Světová premiéra – Nová Fiesta: Vyšší dimenze!
Dalším milníkem v historii značky Ford se může stát nová generace modelu Fiesta. Přináší totiž do nižší třídy dosud nepoznaná měřítka prostornosti a jízdních požitků.
Hlavní úkoly vývojářů nové Fiesty byly hodně smělé: Vytvořit automobil s kompaktními vnějšími rozměry, který deklasuje konkurenci svými jízdními vlastnostmi a využitím vnitřního prostoru. Nová Fiesta se měla stát ideálním vozem pro rodiny a aktivní lidi, kteří užívají život na plno. A kde jinde měli konstruktéři hledat inspiraci, než v úspěšném zástupci Fordu v nižší střední třídě – Fokusu?!
Fiesta tak dostává do vínku vlastnosti, které ji v mnoha směrech posunují o třídu výše. Její nadprůměrně dlouhý rozvor 2487 mm totiž vytváří velkorysý vnitřní prostor. Oproti minulé generaci se nejvíce zvětšila nabídka místa na zadních sedadlech, hlavně před koleny. Rozměrné zadní dveře navíc zajišťují snadný přístup, a to třeba i při montáži dětské sedačky. Citelně se zvětšil i zavazadelník, který má nyní ve standardní uspořádání bezkonkurenční objem 0,284 m3, navíc díky promyšlenému tvaru bez hluchých míst i znamenitě využitelný. Naložit tak lze bez problémů i dětský kočárek. Po sklopení zadních sedadel vznikne téměř úplně rovná plocha a Fiesta pak uveze neskutečné množství věcí…
Nová generace Fordu Fiesta však nevyniká jen užitnými hodnotami. Je také elegantní a má dynamický šarm. Velkoplošné přední světlomety jí propůjčují originální vzhled, zatímco vysoko vytažená zadní světla přispívají k vysoké bezpečnosti – jsou totiž perfektně vidět v kolonách i ve zhoršených podmínkách. Za pozornost stojí velká zasklená plocha, hlavně pak třetí boční okénka – ta totiž propouštějí na zadní sedadla hodně světla a oceníte je i při manévrování a couvání. Boky vozu chrání praktické gumové lišty před drobnými, ale přece jen nepříjemnými oděrkami a škrábanci.
Jako každý model značky Ford má i nová Fiesta nejmodernější bezpečnostní prvky. U tak „malého“ vozu ale přesto příjemně překvapí instalace dvoukapacitních předních airbagů, které se nafukují dle intenzity a druhu nárazu a které patří ke standardní výbavě. Fiesta však může být vybavena až šesticí vaků, neboť vedle bočních airbagů jsou v nabídce i ty hlavové, které svým tvarem připomínají záclonku. U nich je pozoruhodné, že chrání hlavy předních i zadních cestujících, protože po nafouknutí sahají od předních až k zadním sloupkům karoserie! Nezastupitelnou roli hraje samozřejmě robustní konstrukce skeletu s přesně vymezenými deformačními zónami. Energie nárazu se přitom odvádí jak do podlahy, tak i do předních podběhů a následně i do sloupků karoserie. Posádka je tak maximálně chráněna. Karoserie nové Fiesty je přitom o plných 100 % tužší v ohybu a o 40 % v krutu než předchozí generace. Jako perličku na závěr uveďme ještě speciální konstrukci zavěšení pedálu brzdy, který se při nárazu uvolní ze svého uložení – tím se výrazně eliminuje riziko poranění nohou řidiče.
Zákazníci ovšem od nové Fiesty očekávají i hodně radosti a zážitků z jízdy. V této oblasti se mají nač těšit. Již zmíněný dlouhý rozvor vytváří základ pro výtečné jízdní vlastnosti. Přední zavěšení typu McPherson vychází konstrukčně z větších vozů Focus a Mondeo, které se svou agilitou řadí na samotný vrchol ve svých třídách. Zadní náprava s vlečenými rameny s torzně poddajnou příčkou umožnila výraznou úsporu zastavěného prostoru. Výsledkem jsou suverénní jízdní vlastnosti, které Fiestu bez nadsázky řadí o třídu výše! Vývojáři Fordu se netají tím, že chování nové Fiesty je optimálním derivátem modelů Puma, Focus a Mondeo.
Minulé generace Fordu Fiesta si získaly velkou oblibu u zákazníků také díky svým spolehlivým a výkonným motorům. Nová generace přidává ještě několik dalších sympatických vlastnosti mezi nimiž vyniká příkladná hospodárnost. V době, kdy ceny paliv stále stoupají a úměrně s tím se zvyšují náklady na provoz automobilu, nabízí nová Fiesta řešení: tři nové velmi úsporné agregáty. Jen 4,5 I nafty na 100 km stačí celohliníkovému turbodieselu Duratorq TDCi 1,4 I s přímým vstřikováním common-rail. Vedle svého skromného apetitu potěší i příznivou pružností, klidným chodem a nečekaně mohutným „zátahem“ ve všech režimech. Z Fordu Focus pochází zážehový čtyřválec Duratec 16V, který se ve Fiestě objeví s objemem 1,4 a 1,6 l. Vyspělá elektronika mu propůjčuje pozoruhodné dynamické parametry i rozumnou hospodárnost a zejména šestnáctistovka s výkonem 100 koní slibuje nadmíru svižné svezení! O tom, že nízká spotřeba není jen doménou turbodieselů, vás přesvědčí zážehový motor 1.3 Duratec 8V s výkonem 43 nebo 50 kW.
Po světové premiéře ve Frankfurtu se záhy rozběhne sériová výroba a během první poloviny roku 2002 se nová Fiesta objeví i na českém trhu. Při pohledu na vše, co tento malý velký vůz nabízí a dokáže není divu, že zájem o něj každým dnem stoupá…
Technické údaje
- Motor zážehový nebo vznětový čtyřválec, uložený vpředu napříč.
- Převodovka pětistupňová s přímým řazením, jednokotoučová spojka, pohon předních kol.
- Podvozek vpředu příčné vzpěry McPherson a spodní rozvidlená ramena, upevněná na pomocném rámu vzadu vlečená ramena spojená torzně poddajnou příčkou.
- Řízení hřebenové s posilovačem, z rejdu do rejdu 2,8 otáček, průměr otáčení 9,8 m.
- Brzdy kotoučové s vnitřním chlazením vpředu, bubnové vzadu, podtlakový posilovač, elektronické dělení brzdné síly.
- ABS, na vybraných trzích brzdový asistent.
- Karoserie ocelová samonosná s předprogramovanými nárazovými zónami, pětidveřový hatchback.
- Vnější rozměry 3917 x 1683 x 1417 mm.
- Rozvor náprav 2487 mm.
- Rozchod kol vpředu/vzadu 1477/1444 mm.
- Objem zavazadlového prostoru 0,284 m3.
- Objem palivové nádrže 45 l.
Svět Fordu – podzim 2001
Aktuální informace najdete na www.ford.cz
7. prosince 2001, Svět Fordu – obsah
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů