Testování automobilů s různými druhy pohonu s důrazem na ekologicky šetrný provoz
Minulý víkend se – už potřetí v historii – uskutečnila akce Michelin Bibendum Challenge, na které výrobci automobilů a výzkumné týmy z celého světa demonstrují své výsledky ve vývoji automobilů nejrůznějších druhů pohonu.
|
---|
První ročník akce Michelin Bibendum Challenge se konal v roce 1998 ve Francii u příležitosti stého výročí pneumatikářského koncernu Michelin. Loňský opět ve Francii a letošní již třetí setkání ekologických vozidel se poprvé uskutečnilo v USA v Los Angeles a Las Vegas, kam se sjelo přes padesát produkčních i experimentálních automobilů nejrůznějších systémů pohonu – elektromobily, hybridní automobily, vozy poháněné palivovými články, automobily s motory spalujícími zemní plyn, bioplyn, zkapalněný plyn, vodík a samozřejmě i automobily s „obyčejnými“ zážehovými a vznětovými motory, které ovšem vynikají velmi nízkou spotřebou či příkladnou čistotou výfukových spalin.
|
---|
Do Los Angeles se vypravil např. Opel se svým modelem Zafira poháněným palivovými články a mimořádně úspornými produkčními modely Astra a Corsa Eco, Ford s elektromobily řady TH!NK nebo rekordním konceptem s palivovými články P2000 FCV, Toyota se svým produkčním hybridem Prius, Nissan s elektromobily Altra EV a Hypermini, Mercedes-Benz s konceptem Necar s palivovými články a Honda se svým sériově vyráběným hybridem Insight.
|
---|
Tři dni účastníci testovali vozy na náročném zkušebním okruhu, kde se posuzovalo např. zrychlení, hlučnost, spotřeba, čistota spalin, výkon brzd, jízdní vlastnosti i akční rádius přihlášených vozů. Vyvrcholením celé akce byl závěrečný 360 km dlouhý non-stop přejezd z Los Angeles do Las Vegas, během kterého se karavana testovaných vozů vyšplhala až do výšky 1433 m.n.m. Tato jízda měla demonstrovat praktickou využitelnost vozů s inovativními systémy pohonu v každodenním provozu.
O tom, že tato práce má smysl, svědčí řada ukazatelů – například to, že emise škodlivin zážehových motorů jsou u dnešních automobilů pětkrát nižší než před deseti lety. Nebo že povolené limity jejich hlučnosti se snížily z hodnoty 82 dB před třiceti roky na současných 74 dB. Moderní přímovstřikové vznětové agregáty produkují asi o 20 % méně CO2, o 40 % méně CO a o stejný podíl méně částic HC než motory předchozích generačních verzí. Rychle roste také počet vozů poháněných plynem, které produkují až o 75 % méně CO, o 80 % méně NOx a až o 85 % méně částic HC – jenom v Itálii jezdí například už přes milion automobilů na zkapalněný plyn – to vše jsou hmatatelné pozitivní výsledky snahy o nalezení ekologičtějších systémů pohonu.
Detailní informace a fotografie z akce Michelin Challenge Bibendum 2001 i s výsledky jednotlivých automobilů naleznete na adrese: www. challengebibendum.com
13. listopadu 2001, Jan Hamza st.
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Související články
Štajf slavil triumf na historické Vltavě
Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...
Ford Mustang Mach-E má nové baterky a...
Jmenuje se Mach-E a před čtyřmi lety přijel jako elektrická obdoba slavného Mustangu s majestátním předkem a specifickým zadkem. Nicméně s Mustangem toho má společného asi jako petrolejka a...
Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě...
Pracovní týden začal pro závodníky 44. ročníku Dakaru pěkně zostra. Pořadatelé jim nachystali nejdelší kilometráž v podobě 830 kilometrů z nichž 395 bylo měřených. Šokem pro Martina...
Martin Prokop se i po třetí etapě...
Krátká a rychlá třetí etapa letošního Dakaru obnášela 255 měřených kilometrů v okolí bivaku v Al Qaisumah, když pořadatel musel kvůli zaplavenému maratonskému bivaku v Al Artawiyah změnit...
Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na...
Pedro García (87), který celý život jezdil s auty poháněnými spalovacím motorem, dokazuje, že na budoucnost není nikdy pozdě. Rozhodl se totiž přejít na elektrický pohon a pořídil si Mustang...