Třiatřicet úspěšných Iet

V minulém čísle jsme se přenesli do let šedesátých a začali jsme mapovat historii jedné z legend automobilky Ford – modelu Escort. Dnes budeme pokračovat od roku i 980, kdy se na trhu objevil zcela nový vůz s označením Mk III. Escort Mk Ili (1980 – 1990)

Třiatřicet úspěšných Iet

Vývoj třetí generace řady Escort trval pod kódovým heslem Erika pět let. Automobilka do něj investovala na tehdejší dobu neuvěřitelné dvě miliardy marek včetně zajištění výrobních kapacit v Saarloisu a Halewoodu. Escort Mk III se veřejnosti představil v září roku 1980 a firma jej prezentovala jako „technicky nejvyspělejší malý rodinný vůz celé historie značky Ford“. Jeho konstrukce vycházela z počítačové simulace a z předchozí generace použil výrobce snad jen modrobi1ý ovál na kapotě. Automobil, jehož designérem byl známý Uwe Bahnsen, měl pohon předních kol a nad nimi napříč uložený zážehový čtyřválec OHV pocházející z nové motorárny v Bridgendu. Escort Mk III byl prvním fordem se všemi nezávisle zavěšenými koly a zároveň prvním vozem ve třídě, jenž se mohl pochlubit cenově přijatelným hydromechanickým protiblokovacím zařízením ABS.

Automobilka Ford pojala novou generaci escortu, kterou od počátku reprezentovaly tři karosářské varianty (tří- a pětidveřový hatchback + třídveřové kombi), čtyři různé motory a výbavy L, GL a Ghia, jako světový projekt. Ještě v roce 1980 spustila výrobu americké verze a o rok později odstartovala produkci ve Valencii, která mimo jiné zahrnovala i verzi 1100 ccm s motorem převzatým z řady Fiesta. V roce 1981 získal Escort prestižní titul Car of the Year. V průběhu dalších let rozšířil Ford řadu Escort o užitkové verze Express, pětidveřové kombi a čtyřdveřový sedan, který byl firmou prezentován jako samostatný typ s označením Orion.

Sportovní modely Escort Mk III


Nedlouho po premiéře třetí generace řady Escort představil třídveřový sportovně laděný model XR3 vybavený decentními spoilery a především spádovými karburátory Weber DFT, díky jimž tor disponoval výkonem 79 koní. V roce 1983 dostal tento vůz do vínku nově odladěný podvozek a vstřikování Bosch K-Jetronic. Pod novým označením XR3i šel automobil velmi dobře na odbyt a během pěti let jeho prodej přesáhl hranici dvou set tisíc vozů.


Po více než dvacetiletém půstu se Ford pustil i do vývoje kabrioletu a společně s firmou Karmann představil v roce 1981 první studii otevřeného vozu, jež se později změnil ve velice úspěšnou verzi Escort Cabriolet nabízenou během osmdesátých let s novými motory a v mnoha modelových modifikacích.


V letech 1981 až 1983 vyráběl Ford velmi zajímavý dvoudveřový model Escort RS1600i, na jehož vývoji se podílelo oddělení motorsportu a který byl vybaven motorem OHV 1,6 l o výkonu 105 koní. Neméně atraktivní byl i Escort RS Turbo, což byl první sériový Ford vybavený přeplňovaným zážehovým motorem. Vůz jenž se měl stát základem dalších sportovních úprav, se v různých modifikacích vyráběl v období let 1984 až 1990. V roce 1985 byl vůz homologován ve skupině A s výkonem motoru 250 koní!

Escort Mk IV (1990 – 1995) a Mk V (1995 – 2000)


Do vývoje čtvrté generace modelové řady Ford Escort a zajištění potřebných výrobních kapacit investoval Ford miliardu liber. Marketingová strategie firmy vycházela z písně skupiny Queen – Everything we do is driven by you (Vše, co děláme, řídíte vy). Nový Ford Escort se zakulatil ve všech karosářských verzích a rovněž v interiéru byl patrný generační skok ve prospěch pohodlí, prostoru a bezpečnosti. Velmi lákavá byla rovněž paleta pohonných jednotek, která zahrnovala zážehové a vznětové motory 1,1 l až 1,8 l. Ačkoli výrobce nabízel i verzi 4×4, nebyla tentokrát reakce zákazníků tak příznivá jako u předchozí modelové řady. Proto Ford urychlil facelift vozu a po dvou letech představil výrazně inovovaný escort s moderními prvky bezpečnostní výbavy a novým šestnáctiventilovým motorem 1,8 l o výkonu 90 koní. Orion přestal být v roce 1994 samostatnou řadou a jeho místo zaujal model Escort sedan.


Pátá a poslední generace modelové řady Ford Escort měla premiéru na amsterodamském autosalonu v roce 1995. K mání bylo celkem osm různých motorů, mimo jiné i nové šestnáctiventilové agregáty řady Zetec a turbodiesel o objemu 1,8 l. Na podzimním pařížském autosalonu v roce 1998 debutoval nástupce Escortu Ford Focus, který následně získal titul Car of the Year 1999. Výroba typu Escort byla oficiálně ukončena 21. července 2000. Jen pro úplnost dodejme, že Escort byl skutečně celosvětovým vozem. Vyráběl se nejen v Evropě, ale taktéž v Severní a Latinské Americe, v Asii a Africe.

Sportovní modely Escort Mk IV a Mk V


Sportovně založení příznivci vozů Ford Escort si rovněž v devadesátých letech přišli na své. V roce 1990 se dočkali Cabrioletu 1.6 EFi (105 k) a o dva roky později modernizované verze XR3i. Oba tyto vozy dostaly v pozdějších letech do vínku výkonnější motory Zetec, přičemž výroba otevřeného vozu byla oficiálně ukončena v roce 1998. Nový byl rovněž model RS2000, jehož označení připomínalo vozy s pohonem zadních kol vyráběné v letech 1973 až 1980. Escort RS2000 s těžko přehlédnutelným spoilerem na zádi byl od roku 1993 nabízen rovněž s pohonem všech kol a motorem Zetec DOHC 16V o výkonu 150 koní. Vůbec nejúspěšnějším sportovním vozem Escort byl v devadesátých letech model RS Cosworth. Tento exot s pohonem 4×4 a mezinápravovým diferenciálem s viskózní spojkou byl poprvé představen v roce 1992 s dvoulitrovým motorem Cosworth YBT. Na jaře roku 1994, po homologaci ve skupinách A a N, byl vůz modernizován a opatřen agresivními aerodynamickými doplňky včetně mohutného zadního křídla. Automobil vyráběný firmou Karmann (týdenní produkce 25 vozů) disponoval výkonem 227 koní a jeho největší rychlost se pohybovala nad hranicí 225 km/h. V období 1992 až 1996 bylo vyrobeno 7145 kusů Escort RS Cosworth.


V sezóně 1993 skončil Escort RS Cosworth druhý v soutěžním MS a v následujících třech ročnících obsadil vždy třetí místo. Roku 1997 vyhlásila FIA nová pravidla pro homologaci soutěžních automobilů. Ford se nesnažil postavit nový vůz, nýbrž rekonstruoval starší Escort RS Cosworth homologovaný ve skupině A na Ford Escort WRC. V sezóně 1997 obsadily Escorty WRC v šampionátu druhé místo.

Závěr kariéry


Ford ukončil výrobu legendárního typu Escort po třiatřiceti letech. S posledním vozem sjel z linky v Halewoodu Nick Scheele, předseda představenstva Ford of Europe. Jednalo se o pětidveřový hatchback v barvě Amparo Blue s výbavou Finesse. Escort se stal nejúspěšnějším vozem celé historie značky Ford a s počtem dvaceti milionů prodaných exemplářů předstihl dokonce i legendární model T.

Ing. Jiří Fiala
Svět Fordu – léto 2001
Aktuální informace najdete na .

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ford Mustang Mach-E má nové baterky a prodloužený dojezd

Ford Mustang Mach-E má nové baterky a...

Jmenuje se Mach-E a před čtyřmi lety přijel jako elektrická obdoba slavného Mustangu s majestátním předkem a specifickým zadkem. Nicméně s Mustangem toho má společného asi jako petrolejka a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě Dakaru osmé místo

Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě...

Pracovní týden začal pro závodníky 44. ročníku Dakaru pěkně zostra. Pořadatelé jim nachystali nejdelší kilometráž v podobě 830 kilometrů z nichž 395 bylo měřených. Šokem pro Martina...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Martin Prokop se i po třetí etapě Dakaru drží v TOP 10

Martin Prokop se i po třetí etapě...

Krátká a rychlá třetí etapa letošního Dakaru obnášela 255 měřených kilometrů v okolí bivaku v Al Qaisumah, když pořadatel musel kvůli zaplavenému maratonskému bivaku v Al Artawiyah změnit...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na elektromobil v 87 letech, pořídil si Ford Mustang Mach-E

Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na...

Pedro García (87), který celý život jezdil s auty poháněnými spalovacím motorem, dokazuje, že na budoucnost není nikdy pozdě. Rozhodl se totiž přejít na elektrický pohon a pořídil si Mustang...