Opel Zafira 1.6 CNG (Compressed Natural Gas) technicky vychází z konvenční Zafiry se zážehovým motorem 1.6 16V ECOTEC, přizpůsobený pro spalování zemního plynu. Pod podlahou jsou umístěné čtyři zásobníky na zemní plyn (111 litrů) a v konstrukci vozu našla své místo i rezervní nádrž na benzin o objemu 14 litrů. Dostatek prostoru poskytuje kompaktní stavba zadní nápravy s torzní příčkou.
Zafira CNG je tak jediným vozem této koncepce, jehož motor může spalovat jak zemní plyn, tak i benzin. Pokud se množství zemního plynu pomalu blíží nule, stačí pouze tlačítkem přepnout režim práce motoru do systému spalování benzinu. Díky tomu se akční radius zvyšuje ze 400 asi na 550 kilometrů.
Kromě nesporného přínosu pro ekologii jsou další výhodou zemního plynu nízké provozní náklady. Při současných cenách paliv v Německu, kde se kilogram zemního plynu prodává asi za 1,39 DM, a při průměrné spotřebě Zafiry 1.6 CNG přibližně 5,5 kg zemního plynu na 100 km jízdy, vychází cena paliva pro ujetí 100 km na 7,64 DM. Majitel Zafiry se zážehovým motorem 1.6 16V musí pro ujetí stejné vzdálenosti na palivu zaplatit asi 17 DM, se vznětovým motorem 2.0 DI 16V pak zaplatí přibližně 11 DM.
Na rozdíl od automobilů, jejichž motory jsou optimalizované pro spalování benzinu a které při přechodu na spalování zemního plynu ztrácejí asi pětinu svých výkonových parametrů, Opel Zafira 1.6 CNG, připravený podle konceptu Monovalentplus, má motor naladěný tak, aby dosahoval maximální účinnosti právě při spalování zemního plynu.
Motor spalující zemní plyn, jehož oktanové číslo dosahuje hodnoty až 130, je mnohem odolnější proti vzniku detonačního spalování a konstruktéři mohou bez problémů zlepšovat jeho účinnost cestou zvyšování kompresního poměru. Díky tomu se vyrovná konvenčním zážehovým motorům spalujícím benzin.
Motor Zafiry 1.6 CNG, který připravili technici oddělení Opel Special Vehicles GmbH (OSV) ve spolupráci s odborníky Mezinárodního technického a vývojového centra (ITDC) automobilky Opel v Rüsselsheimu, disponuje výkonem 74 kW/100 k a točivým momentem 150 Nm, což jsou zcela identické parametry jako u zážehového motoru 1.6 16V ECOTEC. Nejvyšší rychlost činí 172 km/h. Při spalování benzinu poklesne výkon na 59 kW (80 k).
Při adaptaci motoru na zemní plyn byl upraven celý systém vstřikování paliva, písty a ventily i jejich sedla. Zafira CNG má – na rozdíl od jiných vozů na zemní plyn – dvě řady vstřikovačů se čtyřmi separátními vstřikovacími tryskami pro zemní plyn a čtyřmi pro benzin. Výhodou tohoto řešení je, že v každém režimu a při spalování kteréhokoli paliva pracuje maximálně efektivně a má i nejčistší spaliny.
Maximální míru bezpečnosti zaručují pevný skelet vozu a kvalitní materiál zásobníků zemního plynu, který je v nich uložený pod tlakem 200 barů. Ještě před zamontováním do vozu je každý zásobník zkoušený na tlak 300 barů a nádrž je odolná proti roztržení až do tlaku 450 barů.
Každý zásobník plynu má vlastní solenoidový ventil, který okamžitě přeruší dodávku plynu jakmile otáčky motoru poklesnou pod minimální hodnotu. Také v případě nehody mechanické ventily přeruší dodávku paliva k motoru. Pro případ požáru jsou zásobníky plynu vybavené ochrannou pojistkou.
Protože zemní plyn je lehčí než vzduch, nemůže se hromadit u povrchu silnice např. při proražení zásobníků, jejich poruše nebo při chybné manipulaci při plnění. Na rozdíl od jiných vozů, spalujících zkapalněné plyny těžší než vzduch, může Zafira 1.6 CNG parkovat v běžných velkokapacitních garážích.
Také Zafira 1.6 CNG poháněná zemním plynem vyniká nedostižnou flexibilitou svého interiéru se systémem uchycení sedadel Flex7.
Na rozdíl od ostatních verzí nemá Zafira 1.6 CNG náhradní kolo, ale modely jsou vybavené opravárenskou soupravou Dunlop „Fill & Go“, kterou tvoří speciální lepicí látkou a malý ovšem vysoce výkonný kompresor napájený prostřednictvím zapalovače cigaret nebo z dvanáctivoltové zásuvky v zavazadlovém prostoru. Absence náhradního kola je však jedinou odlišností ve výbavě Zafiry 1.6 CNG od konvenčních benzinových nebo vznětových verzí.
V současné době prodejci automobilů Opel přijímají objednávky na vozy Zafira 1.6 CNG, které se budou vyrábět v oddělení Opel Special Vehicles GmbH (OSV) v Rüsselsheimu. Specialisté oddělení OSV počítají s tím, že v dohledné době představí i další modely značky Opel připravené pro pohon na zemní plyn.V roce 2002 by měla například vyjet Astra Caravan, která bude mít zásobník plynu uložený pod podlahou zavazadlového prostoru.
Autorizovaný dealer a opravce OPEL
Člen koncernu TUkas
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů