FORD a monoposty (II)

Formulové monoposty vybavené motory Ford vítězí jak ve Formuli 1, tak americké sérii CART.

V Anglii vyvíjel Ford společně s Cosworthem motory svých sériových vozidel pro využití v monopostech Formule Junior, F2 a F3. Tyto závody byly tehdy tak oblíbeny, že v roce 1967 vznikla dokonce nová tréninková formule Ford, v níž mladí jezdci získávali první ostruhy. Stejně jako dřív, tak i po třiceti letech se Formule Ford těší obliby po celém světa, neboť slouží jako univerzální odrazový můstek pro kariéru pilotů silných strojů. Svoji kariéru v ní začínal i Tomáš Enge.


FORD a monoposty (II)

V roce 1967 nasměřoval Ford (opět s Cosworthem) svoji pozornost k závodům Grand Prix, pro které připravil nový motor. Jeho úspěšný debut při Velké ceně Holandska položil základní kámen k úspěchům. Ford Cosworth DFV V8 se stal nejúspěšnějším agregátem formule 1 všech dob.V roce 1973 zvítězily motory DFV ve všech 15 závodech F1 a během šestnáczi let pak ve 155 závodech mistrovství světa. Tento agregát se také stal základem přeplňované verze DFX, který si své jméno udělal hlavně v Americe. Od poloviny 70.let byl nejúspěšnějším motorem v závodech CART/Indycar, jejímž tratím vládl zhruba půldruhého desetiletí.

Stejně jako ve F1 dominovaly také v tomto seriálu monoposty s motory Ford DFX – McLaren, Pensko, March a Lola. Také v nejznámějším podniku amerického sportu – 500 mil Indianapolis, převzal DFX vedoucí roli, když v letech 1978 až 88 vyhrál všechny závody na okruhu staré cihelny a napsal tak nevídané dějiny.


Pozdější verzi přeplňovaného vidlicového osmiválce přivedl hned při prvním startu 1993 do vítězného cíle Nigel Mansell v šampionátu PRG. O dva roky později vítězství v této sérii zopakoval J.Villeneuve. V roce 2000 dopomohl nejnovější derivát XF-V8 značce Ford k titulu konstruktérů v CART.


FORD a monoposty (II)

V minulých letech vyvinul Cosworth pro Ford řadu úspěšných závodních motorů. Ve F1 to byl HB V8, jehož vrcholem bylo šest prvních míst, z nichž pět získal A.Senna s McLarenem. Nový osmiválec 3.5 Zetec-R byl v roce 1994 nasazen v Benettonu, kde pomohl Michaelu Schumacherovi k vítězství v osmi ze šestnácti závodů a také k prvnímu titulu mistra světa.

Potom obě firmy společně vyvinuly řadu třílitrovým vidlicových desetiválců, jejichž nejmladší verze je určena pro monoposty Jaguar-Cosworth. Agregáty dosahující přes 800 k platí všeobecně mezi nejlehčí a nejvýkonnější motory F1.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ford Mustang Mach-E má nové baterky a prodloužený dojezd

Ford Mustang Mach-E má nové baterky a...

Jmenuje se Mach-E a před čtyřmi lety přijel jako elektrická obdoba slavného Mustangu s majestátním předkem a specifickým zadkem. Nicméně s Mustangem toho má společného asi jako petrolejka a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě Dakaru osmé místo

Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě...

Pracovní týden začal pro závodníky 44. ročníku Dakaru pěkně zostra. Pořadatelé jim nachystali nejdelší kilometráž v podobě 830 kilometrů z nichž 395 bylo měřených. Šokem pro Martina...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Martin Prokop se i po třetí etapě Dakaru drží v TOP 10

Martin Prokop se i po třetí etapě...

Krátká a rychlá třetí etapa letošního Dakaru obnášela 255 měřených kilometrů v okolí bivaku v Al Qaisumah, když pořadatel musel kvůli zaplavenému maratonskému bivaku v Al Artawiyah změnit...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na elektromobil v 87 letech, pořídil si Ford Mustang Mach-E

Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na...

Pedro García (87), který celý život jezdil s auty poháněnými spalovacím motorem, dokazuje, že na budoucnost není nikdy pozdě. Rozhodl se totiž přejít na elektrický pohon a pořídil si Mustang...