Zkratka GTA zní v úplném znění doslova jako symfonie – Grand Turismo Alleggerita, nebo zkráceně jen Gran Turismo. A právě nová sportovní Alfa Romeo 156 GTA je živou vzpomínkou na legendární modely Giulia Sprint GTA a Giulia GTA Junior, jenž v letech 1966 až 72 vládly závodním okruhům a zvěstovaly sportovní ambice milánské značky.
Základem pro první model GTA se stala v roce 1968 Giulia, která byla považována za první sportovní sedan světa. Byla natolik progresivní, že na její platformě vzniklo o rok později kupé Giulia Sprint GT a následně i legendární Giulia Sprint GTA, přičemž „A“ znamená „lehčí“. Tehdejší extrémně lehká karosérie, postavená sportovní divizí Autodelta, byla vyrobena z hliníku, zinku, manganu a legované mědi. To ve spojení s dalšími lehkými komponenty snížilo hmotnost kupé o 200 kg. Upravený zážehový čtyřválec objemu 1600 ccm s dvojitým zapalováním dosahoval pod kapotou GTA Sprint výkonu 161 kW (219 k) a už před 36 lety byl vybaven pětistupňovou převodovkou. Třináctistovka GTA Junior měla výkon 124 kW (169 k).
Poslední provedení GTA vzniklo na bázi Alfy 155 Q4, která s přeplňovaným motorem o výkonu 294 kW (400 k) vyhrála italský šampionát supersportovních vozů. Tento model postavila v roce 1992 postavila divize „Alfa Corse“, která se v polovině 80.let přetransformovala z Autodelty. O rok později posloužil jako technologická platforma pro Alfu 155 V6, s níž Alfa Romeo vybojovala titul DTM 1993.
Nyní se zkratka GTA objevuje znovu a to hned ve dvojím provedení – Alfa 156 GTA a Alfa 156 Sportwagon GTA. „Odlehčené „modely se od sériových verzí liší velice agresivními tvary, které rozhodně nelze přehlédnout. Stejně jako kdysi i nyní GTA slouží jako nosič špičkové technologie.
Nový zážehový vidlicový šestiválec 3.2, který pohání oba modely, je dalším vývojovým stupněm osvědčených třílitrových šestiválců. Přepracováním sacího traktu, regulací výfukových plynů a moderní řídicí jednotkou se objem zvětšil o 200 ccm, a díky tomu dosahuje od 5000 otáček točivého momentu 310 N.m. Výkon činí 184 kW (250 k). K plnému využití přenosu síly napomáhá regulace prokluzu kol ASR. Sériově je verze GTA vybavena šestistupňovou mechanickou převodovkou. Na přání je k dispozici i šestistupňová převodovka Selespeed. Sportovnímu charakteru odpovídá i tvrdě naladěný podvozek včetně snížené světlé výšky, nechybějí výkonné brzdy Brembo s velkými vnitřně chlazenými kotouči.
Autorizovaný dealer a opravce OPEL
Člen koncernu TUkas
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií