Pro posádku zbrusu nového Transitu začíná pracovní směna v sedm hodin ráno v třídírně balíků. Ještě před „nakládkou“, která neprobíhá jinak než ručně, je nutno zkontrolovat rozpis adres a pečlivě jej sladit s trasou rozvážky. Adresáti na sebe musí bezpodmínečně navazovat, neboť z časových důvodů vůbec nepřichází v úvahu, že by se poštovní vůz vícekrát vracel na stejné místo či bloudil po okolí. Dnešní trasa vede po Praze 10 a z centrály České pošty v Sazečské ulici vyjíždíme přesně na čas – ve tři čtvrtě na osm. Skříň automobilu je do dvou třetin vyrovnána zásilkami, převážně malými balíčky, mezi nimiž se ovšem tu a tam rýsují neskuteční obři, dle mého odhadu vážící minimálně dvacet a pětadvacet kilo. Chudák paní doručovatelka, říkám si v duchu a nenápadně pozoruji postarší ženu smějící se na vedlejším sedadle. Ta zachycuje můj pohled a jako kdyby četla mé myšlenky dodává: „Nejhorší je to o velikonocích a o vánocích. To jsme naloženy po střechu a někdy musíme udělat i dvě rundy denně. Večer vůbec necítím nohy. Nejhorší je, když se dovláčím k adresátovi s nějakým těžkým balíkem a ten nemá peníze na jeho převzetí. Ale za ty roky jsem si zvykla i na takové případy.“
Řidič je vyložený „pohodář“, který za léta praxe ví, že v pražském provozu nic neuspěchá. „Donedávna jsem jezdil se starým Transitem a musím říci, že jeho nové provedení je o generaci dále. Skvělé jsou zejména jízdní vlastnosti vozu, jeho snadná ovladatelnost a perfektní manévrovatelnost s posilovačem řízení. Neméně spokojený jsem s novým dvoulitrovým dieselem, který má výkon 85 koní, optimální zátah ve středních otáčkách a velmi přijatelnou spotřebu nafty. Po Praze jezdím stabilně za jedenáct litrů na sto kilometrů. Ve srovnání s předchozím se podstatně změnil i interiér. Nyní je mnohem prostornější,přehlednější a komfortnější. Super jsou zejména sedadla maximální pohodlí a pohodu při celodenních jízdách, které nezřídka končí až po čtvrté hodině odpoledne. Jediné, co mně ve voze chybí, je klimatizace. V tropických letních vedrech za volantem dost trpím, neboť musím neustále nosit předpisovou uniformu.“
Zpátky na „základnu“ České pošty v Malešicích se vracíme až pozdě odpoledne. Máme za sebou docela perný den – padesát kilometrů v rušném provozu a desítky zastávek u adresátů i v těch nejodlehlejších místech Prahy. Teď si teprve uvědomuji, že jsme ani neměli čas na oběd. Není to lehká práce…
Ve službách České pošty jezdí v současné době přes 700 vozů Ford Transit. Tyto vozy ročně najedou 16,5 milionu kilometrů při průměrné spotřebě 9,5 I na 100 km, Průměrné náklady na údržbu a opravy činí 1,20 až 1,30 Kč na 1 kilometr.
Svět Fordu – podzim 2001
Aktuální informace najdete na
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů