S časovým předstihem jsme se vydali na chorvatské pobřeží. Tedy na místo, které v hlavní sezóně navštíví tisíce našich turistů. Dost možná, že mezi nimi budete i vy za volantem svého vozu Ford. Připomínat, že před dovolenou se vždy vyplatí nechat auto prohlédnout v autorizovaném servisu Ford, je snad již nošením dříví do lesa – doba strávená u dealera se vám stoprocentně vyplatí díky jistotě, že váš vůz je v dokonalé kondici. Takže dotankovat, naložit zavazadla, rodinu a můžeme vyrazit.
My jsme si na cestu vybrali Focus Kombi a samozřejmě i novinku – Mondeo Kombi. Tyto elegantní vozy jenom potvrzují stále rostoucí trend směřující k větší univerzálnosti. Zatímco kombiky po většinu roku perfektně slouží ke každodennímu ježdění na kratší i delší vzdálenosti, při cestě na dovolenou se z nich stávají pravé koráby silnic.
Focus Kombi měl pod kapotou osvědčený turbodiesel 1,8 Tddi s výkonem 66 kW (tedy 90 koní), k jehož největším přednostem patří mohutný zátah zejména ve středních otáčkách a pak také hospodárnost. Nádrž na 55 I nafty proto zaručuje velmi dlouhý a tedy velmi sympatický dojezd na jedno naplnění. Cestu do Chorvatska a zpět tak lze absolvovat s jediným tankováním…
Nové Mondeo Kombi bylo vybaveno zážehovým čtyřválcem 2,0 I 16V, který se mohl pochlubit výkonem 107 kW (145 koní). Již první kilometry za volantem stříbrného krasavce nás přesvědčily o kultivovanosti tohoto motoru a jeho akustické zdrženlivosti. Všichni jsme byli zvědaví, jaké na naší cestě za sluncem dosáhneme spotřeby benzinu.
Z pražského studeného počasí vyrážíme časně zrána, abychom se již odpoledne mohli letos poprvé koupat v azurově čistém Jaderském moři. Na tradiční cil našich turistů, Istrijský poloostrov, vede několik tras, my volíme tu nejrychlejší a nejpohodlnější. Na trase Praha – Linz – Salzburg – Villach – Ljubljana – Rijeka na nás sice čeká hodně mýtnic a placených úseků, ale zato kvalitní dálnice s možností dosáhnout vysokého cestovního průměru. V hlavní turistické sezóně se určitě vyplatí tuto trasu zvládnout v některém jiném dnu, než je pátek nebo neděle – v opačném případě můžete počítat s dopravním omezením a zácpami. Naše Fordy ale polykají kilometry ještě v květnu, kdy je provoz pohodový a velmi plynulý. Před rakouskými hranicemi doplňujeme levnější palivo, byť jsme vzhledem k růstu cen už své jižní sousedy téměř dohnali. Na čelních sklech se ocitají rakouské dálniční známky a my pokračujeme vpřed.
Dálnice u Lince dává vyniknout přednostem obou vozů. Zatímco dosud jsme se tu a tam proplétali kolonami kamionů, nyní jedeme konstantní rychlostí 130 km/h, Turbodiesel ve Fokusu se za tlumeného pobrukování spokojeně převaluje a téměř neznatelný pohyb ručky palivoměru vypadá velmi slibně. Oceňujeme vyšší posaz a umožňující znamenitý výhled na vozovku, přehledné uspořádání přístrojů a přesné řazení převodovky. Mondeo je na tom obdobně – jeho motor téměř neslyšíme, ačkoli si vzhledem k jeho dynamickému charakteru dopřáváme sportovnější styl jízdy. Usazeni v prostorných sedadlech s tuhým čalouněním nedáváme únavě nejmenší šanci.
A už je tu průjezd Alpami s překrásným výhledem na zasněžené vrcholky hor a působivými tunely pod nimi. Mýto v nich lze platit v šilincích i německých markách, vyplatí se však zvolit místní měnu. Kilometry na počitadlech naskakují až nečekaně rychle, a proto si před průjezdem tunelem Karawanken dopřáváme vydatné občerstvení v jednom z řady motorestů. Není od věci si před přejezdem hranic do Slovinska vyměnit alespoň část peněz, zejména pokud cestujete v nočních hodinách. Mýtné u osm kilometrů dlouhého tunelu můžete pro změnu zaplatit v šilincích nebo slovinských tolarech a zanedlouho už dýcháte voňavý slovinský vzduch. Ceny pohonných hmot zde nejsou ani nyní po zdražení nijak přehnané. Focus Kombi se k tankování nehlásí, Mondeu doplňujeme nádrž spíše ze zvědavosti než z nutnosti. Koneckonců, s objemem téměř 60 I vystačí i na hodně dlouhé cesty. Rychle počítáme průměrnou spotřebu – 8,2 l/100 km. U plně naloženého vozu s benzinovým dvoulitrem těsně po záběhu to je výtečná hodnota. Určitě vám můžeme doporučit umytí vozů na některé ze slovinských čerpacích stanic. V sousedním Chorvatsku je totiž sít‘ myček o poznání řidší a jejich provozní doba často hodně omezená.
Je časné odpoledne, překračujeme slovinsko-chorvatské hranice a cíl cesty máme na dosah. U Rijeky se na horizontu objevuje moře, a tak si můžeme najít ubytování. My s tím díky termínu problém nemáme a komfortní penzion s výhledem na moře nalézáme za pár desítek minut. Ceny jsou příznivé, obsluha vlídná, je znát, že špička sezóny je teprve před námi. Potom se určitě vyplatí včasná rezervace ubytování – „naslepo“ na vás může zbýt třeba jen místo v kempu. Nyní přichází čas pro dotankování Fokusu. A je to tady, průměr vychází na 5,8 I/100 km! Na jednu nádrž bychom tak mohli ujet bezmála 1000 kilometrů. Příští dny věnujeme klidným projížďkám po Istrii, výletům na malebné ostrovy Krk, Velký a Malý Lošinj a Cres. Jakkoli si Chorvatsko získalo pověst drahé země, dá se i tady strávit dovolená za relativně rozumné peníze. Služby se zde rok od roku plynule zlepšují a moře je stále tak krásně čisté, jako před deseti dvaceti lety. Není problémem se oddat mořským sportovním radovánkám, ať již toužíte po projížďce motorovým člunem, na skútru či na vodních lyžích. Vše záleží jen na vaší ochotě investovat do nových zážitků patřičné prostředky …
Třeba právě ty, které ušetříte díky bezproblémovému a hospodárnému provozu svého vozu. Focus Kombi na nás udělal velký dojem svým útulným interiérem i nabídkou vnitřního prostoru. Pro čtyřčlennou rodinu je to výborná volba, zejména když uvážíme příznivou pořizovací cenu (510 000 Kč) a nízké provozní náklady. Do zavazadlového prostoru s objemem 0,520 m3 se vejde nečekaně velké množství věcí a v případě potřeby přijde vhod sklopení zadních dělených sedadel. Od nového Mondea Kombi jsem čekali hodně, ale realita byla ještě příjemnější. Doslova obrovský zavazadlový prostor (objem 0,540 m3) spolyká vše, na co jen pomyslíte. Po sklopení zadních sedadel můžete přepravovat až 1,7 m3 nákladu, a to už se dotýká kapacity menších dodávek! Na samotném vrcholu střední třídy je i velikost prostoru pro cestující tohoto kombi – vždyť na zadních sedadlech si klidně dáte nohu přes nohu… Prvotřídní jízdní vlastnosti jsou samozřejmostí a zážehový dvoulitr ukázal, že hospodárnost není výsadou jen turbodieselů. Námi testovaná verze Mondeo Kombi 2,0 I s luxusní výbavou Ghia přijde na 779 900 Kč.
Podtrženo a sečteno – oba vozy na naší cestě prokázaly své kvality. Jízda s nimi byla velmi pohodlná, bezpečná a klidná. Důležité je, že ani při podobné cestě za sluncem a mořem jsme nepostrádali tu pravou radost z jízdy, která by měla provázet každý váš ujetý kilometr.
Svět Fordu – léto 2001
Aktuální informace najdete na
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.