V Mercedesu Benz Vito F můžete i spát
Lehké užitkové automobily Mercedes Benz Vito se vyrábějí v mnoha verzích včetně provedení L a F určených především pro volný čas.
Před půldruhým rokem jsme si vyzkoušeli luxusní Mercedes Benz V, teď jsme zvolili „kempinkový“ model Vito F poháněný turbodieselem 2.1. Už vnější rozměry vozu (délka 4660 mm, šířka 1880 mm, výška 1850 mm) a třímetrový rozvor dávají tušit o jak prostorný interiér půjde. To však neznamená, že by se s ním špatně parkovalo, právě naopak, vejde se do mycích linek i garáží. A ani jeho řízení se od běžných osobních automobilů neliší.
Před dvěma roky doznalo Vito drobných změn, hlavně se pod kapotou objevily úsporné a výkonné motory CDI. Od ostatních verzí se verze F liší především třímístnou zadní lavicí, která se rozložením, posunutím a sklopením přemění v lůžko, na něj ještě navazuje čalouněný kryt zavazadlového prostoru. Standardně je vůz vybaven ještě jedním samostatným sedadlem, k němuž si lze přikoupit za příplatek druhé. Zbývající prostor mezi lůžkem a předním sedadlem vyplníme speciálním čalouněným dílem, takže pak dostaneme lůžko na kterém se pohodlně vyspí dvě dospělé osoby včetně jednoho dítěte. Sami jsme si to vyzkoušeli a vyspali se „do růžova“, i když noci byly už dosti chladné. Pro zavazadla můžeme využít celý prostor pod lůžkem, takže nikde nepřekážejí. A pokud by vám byla v noci snad zima, potom si stačí nastavit na určitý čas nezávislé teplovodní topení (na přání). A před nežádoucími zraky vás ochrání odnímatelné záclony.
Jak jsme už zmínili, Vito F poháněl přeplňovaný vznětový čtyřválec o objemu 2151 ccm, který se vstřikováním common-rail dosahuje výkonu 90 kW při 3800/min. Největší točivý moment 300 N.m je k dispozici už od 1800 do 2500 otáček za minutu. Díky tomu Vito zrychluje zhruba od 2000 do 4000 otáček, lidově řečeno „jde dobře za plynem“. Takže spolehlivě udrží krok s osobními automobily, nehledě k tomu, že dosáhne rychlosti 164 km/h. Tužší podvozek dává všechny předpoklady pro dobré chování v zatáčkách a kotoučové brzdy zase pro bezpečnou jízdu.
Skvělou dynamiku neovlivňuje ani průměrná spotřeba, která se při našich jízdách pohybovala kolem sedmi litrů nafty, což plně odpovídá údajům výrobce. V městském provozu si vezme 9,2 litru, zato při ustálené rychlosti po silnici se lze dostat těsně pod šest litrů.
Řidič ocení vyšší posaz a velké čelní sklo zaručující dobrý přehled o dění kolem vozidla. Umístění krátké řadicí páky na přístrojové desce může někomu připadat poněkud nezvyklé, ale nám vyhovovalo a navíc přesné řazení si zaslouží jedničku.
Základní provedení s luxusními předními sedadly, dvěma airbagy, elektronicky vyhřívanými zrcátky, elektrickými výklopnými větracími okny atd. přijde na 1 001 352 Kč. Testovaný vůz, v němž nechybělo rádio s přehrávačem DC, nezávislé topení, druhé sedadlo, elektrické ovládání oken, centrální zamykání, zatemnění vozu či klimatizace přijde na 1 335 318 Kč.
Mercedes Benz Vito F je ideálním společníkem na dlouhé cesty, kdy potřebujme čas od času přespat, aniž bychom museli shánět noclehy.
29. listopadu 2001, Jindřich Lasík