Safari rallye z pohledu vítězů z roku 1978

U příležitosti oslav korunovace královny Alžběty II. odstartovala v roce 1953 ve východní Africe skupina motoristických nadšenců a dobrodruhů velkou rallye. Tak se zrodila Safari rallye.

Safari rallye, jedna z nejtvrdších soutěží světového šampionátu byla v minulých letech sice zkrácena a stala se kompaktnější, přesto ze svého mýtu sotva něco ztratila.


„V 70. letech byla rallye velkým dobrodružstvím“, vzpomíná Jean Claude Lefébrve, dnešní tiskový mluvčí týmu Peugeot, který zažil Safari jako řidič i spolujezdec. V roce 1978 navigoval  Jean Pierra Nicolase, šéfa Peugeot Sport, s vozem Peugeot 504 k vítězství: „Tehdy měřila 5000 km, trvala tři dny a jelo se prakticky non-stop. V 60. letech byla dokonce ještě delší a vedla i několika zeměmi východní Afriky. Zvláště pro spolujezdce byla extrémně namáhavá, v tréninku jsme museli napsat 5000 km“, vzpomíná Lefébrve.


„Safari jsem miloval. Délka soutěže vyžadovala navíc dobrou taktiku. Člověk si musel závod rozdělit a dávat pozor, aby auto nepoškodil a nemusel zastavovat v servisu a neztrácet tak čas“, říká Nicolas, který je zvláště hrdý na to, že při extrémně deštivé Safari v roce 1978 ani jednou nezapadl do bahna. „Spolujezdec Jean Claude se prostě nechtěl umazat. Ani jednou jsme nemuseli z vozu vystoupit“. Zatímco dnes se může řidič spolehnout na vrtulník, který před ním kontroluje, jestli se na cestě nenachází divoké zvíře nebo auto. Při své vítězné jízdě se museli Nicolas a Lefébrve spolehnout pouze sami na sebe. „Museli jsme jet na dohled. Naší jedinou podporou bylo doprovodné auto s řidičem a mechanikem, kteří jeli za námi, aby nám v případě potřeby poskytli pomoc“.


Při vlastní soutěži francouzská dvojice potíže neměla, zato v tréninku dvakrát havarovala“. „Jednou jsme porazili krávu a pak jsme ztratili hodně času, než jsme našli majitele, abychom mrtvé zvíře zaplatili. Podruhé jsme trefili antilopu. Šli jsme pěšky do další vesnice, abychom zavolali našemu týmu. Když jsme tam došli, dozvěděli jsme se, že jsme v krajině divokých lvů“.


Příprava na Safari je dnes jednodušší než v 70. letech. Pro Peugeot, který zde letos startuje podruhé s 206 WRC, je jedním za 14 podniků. „Neděláme žádná zvláštní opatření. Tým je velký jako při ostatních rallye. Ovšem náklady jsou vyšší než při normální světové rallye“, přiznává Nicolas.


První ročník v roce 1953 vyhrála dvojice Dix a Larsem s VW 1200, prvním Evropanem, který dokázal v Keni zvítězit byl v roce 1972 Hannu Mikkola s Fordem Escort a nejúspěšnějším jezdcem Shekhar Mehta, jenž zvítězil s Datsunem celkem pětkrát.

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ford Mustang Mach-E má nové baterky a prodloužený dojezd

Ford Mustang Mach-E má nové baterky a...

Jmenuje se Mach-E a před čtyřmi lety přijel jako elektrická obdoba slavného Mustangu s majestátním předkem a specifickým zadkem. Nicméně s Mustangem toho má společného asi jako petrolejka a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě Dakaru osmé místo

Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě...

Pracovní týden začal pro závodníky 44. ročníku Dakaru pěkně zostra. Pořadatelé jim nachystali nejdelší kilometráž v podobě 830 kilometrů z nichž 395 bylo měřených. Šokem pro Martina...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Martin Prokop se i po třetí etapě Dakaru drží v TOP 10

Martin Prokop se i po třetí etapě...

Krátká a rychlá třetí etapa letošního Dakaru obnášela 255 měřených kilometrů v okolí bivaku v Al Qaisumah, když pořadatel musel kvůli zaplavenému maratonskému bivaku v Al Artawiyah změnit...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na elektromobil v 87 letech, pořídil si Ford Mustang Mach-E

Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na...

Pedro García (87), který celý život jezdil s auty poháněnými spalovacím motorem, dokazuje, že na budoucnost není nikdy pozdě. Rozhodl se totiž přejít na elektrický pohon a pořídil si Mustang...