Pravdou je, že Schanche po posledním závodě prohlásil: „Je docela symbolické skončit se značkou, s níž jsem začínal – v roce 1972 jsem jezdil vrchy a závody na ledě i pískových oválech s Opelem Kadett B 1900. A v posledních třech sezonách jsem sedlal speciál Opel Astra 4×4, s nímž jsem zvítězil ve dvou závodech.“
Martin Schanche stál před lety u zrodu atraktivní disciplíny zvané rallycross, byl její vůdčí osobností a plným právem si vysloužil respektovanou přezdívku „Mister Rallycross“ – vždyť získal šest titulů Mistra Evropy a osmkrát byl vicemistrem. Výsledkem jeho dlouhé kariéry je 73 vítězství a 114 věnců za místo na stupních vítězů. Úspěšnější je pouze jeho největší rival Švéd Kenneth Hansen, jenž má už titulů devět.
V poslední sezóně měli Schanche a jeho Astra 4×4 teoretickou šanci na titul. První kvalifikaci dokonce vyhrál, ale ve třetí zlomil řadicí páku z titanu, svařit ji na místě nešlo, a tak jej z bronzové medaile odsunul Eklund.
Schanche nejezdil jen rallycross – v osmdesátých letech absolvoval i dvě automobilové soutěže ze seriálu Mistrovství světa, skončil třetí v pověstném závodě do vrchu Pikes Peak v USA a startoval i v mistrovství světa sportovních prototypů.
Martin Schanche byl vždy považován nejenom za vynikajícího pilota, ale i technika a konstruktéra. Možná právě proto si tak oblíbil rallycross, jehož předpisy mu umožňovaly povolit uzdu tvůrčí fantazii. Schancheho polední vůz vychází z modelu Astra Kit, kterou před čtyřmi roky vyvinulo oddělení OPC spolu s britským partnerem Ray Mallock Ltd.
Z dvoulitrového čtyřválce Opel dostal Martin Schanche za pomoci turbodmychadla neuvěřitelných 396 kW/540 koní. Mohutný výkon propůjčuje jeho Opelu Astra 4×4 doslova raketové zrychlení: Z 0 na 100 km/h mu to trvá jen asi 2,5 sekundy! Podélně zabudovaný čtyřválec přenáší svůj výkon prostřednictvím sekvenční čtyřstupňové převodovky a elektronicky řízeného centrálního diferenciálu MSR na kola přední i zadní nápravy.
Pokud by Martin Schanche opravdu pověsil rallycross na hřebík, určitě se nudit nebude. Mohl by předávat své zkušenosti a technické know-how některému týmu a sám se těší, že konečně bude mít čas i na své koníčky: „Budu se více věnovat létání vrtulníkem a snad si najdu čas i na potápění“. Kromě toho má Schanche ještě jedno zajímavé hobby: Ve své vlasti se hodně angažuje v nadaci na záchranu vlků. A kdyby to vše bylo málo, potom je tu ještě nabídka technické fakulty Univerzity v Trondheimu, která hodlá pro rallycrossového pilota zřídit katedru techniky podvozků. Lepšího profesora by si asi budoucí konstruktéři automobilů mohli těžko přát… Autor: Jindřich Lasík
Převzato se svolením vydavatele Opel C&S z magazínu Opel – zima 2001, časopisu pro příznivce značky Opel. (Předplatné: opelmag@ehrlich63.cz – 220 Kč za 4 čísla ročně.)
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.