Autodrom v Mostu je umístěn na velmi hezkém místě na okraji města. Trať velkého závodního okruhu měří 4 148 metrů, její šířka je dvanáct metrů a má dvacet zatáček, z toho je jedenáct pravých a devět levých. . Převýšení tratě je dvanáct metrů s maximálním stoupáním 2,8 % a maximálním klesáním 3,2 %. Trať je pro řidiče velmi dobře bezpečnostně zajištěna a plně vyhovuje mezinárodním předpisům. I její obslužné vybavení je na vysoké úrovni. Na dispečinku sledují na monitorech operátoři celou trať a to po celou dobu provozu, tedy i v případě našich testovacích jízdách. Současně jsou na dispečinku v pohotovosti zdravotníci, aby v případě potřeby byli co nejdříve na místě havarie.
Mercedesy Vito s novými turbodieslovými motory CDI dodali těmto všestranně využitelným vozům s ohledem na zvolený druhkaroserie podstatně vyšší pružnost. Na okruhu se vedou velmi dobře, v zatáčkách snesou i vyšší rychlost se zachováním pocitu bezpečnosti. Pracoviště řidiče je velmi dobře vybaveno a odhlučněno, lze předpokládat, že ani po celodenní směně nepocítí řidič zvýšenou
únavu. Taktéž větší Sprinter má dobré jízdní vlastnosti, i když ve srovnání s Vitem je střídměji vybaven a je i samozřejmě hlučnější. Bližší hodnocení těchto vozů vám přineseme v redakčních testech.
Druhý den nás uvítaly na závodní dráze připravené luxusní osobní i sportovní vozy Mercedes: C 43 AMG kombi, E 55 AMG, C220 a C 240, E 280 4matic, CLK a SLK 230. S radostí jsem postupně usedal za volant těchto vozů a tak jsem se mohl seznámit s jejich vybavením, jízdními vlastnostmi a kvalitou. Samozřejmě, že dojmy následovaly tak rychle a v takovém množství, že je nelze seriózně zachytit v tomto článku. K jednotlivým modelům se postupně rád vrátím po jejich redakčních testech. A jak na mě zapůsobily tyto vozy celkově: především velmi dobrým sezením v zatáčkách při maximálním pocitu bezpečnosti, dobrou ovladatelností a samozřejmě bohatým vybavením s důrazem na bezpečnost řidiče i cestujících. Taktéž akcelerace byla u všech vozů vysoká, zejména u modelu C 43 s osmiválcovým motorem o obsahu 4,3 l s výkonem 300 k byla vynikající. Ještě vyšší byla přirozeně akcelerace u červeného sportovního modelu SLK 230, jehož
motor o obsahu 2,3 l s kompresorem dával výkon 193 k. Pro zajímavost uvádím, že to byl jediný model s mechanickou převodovkou. Je vidět, že automatické převodovky, v souladu s jejich stálým technickým zdokonalováním, si zřejmě vybojují své místo, protože čím dále tím více pracují v režimu, který vystihuje individuální způsob řízenía myšlení řidiče a podle toho se řídí. Jestliže řeknu, že se tak i řídí okamžitou náladou řidiče odrážející se ve způsobu jízdy, pak myslím, že nebudu daleko od pravdy.
V závěru článku bych chtěl ještě připomenout v zájmu naší vlastní bezpečnosti, že se máte možnost na tomto autodromu v Mostu zúčastnit jednodenních kurzů bezpečné jízdy, které zde každoročně probíhají v době od října ve skupinách po 12 účastnících, kde po teoretickém úvodu v délce 1,5 hodiny následuje praktický výcvik v délce 4,5 hodiny. Praktický výcvik se provádí na cvičných kluzných plochách pod dohledem instruktorů. Po celou dobu je zajištěna komunikace instruktora s řidičem pomocí vysílaček. Těchto kurzů se zúčastňují příslušníci státních institucí, policie, hasiči a vrcholoví manažeři, řidiči z povolání a i soukromé osoby. Sám jsem obdobný kurs letos v únoru absolvoval na cvičišti ve Vysokém Mýtě a přestože jsem dlouholetý řidič, mohu prohlásit, že jsem si mnohé problémy znovu ujasnil a upřesnil. Bližší informace získáte včetně možnosti přihlášení na pořádající organizaci: HCT, v.o.s. (HIGH CAR TRAINING), Teplická 108, 418 01 Bílina na tel./fax. 0417/829495 nebo e-mailem: hct@mbox.vol.cz.