Safari rallye, jedna z nejtvrdších soutěží světového šampionátu byla v minulých letech sice zkrácena a stala se kompaktnější, přesto ze svého mýtu sotva něco ztratila.
„V 70. letech byla rallye velkým dobrodružstvím“, vzpomíná Jean Claude Lefébrve, dnešní tiskový mluvčí týmu Peugeot, který zažil Safari jako řidič i spolujezdec. V roce 1978 navigoval Jean Pierra Nicolase, šéfa Peugeot Sport, s vozem Peugeot 504 k vítězství: „Tehdy měřila 5000 km, trvala tři dny a jelo se prakticky non-stop. V 60. letech byla dokonce ještě delší a vedla i několika zeměmi východní Afriky. Zvláště pro spolujezdce byla extrémně namáhavá, v tréninku jsme museli napsat 5000 km“, vzpomíná Lefébrve.
„Safari jsem miloval. Délka soutěže vyžadovala navíc dobrou taktiku. Člověk si musel závod rozdělit a dávat pozor, aby auto nepoškodil a nemusel zastavovat v servisu a neztrácet tak čas“, říká Nicolas, který je zvláště hrdý na to, že při extrémně deštivé Safari v roce 1978 ani jednou nezapadl do bahna. „Spolujezdec Jean Claude se prostě nechtěl umazat. Ani jednou jsme nemuseli z vozu vystoupit“. Zatímco dnes se může řidič spolehnout na vrtulník, který před ním kontroluje, jestli se na cestě nenachází divoké zvíře nebo auto. Při své vítězné jízdě se museli Nicolas a Lefébrve spolehnout pouze sami na sebe. „Museli jsme jet na dohled. Naší jedinou podporou bylo doprovodné auto s řidičem a mechanikem, kteří jeli za námi, aby nám v případě potřeby poskytli pomoc“.
Při vlastní soutěži francouzská dvojice potíže neměla, zato v tréninku dvakrát havarovala“. „Jednou jsme porazili krávu a pak jsme ztratili hodně času, než jsme našli majitele, abychom mrtvé zvíře zaplatili. Podruhé jsme trefili antilopu. Šli jsme pěšky do další vesnice, abychom zavolali našemu týmu. Když jsme tam došli, dozvěděli jsme se, že jsme v krajině divokých lvů“.
Příprava na Safari je dnes jednodušší než v 70. letech. Pro Peugeot, který zde letos startuje podruhé s 206 WRC, je jedním za 14 podniků. „Neděláme žádná zvláštní opatření. Tým je velký jako při ostatních rallye. Ovšem náklady jsou vyšší než při normální světové rallye“, přiznává Nicolas.
První ročník v roce 1953 vyhrála dvojice Dix a Larsem s VW 1200, prvním Evropanem, který dokázal v Keni zvítězit byl v roce 1972 Hannu Mikkola s Fordem Escort a nejúspěšnějším jezdcem Shekhar Mehta, jenž zvítězil s Datsunem celkem pětkrát.
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů