Volvo představilo dva nové dieslové motory a nové Volvo S60 AWD
Po tiskové konferenci, která proběhla včera 10. října na Jílovišti u Prahy, jsme si mohli vyzkoušet Volva s novými dieslovými motory a také Volvo S60 s pohonem na všechna 4 kola.
Tiskovou konferenci zahájil nový generální ředitel Volvo Auto Czech, s.r.o. pan Desmond Mullan. Volvo uvedením nových dvou výkonných dieslových motorů chce získat nové zákazníky – ty, kteří chtějí auto s dieslovým motorem s vysokým výkonem, velmi dobrou akcelerací a k tomu ještě s tichým chodem a nižší spotřebou.
Nový dieslový motor D5 je první dieslový motor, který firma Volvo sama vyvinula a ve svém závodě ho též sama vyrábí. Tento přeplňovaný pětiválec s dvaceti ventily o objemu 2,4 litru s maximálním výkonem 120 kW (163 k) při 4000 ot/min využívá špičkovou technologii včetně přímého vysokotlakého vstřikování paliva common rail. Uvedený motor dosahuje vysokou hodnotu točivého momentu – 340 Nm, to znamená vyšší o 10 Nm než dosahuje nejvýkonnější benzinový motor T5. A přitom motor D5 uvedenou hodnotu Nm dosahuje již při 1750 ot/min. K vysoké hodnotě točivého momentu přispívá především turbodmychadlo typu VNT – s variabilní geometrií lopatek.
Nový dieslový motor D5 je dodáván v modelech S60, V70 i S80 zatím v kombinaci s pětirychlostní manuální převodovkou. Maximální rychlost je u všech uvedených modelů elektronicky omezena na 210 km, především z bezpečnostních důvodů. Výrobce udává zrychlení z 0 na 100 km/h u modelu S60 za 9,5 sekundy, u V70 a S80 za 9,8 sekundy. Spotřebu uvádí u S60 a S80 6,5 litru /100 km, u V70 o 0,2 litru vyšší. Zkušební jízdy s motorem D5 jsem absolvoval s modelem S60, V70 i S80 a musím přiznat, že akcelerace těchto vozů s motorem D5 byla opravdu vynikající a to již od nižších otáček. Přitom motor má souvislý chod a je velmi dobře odhlučněn, takže v interiéru vozu hladina hluku je pouze nepatrně vyšší než u modelů s benzinovými motory.
Klikněte na obrázek a otevře se vám v novém okně větší! |
Dieselový motor o nižším výkonu (96 kW-130 k) stejného obsahu a charakteru jsem měl možnost vyzkoušet v modelu S60. Nejvyšší točivý moment je proti výkonnějšímu modelu o 60 Nm nižší – v souladu s tím i výrobce udává akceleraci nižší: rychlost 100 km/h z 0 dosáhne S60 s tímto motorem za 11,6 sekund. Taktéž maximální rychlost je nižší – 200 km/h.
Tak jako výše uvedené zkušební jízdy byla i má poslední – s modelem S60 AWD s benzinovým motorem o výkonu 147 kW a automatickou převodovkou – příjemným řidičským zážitkem. Přeplňovaný pětiválec s nízkotlakým přeplňováním o objemu 2,4 litru dosahuje zmíněných 147 kW při 5100 ot/min a nejvyšší hodnotu 284 Nm již při 1800 ot/min. Motor ochotně akceleruje i při nižších otáčkách a jako by sám vybízel řidiče ke sportovní jízdě. Bezpečnou sportovní jízdu umožňuje systém pohonu všech kol, který byl vyvinutý se švédskou firmou Haldex a který je nově zcela elektronicky řízen tak, aby byl zaručen optimální přenos hnací síly všemi koly na vozovku při maximální stabilitě vozidla. Předností uvedeného systému AWD je mimořádně rychlé uvedení zadních kol do záběru, pokud to bezpečnost vozu vyžaduje. Sportovní jízdu umožňuje také automatická převodovka s možností ručního řazení jednotlivých převodových stupňů.
Po zapůjčení výše uvedených modelů Volvo k redakčním testům se s vámi rád podělím o získané poznatky.
11. října 2001, Jan Hamza st.
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.
Autorizovaný dealer a opravce VOLVO
Člen koncernu TUkas