Vítěz devatenácti světových rallye Markku Alen, který v únoru oslavil padesátiny, bude ve dnech 20. až 23. srpna pilotovat Ford Focus WRC. Bude se však muset spokojit s modelem ´99, zatímco jeho týmový kolega a talent Jani Paasonen usedne do zbrusu nového Focusu WRC 2001. Vítěz nedávné Mantta rallye a Südschweden rallye je tak prvním netovárním jezdcem, který dostane k dispozici nejnovější provedení. Oba modely připravuje pro finskou rallye soutěžní oddělení M-Sport.
„Svoji kariéru jsem odstartoval s Fordem Escort při RAC rallye 1973 a jestli má být Finsko mojí poslední světovou rallye, potom by byl start s Fordem pěkným rozloučením. A co by mělo být lepší, než startovat v domácím prostředí“, říká Markku Alen.
„Naposledy jsem jel ve Finsku v roce 1993. Od té doby se sport hodně změnil. Už jsem měl možnost Focus testovat a musím říct, že se s ním jede velice dobře. Ovládání a podvozek jsou vynikající, brzdy senzační. Rychlostní zkoušky první etapy se mi líbí, ale více se těším na druhý a třetí den“.
Za volant svého prvního soutěžního vozu, Renaultu 8 Gordini, usedl v roce 1965, přičemž v následujících letech pilotoval mj. Opel Kadett, Datsun, Volvo 142, Ford Escort, až zakotvil v roce 1974 v koncernu Fiat. V jeho barvách strávil šestnáct let a vystřídal všechny úspěšné modely od Fiatu 124 přes 131 Abarth k Lanciím 037, Stratos, Delta S4 a Delta Integrale. S nimi také dosáhl devatenácti vítězství ve světových rallye, když např. ve Finsku vyhrál šestkrát, Portugalsku čtyřikrát v San Remu třikrát, na Korsice dvakrát a jednou v Kanadě, Akropolis a v Anglii.
V roce 1978 zvítězil s Fiatem 131 Abarth ve Světovém poháru a stal se tak prvním neoficiálním mistrem světa, neboť oficiální světový šampionát jezdců se jezdí až do roku 1979. Předtím se hodnotily pouze značky. Ačkoliv v dalších letech patřil do absolutní špičky, na titul mistra světa si musel počkat do roku 1986.
Ve své kariéře vystoupil Markku Alen 58krát na stupně vítězů ve světových rallye, jen sedmkrát to bylo s jinou značkou než s Fiatem nebo Lancií. Když Italové rallye opustili, střídal vozy Subaru Legacy a Toyota Celica. Ale ani s jedním už velkou rallye nevyhrál, pouze na Safari 93 dojel druhý.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií