Tip na výlet: Solvayovy lomy

Letní prázdniny přímo vybízejí k podnikání výletů do přírody, a to nejrůznějšími dopravními prostředky. Dnes vám chceme dát jeden tip na výlet do Českého krasu.

Ojedinělou romantickou krajinu Český kras a jeho nejznámější místa Karlštejn, Srbsko, Koněprusy, Svatý Jan pod Skalou navštívil snad každý z nás. Ale Solvayovy lomy na okraji karlštejnské rezervace zatím ještě tak známé nejsou. Možná i proto, že neleží na žádné turistické trase, nevede k nim silnice a přístup je pouze „po svých“.


Tip na výlet: Solvayovy lomy

Solvayovy lomy leží mezi Bubovicemi, Loděnicemi a Svatým Janem, a ze všech těchto míst vás k nim zavedou značky s hornickými kladívky. Navíc Bubovice i Loděnice jsou dobře přístupné z Prahy veřejnou dopravou a k zahození není ani celodenní pěší výlet z Karlštejna nebo ze Srbska. Automobil můžete zaparkovat také ve Svatém Janu a udělat si pěkný vcelku nenáročný pěší okruh.

Před dvěma roky otevřela parta nadšenců Společnosti Barbora, ojedinělý přírodní důlní skanzen s ukázkou úzkorozchodné železnice. Nahlédněme tedy nejdříve do historie Solvayových lomů.


Koncem první světové války zakoupil Rakouský spolek pro chemickou a hutní výrobu pozemky mezi Svatým Janem a Bubovicemi, aby zde dobýval velmi čistý vápenec používaný k výrobě čpavkové sody podle tzv. Solvayova procesu. V červnu 1918 se také začalo těžit v několika malých lomech. Materiál odvážely vagóny úzkorozchodné dráhy ke stanici samotížné lanové dráhy vedoucí na překladiště státní dráhy v Loděnicích a odtud na zpracování do Neštěmic. Po vzniku Československa změnila rakouská firma název na Neštěmické Solvayovy továrny, která se soustředila na výrobu sody, hydroxidu sodného žíravého a uhličitanu sodného.


V dalších letech byl otevřen mj. mohutný tříetážový stěnový lom, proražena více než dvěstěmetrová „Průtahová“ štola, železniční síť se prodloužila na pět kilometrů. Vrchol těžby v lomech známých spíš jako „Na Stydkých vodách“ nebo „Paraple“ (podle altánu, který ve 30. letech stál před závodní restaurací) představovalo období druhé světové válka. V roce 1943 pracoval v lomu největší počet zaměstnanců – 168 dělníků a 7 úředníků. Po roce 1945 došlo ke změnám ve vlastnictví, na Neštěmické Solvayové továrny byla uvedena národní správa a zřízen národní podnik. Těžba pomalu upadala až byla v roce 1963 definitivně zastavena a lom včetně železnice a budov chátral.


Před sedmi lety se dala dohromady parta mladých lidí, které spojuje zájem o důlní a průmyslové památky. Při objíždění různých lokalit dostali nápad oživit bývalé Solvayovy lomy jako důlně průmyslový skanzen. Ve volném čase, konzervovali technické památky, opravovali objekty, sháněli koleje a lokomotivy, v bývalém hornickém domku zřídili stálou expozici včetně strojovny s dvěma funkčními stacionárními motory Lorenz a Gerhard Adam. K největší atrakci však patří okružní jízda úzkorozchodnou železnicí, jejíž kolejiště se neustále rozšiřuje. „První dieselovou lokomotivu Máňu jsme koupili tehdy v euforii za pětatřicet tisíc korun včetně šesti metrů kolejí. Dnes už bychom takové peníze nedali. Lze je získat jen za cenu šrotu, ale doprava je drahá. Naše lomová průmyslová železnice je vlastně jediná v republice. Několik důlních vagónků jsme také upravili pro přepravu turistů“, přiznává ing. Štěpán Křtěnský, náčelník společnosti Barbora. Skanzen se vlastně stále buduje a proto je otevřeno od května do října prakticky jen o sobotách a nedělích.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Policie ČR omlazuje vozový park. Do konce letošního roku převezme 352 vozů Škoda Kodiaq II. generace. Prvních 51 kusů už bylo předáno na polygonu automobilky Škoda Auto v Úhelnici u Mladé...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vozy na autoplyn mají našlápnuto k dalšímu rekordu. Jak se ceny LPG dotknou emisní povolenky?

Vozy na autoplyn mají našlápnuto k...

Za letošní tři čtvrtletí už bylo registrováno více nových osobních vozů na LPG než za celý loňský rok. Dá se tak očekávat, že v roce 2025 přibude na českých silnicích přes 6000 LPG...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový SEAT Ibiza a Arona: Španělský temperament v moderním kabátě

Nový SEAT Ibiza a Arona: Španělský...

SEAT to není jen její mladší a ambicióznější Cupra. Španělská automobilka slaví 75 let a dává to patřičně najevo. Do nového výročí vstupuje s modernizovanými modely Ibiza a Arona –...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kia PV5 Cargo stanovila rekord Guinnessovy knihy: Ujela 693,38 kilometru na jedno dobití

Kia PV5 Cargo stanovila rekord Guinnessovy...

Kia přepsala historii a stanovila nový globální standard dojezdu elektrických vozidel. Kia PV5 Cargo, první specializované elektrické lehké užitkové vozidlo značky a součást průkopnické řady...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda Prelude: Návrat technické ikony

Honda Prelude: Návrat technické ikony

Po pětadvaceti letech se na evropské silnice vrací legendární jméno – Honda Prelude. A vrací se v podobě, která dokonale vystihuje dnešní automobilovou éru: plně hybridní kupé e:HEV,...