Myšlenka dostupného, a přitom kvalitního a spolehlivého vozu pro ty, kteří ho nejvíce potřebují, vedla Ford Motor Company s.r.o, k nabídce upraveného pětidveřového modelu Ambiente pro všechny, kdo se u prodejce prokáží průkazem ZTP, ZTP/P. Na Focus padla volba díky variabilitě a uspořádání jeho interiéru i zavazadlového prostoru. Zavírání pátých dveří je sice pro menší osobu nebo vozíčkáře oříškem, lze si však pomoci instalací popruhu nebo zatlačením na odkládací plato pod oknem dveří.
Prostor na předních sedadlech je srovnatelný s vozy vyšší kategorie. Na zadní sedadla se vejdou i hodně urostlí cestující a např. také vozík, jenom nakládání a nastupování je díky nevelkému vstupnímu otvoru spíše pro šikovné. Interiér je ovšem silnou stránkou Fokusu. Množství důmyslných odkládacích míst je ergonomicky vhodně uspořádáno i pro řidiče a cestující s postiženýma rukama. Sedadla handicapovaného cestujícího příliš nevedou, ale to v této třídě bývá obvyklé. Řidiči s těžším postižením doporučuji připlatit si za středovou loketní opěrku, která výrazně zvýší jeho stabilitu, nebo dodatečnou montáž vícebodového bezpečnostního pásu.
Při obutí do příplatkových širších pneumatik sedí Focus na silnici jako přibitý, teprve v extrémních podmínkách a drastickém zacházení je mírně nedotáčivý. Pro vychutnání rychlejší jízdy bych zejména sportovně zaměřeným řidičům s těžším fyzickým handicapem doporučil ruční řízení, které neklade tak vysoké nároky na stabilitu držení těla řidiče. Sdružený „brzdoplyn“ na levé ruce v testované variantě Fokusu je pro delší cestování i v zatáčkovitých partiích poněkud únavný. Důvod? Nemůžete jej nikdy pustit.
Samočinná převodovka v kombinací s nejjednodušším ovládáním na trhu je rychlé řešení, jak uzpůsobit auto pro postižené. V tuzemsku montují tento typ ručního ovládání vozů s „automatem“ sami šikovní vozíčkáři z firmy API a trvá jim to pouhé dvě hodiny! Jízda s Fokusem se samočinnou převodovkou je velice příjemná zejména ve městě, popojíždění v zácpě si zde můžete náležitě vychutnat. Při předjíždění však někdy při využití systému „kick-down“ dojde i k dvojnásobnému podřazení a to řidiče při prvních kilometrech může překvapit. Mile mne překvapila spotřeba, která se při plynulé jízdě ve městě téměř neodlišovala od provedení s přímo řazenou převodovkou.
A teď to nejdůležitější – cena. Tělesně postiženému motoristovi s průkazem ZTP může být přiznána daňová úleva a příspěvek na koupi automobilu ze sociálního referátu. V optimálním případě tak může cena pětidveřového Fordu Focus Ambiente (se samočinnou převodovkou, posilovačem řízení, airbagem, immobilizérem, centrálním zamykáním, světlomety do mlhy, elektricky ovládanými předními okny, dálkově ovládaným radiem a dalšími prvky) činit jen 238 320 Kč. K tomu není potřeba žádný další komentář.“
Svět Fordu – léto 2001
Aktuální informace najdete na
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů