM na mezinárodním autosalonu v Ženevě představila revoluční koncept AUTOnomy. Jde o první automobil konstruovaný už od počátku jako vůz poháněný palivovými články. Prototyp AUTOnomy také jako první kombinuje pohon s palivovými články s kompletním elektronickým ovládáním („drive-by-wire“) všech zásadních funkcí, jako jsou např. řízení, brzdy atd.
Autorizovaný dealer a opravce OPEL
Člen koncernu TUkas
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů