Historicky prvním vítězstvím v Grosse Point v Michiganu získal Henry Ford nutnou finanční injekci k založení společnosti Henry Ford Company. Od této chvíle vyhrály automobily s motory Ford nespočet závodů a rallye, vytvořily rychlostní rekordy a v mnoha národních, evropských i světových šampionátech vybojovaly titul.
Od závodu v roce 1901, v němž Henry Ford osobně řídil svůj nový sportovní vůz, patří značka Ford k hlavním aktérům automobilového sportu a může se pochlubit ojedinělými úspěchy.
Ve Formuli 1 získaly motory Ford 175 vítězství v Grand Prix, což se zatím nepovedlo žádné jiné značce. Až dosud užívalo motory Cosworth 56 týmů a v letech 1968 až 1994 s nim získalo třináct jezdců titul mistra světa, přičemž soutěž konstruktérů vyhrál Ford desetkrát. V galerii nejúspěšnějších najdeme G.Hilla, J.Stewarta (3x), J.Rindta, E.Fittipaldiho (2x), J.Hunta, M.Andrettiho, A.Jonese, N.Piqueta, K.Rosberga a M.Schumachera.
V sérii Indycar/CART zaznamenaly Fordy v letech 1976 až 2000 celkem 197 vítězství, jedenáct titulů (R.Mears – 3x, J.Rutherford, A.Unser – 2x, M.Andretti, B.Rahal – 2x, N.Mansell aj. Villeneuve) a vyhrály také 500 mil Indianapolis.
Úspěchy sbíraly vozy Ford také v cestovních vozech, v roce 1987 vyhrály mistrovství světa značek v závodech na okruzích se Sierrou Cosworth RS 500 a v letech 1993 a 94 vyhrál P.Radisch s Mondeem Světový pohár. V britském šampionátu obsadily Mondea vloni první tři místa.
Ve světovém šampionátu v rallye dosáhli až dosud W.Waldegaard, A.Vatanen, R.Clark, H.Mikkola, T.Mäkinen, C.Sainz, F.Delecour a C.McRae celkem 48 vítězství. A právě soutěže jsou jedním ze šampionátů,v němž se chce Ford angažovat i v příštích letech. Tady patří Fordy přes třicet let k absolutní špičce. Letos Fordy Focus WRC vyhrály už tři soutěže – Argentinu, Akropolis a Kypr, tedy nejtěžší šotolinové rallye. Stranou nezůstává ani Formule 1 (s Lotusem a Jaguarem), prestižní CART (s Cosworthem XF) nebo Nascar Winston Cup, kde vloni vyhrál s 5.9litrovým Taurusem 14 ze 34 závodů.
Zatímco Ford s motorem vpředu startoval ve 20.letech v Indy a v 30.letech dvakrát vyhrál Monte Carlo, angažovala se firma v automobilovém sportu teprve až v 50. a 60.letech. Předzvěstí příštích úspěchů byly vítězství v Safari, britském „Saloon-Car“ a „Nascar-Saloon Car“.
Ford se vždy staral o to, aby jeho motory spolehlivě vydržely zatížení ve sportu a nabízely tak nejlepší předpoklady k vítězství. K tomu přispěly mj. robustní, v Americe vyvinuté, vidlicové osmiválce pohánějící Lotus Ford Jima Clarka nebo Galaxy v Nascar či Ford GT40. V roce 1965 vyhrál závodní vůz AC Cobra, zkonstruovaný Fordem, světový šampionát sportovních vozů a Ford GT 40 se středovým motorem v letech 1966 až 69 čtyřikrát po sobě 24 hodin Le Mans.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.