Suzuki Vitara Grand v terénu nezklamal
První modely Suzuki Vitara Grand v třídveřovém provedení se zážehovým čtyřválcem 1.6 se objevily na silnicích v roce 1988, aby o devět let později zaznamenaly nejúspěšnější svůj prodejní rok. V Evropě bylo tehdy prodáno 37 800 modelů Vitara, tedy víc než jakéhokoliv jiného off-roadu.
Před rokem prošla Suzuki Vitara částečnou modernizací, která je dobře patrná především u designu, zatímco podvozek zůstal věrný své klasické koncepci.
My jsme si vyzkoušeli třídveřovou Suzuki Vitara Grand dodávanou u nás výhradně se zážehovým čtyřválcem 1.6. V zahraničí je k dispozici ještě dvoulitr. Jen pro zajímavost pro pětidveřový „wagon“ jsou určeny tři agregáty – 2.0 HDI (80 kW), 2.0 (94 kW) a 2.5 V6 (106 kW).
Nová Vitara Grand nabízí vedle svého nadčasového designu pohodlí sedanu a vynikající ovládání vozu 4×4. Mohutné plastové nárazníky vpředu i vzadu a boční ochranné lišty jsou tak dimenzovány, že i při extrémní jízdě terénem ochrání lak před nadměrným zašpiněním. Za elegantní karosérií a kultivovanou vnitřní výbavou se ukrývá robustní konstrukce žebřinového rámu, který dodává vozu vlastnosti čistokrevného off-roadu. V náročném terénu, s nímž si malá Vitara velice dobře poradila, jsme ocenili vedle pohonu 4×4 hlavně pak výbornou světlou výšku 195 mm a dostatečné nájezdové úhly vpředu i vzadu 34 o, resp. 31 o a také poměrně krátký rozvor 2200 mm. To vše poskytuje vozu dobrou průchodnost.
S dobře naladěnou mechanickou převodovkou 5+2 zvládla Vitara spolehlivě i obtížná stoupání i strmé sjezdy. Systém „Drive-Action“ umožňuje během jízdy přiřadit pohon všech kol do rychlosti 100 km/h. Velice se nám osvědčilo rovněž přiřazení pohonu 4×4 při jízdě v dešti..
Jak jsme se už zmínili, Suzuki Vitaru Grand pohání zážehový čtyřválec 1.6 o výkonu 69 kW při 5200 ot./min, který velice dobře zabírá už od nízkých otáček. Ve 4000 ot./min. dosahuje pak největšího točivého momentu 138 N.m. S Vitarou 1.6 lze svižně jezdit v běžném provozu do 8 litrů.
Řidič ocení především vyšší pozici sezení, umožňující skvělý výhled, dále volnost nad hlavou i v nohou. S výškově nastavitelným volantem i sedadlem si před přehlednou přístrojovou deskou najde řidič tu správnou polohu. Většina ovládacích prvků je soustředěna do dvou páček pod volantem.
Do standardní výbavy třídveřové verze za 639 900 Kč patří mj. dva airbagy, kotoučové brzdy vpředu, nyní se standardně dodávaným ABS, centrální zamykání, elektricky nastavitelná zpětná zrcátka (vyhřívaná) a přední okna. Snad jedinou nevýhodou je malý zavazadlový prostor, který lze sklopením zadního opěradla zvětšit.
15. listopadu 2001, Jindřich Lasík
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií