Vývoj a výroba ekologických automobilů není pro Ford nic nového. Už u současných modelů klade velký důraz na to, aby jejich montáž a provoz co nejméně zatěžovaly životní prostředí. Továrny se pyšní ekologickými certifikáty, každý plastový dí1 ve Fordech má své číslo, aby se dal na konci životnosti snadno recyklovat, moderní motory Ford se vyznačují nízkou spotřebou paliva …
Jenomže ani to nestačí. I ten nejúspornější automobil se spalovacím motorem totiž může mít za pár desetiletí vážný problém: u čerpacích stanic už nebude co tankovat. Experti předpovídají, že za 50 až 100 let budou vytěžena všechna dnes známá ložiska fosilních paliv. Je tedy nejvyšší čas pro vývoj automobilů s alternativními zdroji pohonu. Ford je v tomto ohledu na špičce, protože vývojem a výrobou takových zařízení se zabývá už hezkou řádku let.
Mnohým jistě není nutné zvlášť představovat například geniálně jednoduchý elektromobil Think City, který je vyráběný v závodě v Norsku. Dvoumístné vozítko do města nabízí docela prostorný interiér, za oběma sedadly je ještě dost místa na více než jen nákupní tašky. Praktické zaměření dokládá karoserie: na pevném a lehkém rámu z oceli a hliníkové slitiny jsou robustní termoplasty. Těm nějaký ten šrám v provozu na kráse neubere. Na jedno nabití vůz ujede 85 kilometrů, pak musí honem k zásuvce (stačí běžná 220voltová), aby se akumulátory nabily. Zcela prázdné baterie jsou zase plné po 8 hodinách. Think City si troufne na největší rychlost 90 km/h a zrychluje z 0 na 50 km/h za 7 s. Tohle autíčko se dá v Evropě již běžně koupit, většímu rozšíření však stále brání vysoká cena (asi dvojnásobek ceny Fiesty), drahé akumulátory se dokonce pořizují na splátky.
Jenomže přísně vzato, už ani elektromobil není z hlediska dopadu na životní prostředí úplně „čistý“. Hodně záleží na tom, z jakého zdroje se získává elektrická energie, kterou se pak dobíjejí akumulátory. V severských zemích, kde převládají přírodní zdroje (vodní a větrné elektrárny) to není problém. Ovšem tam, kde stále najdeme elektrárny na tuhá paliva, se provozem elektromobilů příroda dvakrát nešetří. A proto se zdá být nejlepším řešením automobil sice poháněný elektromotorem, který ale získává elektřinu díky reakci v palivovém článku. Zrovna takový vyvíjí Ford. V současnosti je pohonné ústrojí budoucnosti zamontováno do běžného sedanu Focus. Ford plánuje, že do dvou let se bude celá série vozů s palivovými články testovat ve Spojených státech a nejpozději kolem roku 2010 bude připraveno zázemí pro jejich rozšíření mezi běžné motoristy.
Jestli jste si právě koupili nový Focus, tak to pro vás asi bude znít jako sci-fi, že už možná váš příští Ford bude místo zplodin z výfuku vypouštět jen vodní páru a přitom jízdními parametry bude zcela srovnatelný se stávajícím modelem. Ale ve skutečnosti je to reálné. Vývoj palivových článků kráčí mi1ovými kroky, takže se stále zmenšují a současně nabízejí čím dál větší výkon. Počítá se s tím, že do deseti let se dnešním pohonným systémům vyrovnají hmotností, nároky na zástavbu i výkonem.
Cesta k čerpací stanici u vozu s palivovými články zůstane, pouze se místo benzinu či nafty bude tankovat stlačený vodik. Nádrže se naplní za dvacet sekund a Focus s nimi ujede 250 km. Zjednodušeně řečeno, vodík v článku reaguje s kyslíkem, který se získává z okolního vzduchu, vzniká elektrická energie a ta pohání klasický elektromotor. Jeho výkon je 67 kW a to stačí k tomu, aby 1750 kg těžký vývojový Focus vyvinul největší rychlost 128 km/h a z 0 na 100 km/h dokázal zrychlit za 14,0 s. To je u prostorného pětimístného prostorného sedanu s vynikajícími jízdními vlastnostmi velmi solidní výsledek. Zvláště když z výfuku jen decentně stoupá pára …
Svět Fordu – léto 2001
Aktuální informace najdete na
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů