Po tiskové konferenci jsme si měli možnost vyzkoušet novou Toyotu Avensis Verso s oběma nabízenými motory – benzinovým 2,0 l VVT-i (jak s mechanickou tak automatickou převodovkou) a vznětovým 2,0 l D-4D common rail (s mechanickou převodovkou). Absolvované testovací jízdy na okruhu mně utvrdily v přesvědčení, že oba motory výkonově plně dostačují pro svižnou jízdu s tímto novým velkoprostorovým modelem Toyoty. Zejména jsem při zkušebních jízdách ocenil stabilitu Versa v ostrých zatáčkách i ve vyšších rychlostech a celkovou nízkou hlučnost v interiéru vozu. Verso velmi dobře vedlo jak na silnicích tak na dálnici. Při řízení jsem měl pocit vysoké bezpečnosti tohoto vozu. Řízení je citlivé a minimální poloměr otáčení až neskutečně malý – necelých 6 metrů. Model se samočinnou převodovkou má volící páka ve tvaru „revolverové rukojeti“ na přístrojové desce a vhodně umístěný ukazatel zařazeného stupně na přístrojové desce. Sedadla jsou pohodlná s dobrým bočním vedením a palubní deska konstruovaná podle všech ergonomických zásad.
Benzinový motor 2,0 l VVT-i má největší výkon 150k (110 kW) při 6000 otáčkách za minutu a největší točivý moment 192 Nm při 4000 otáčkách za minutu. Maximální rychlost je 192 km/h a dosáhne zrychlení z klidu na 100 km/h během 11,4 sekund. Výrobce udává kombinovanou velmi nízkou spotřebu paliva – 8,6 litrů na 100 km.
Avensis Verso se vznětovým motorem je rovněž vysoce hospodárný – dosahuje podle údajů výrobce pouze spotřeby 6,5 l na 100 km v kombinovaném cyklu. Motor D-4D, dosahující 116k (85kW) při 4000 otáčkách za minutu a točivém momentu 250Nm v rozpětí od 1800 do 3000 otáček za minutu, dodává vozu maximální rychlost 180 km/h a zrychlení 0-100 km/h za 12,5 sekund.
Celkový tvar karosérie je prostý a zbaven veškerých zbytečných ozdob, při čemž je elegantní a působí na první pohled dynamicky a bezpečně. Důraz na aerodynamický tvar vozu Avensis Verso znamená v dané třídě vozů i nejlepší koeficient aerodynamického odporu (0,30). Zaujaly mně dvě skleněná střešní okna – přední okno je vyklápěcí, zadní posuvné.
Interiér Versa, typický pro využívání jak pro rodinu tak pro podnikatele, poskytuje dostatek místa pro variabilní uspořádání 5, 6 nebo 7 samostatných sedadel umístěných až ve třech řadách. Šestisedadlové uspořádání využívá velmi pohodlných zvýšených sedadel. Sedadla ve druhé řadě lze posouvat a podobně jako sedadla ve třetí řadě sklápět, překlápět nebo zcela vyjmout a tak vytvořit další úložný prostor. Přední sedadla lze sklopit a posunout. Sedadla ve druhé a třetí řadě mohou být využita i jako stolky. Avensis Verso má výhodný úložný prostor pod podlahou v zavazadlovém prostoru. Při instalaci všech tří řad sedadel má celý zavazadlový prostor objem 282 litrů. Jsou-li sedadla druhé a třetí řady vyjmuta, má Avensis Verso k dispozici obrovský prostor o objemu 2422 litrů. Nakládání těžkých věcí je snadné, podlaha nákladního prostoru je jen 74 cm od země a zadní výklopné dveře jsou 96 cm vysoký a 119 cm široký – tedy dostatečně veliké i pro nakládání větších předmětů. Interiér obsahuje řadu praktických odkládacích prostor
Toyota má už delší dobu světové prvenství v systémech aktivní a pasivní bezpečnosti u osobních vozů. Avensis Verso vychází z těchto standardů a představuje bezpečné, pohodlné a silné vozidlo pro celou rodinu. Systém airbagů SRS pro řidiče a spolujezdce je standardním vybavením. Boční a hlavové airbagy jsou k dispozici jako volitelný prvek. Zámky dveří i zámek kapoty mají výstražný systém proti krádeži.
Brzdový systém (ABS) je standardním vybavením. Další zkvalitnění brždění je zajišťováno elektronickým rozložením brzdné síly (EBD). Jde o kontrolu brzdového tlaku zleva doprava a zepředu dozadu, aby se zajistilo správné množství tlaku pro účinné brždění. Nakonec v případě opravdového nebezpečí se uplatní i pomocné brždění tzv. brzdovým asistentem. Ten se uplatní v případě, kdy je třeba rychle zastavit a řidič „stojí“ na pedálu brzdy. Testy ukázaly, že i když si řidiči myslí, že brzdí silně, často neuplatní plný tlak, který je nutný k tomu, aby vůz bezpečně zastavil, popř.sníží tlak na pedál. Brzdový asistent v tomto případě toto snížení vyrovná a zaručí co nejúčinnější brždění s plným využitím adheze. Brzdy jsou kotoučové, přední s vnitřním chlazením.
Vnější sedadla na obou stranách druhé řady jsou vybavena zařízením pro systém upevnění dětských sedaček ISO-FIX. Tím se zajistí, že dětské sedačky jsou pevně připojeny ke struktuře vozu a je méně pravděpodobné, že se uvolní v případě nehody.
Ceny Toyoty Avensis Verso jsou podle druhu zvoleného motoru, převodovky a vybavení od 890 000 Kč do 1 045 000 Kč. Uvedená nižší cena již obsahuje bohatou základní výbavu – mimo jiné brzdový systém ABS+EBD+BA, imobilizér, manuální klimatizaci, dálkové centrální zamykání, elektricky ovládaná okna a vyhřívaná zrcátka, palubní počítač, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a výškově nastavitelný volant, střešní nosiče, radio+magnetofon s 6ti reproduktory. Vyšší uvedená cena obsahuje mimo jiné dvě střešní okna, litá kola s pneumatikami 205/65R16, mlhovky a CD přehrávač.
Toyota Avensis Verso má celoevropskou záruku na nátěr – 3 roky a na odolnost proti prorezavění karosérie – 12 let.
Těším se, že po zapůjčení Toyoty Avensis Verso k redakčnímu testu, vás budu moci informovat podrobněji o jeho jízdních vlastnostech a dalších technických zajímavostech.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autorizovaný dealer a opravce OPEL
Člen koncernu TUkas