Letošní brněnský autosalon, jehož příští ročník se bude konat až za dva roky, to nebyly pouze novinky tří desítek automobilek, ale také například expozice autopříslušenství a celá řada doprovodných programů, z nichž rozhodně nejvydařenějším byla výstava Století motorismu, prodloužená až do 20.června za symbolické vstupné dvaceti korun.
Žádné světové novinky se tentokrát neočekávaly, ty výrobci představují vždy v Ženevě nebo si je schovávají na podzimní Frankfurt. Přesto se v Brně jedna objevila, nutno přiznat, že pro řadu návštěvníků zůstala poněkud utajená: Renault Clio, který se od svého předchůdce na pohled liší výraznější přední částí a novou přístrojovou deskou.
Většinu českých premiér jsme v Autoperiskopu už představili, případně se k některým ještě vrátíme, a tak si jen připomeňme, co nového bylo v Brně k vidění.
Začneme hned u našich sousedů, německých značek, z kterých v moravské metropoli nikdo nechyběl. Audi vedle A4 nové generace uchvátilo šestilitrovým dvanáctiválcem o výkonu 309 kW. BMW rozšířil paletu „trojkové“ řady o kompakt a zájem budil rovněž atraktivní roadster Z8. U dealerů by se měl do konce roku objevit také Mini One. Ford, který by rád skončil v první pětce prodaných vozů, předvedl kompletní modelovou řadu nového Mondea včetně kombi s největším „kufrem“ své třídy (540 až 1700 litrů) a sportovním konceptem ST200. Nechyběl ani Focus s novým turbodieslem TDCi či jeho sportovní verze RS. Na stánku Mercedesu poutalo pozornost inovované „áčko“ včetně prodloužené verze a také model G z kategorie offroad. O bohaté expozici Opel jsme se již zmínili samostatným článkem, a tak si jen připomeňme, že segment lehkých užitkových vozidel do 2,9 tuny obohatil avantgardním Vivarem. Těsno bylo také u jednoho z opravodových drahokamů výstavy Porsche 911 GT2, jenž se šestiválcem 3.6 dosahuje rychlosti 315 km/h a zrychluje za 4 sekundy. Cena je odpovídající – 8 007 000 Kč. Volkswagen se prezentoval hlavně luxusním Passatem W8 s unikátním čtyřlitrovým osmiválcem, zajímavostí byl závodní VW New Beetle Cup..
Také Francii zastupovaly všechny automobilky, když Renault vedle „světového“ Clia vystavil ještě obě verze Laguny II a sportovní Clio V6 Sport pro opravdové labužníky. Hlavní novinkou Peugeotu byla „třistasedmička“ s tří- a pětidveřovou karosérií a pro sluneční dny určený kabriolet 206 CC se skládací pevnou střechou. Příznivce automobilového sportu potěšil Citroën novou soutěžní verzí Xsary WRC. Běžní motoristé spíš však okukovali modely C5 a C5 kombi nahrazující ve výrobním programu Xantii. Pro volné chvíle je vhodné zase Berlingo Modutop a jako jeden z mála výrobců se pochlubil studií Pluriel, která by snad jednou měla nahradit populární „kachnu“.
Z evropských firem obohatily autosalon ještě Fiat verzí Dobló a limitovanou sérií sportovně laděného Seicenta s označením Sporting Schumacher. Alfa Romeo kladla největší důraz na pětidveřový model 147. Seat vedle řady nových motorů potěšil milovníky rychlé jízdy Leonem Cupra 4. První model s pohonem všech kol v historii britské automobilky Jaguar ztělesňuje X-Type, konkurence vozům Audi A4, BMW „3“ nebo Mercedes Benz „C“. Pozici značky Land Rover a jeho nejprodávanějšího modelu Freelander dodávaného ve třech verzích by měl posílit nový vidlicový zážehový šestiválec 2.5 a samočinná převodovka. Na český trh by se ráda vrátila Dacia s modelem SuperNova, jehož předností bude zřejmě nízká cena, ale otázkou zůstává kvalita.
Tím náš stručný přehled končí, neboť Saab ani Volvo prakticky nic nového neukázaly, naproti tomu malá švýcarská firma Rinspeed potěšila návštěvníky jednomístným modelem R-One s naklápěcím kokpitem a proto se můžeme vydat na malou exkurzi po zámořských expozicích.
Rozhodně zajímavou expozici připravil Nissan, v níž si snad každý našel to své. Prodej velkoprostorové Almery Tino byl zahájen teprve před několika dny a zájem je obrovský, offroady zastupovala mj. definitivní podoba verze X-Trail a nechyběla ani avantgardní studie příští Primery. Studií SUW Active se snažilo přilákat pozornost návštěvníků také Mitsubishi, ovšem mnozí dávali přednost modelu Lancer Evo 7, silniční verzi úspěšného a mezi jezdci vyhledávaného soutěžního vozu skupiny N. Mazda sice žádnou studii na stánku neměla, zato však představila dlouho očekávaný Tribute včetně jeho užitkové verze. K vidění
byly rovněž „omlazené“ modely 323 či Demio (nejmenší MPV) nebo inovovaný Xedos 9. Honda sází především na sedmou generaci Civiců, které předvedla v plné parádě a navíc tuzemskou premiérou potěšila sedmimístným modelem Stream. Toyota se chlubila vedle přehlídky terénních vozů především malým prostorovým zázrakem Avensis Verso s pěti až sedmi individuálními sedadly. V expozici Lexusu nemohl chybět reprezentativní sedan nejvyšší třídy LS 430, ale ani další modely GS 300 a RX 300, jenž před nedávnem obohatily domácí trh, aby přispěly ke zvýšení popularity značky Lexus v ČR.
Novinky, i když ne světové ani evropské, jsme našli také v expozici asijských značek. Hyundai by rád pronikl do silné konkurence velkoprostorových kompaktů modelem Matrix na platformě Elantry, v offroadech nahradí „vysloužilý“ Galloper nový model Terracan s přiřaditelným pohonem předních kol. Nechyběl ani SantaFé ze segmentu SUV. Daewoo sice nemělo v Brně modernizovaný Matiz, zato hned po autosalonu zahajuje prodej velkoprostorové Tacumy v ceně od půl milionu korun. Zhruba tisícovku vozů by u nás ráda prodala KIA, k čemuž by měly přispět facelift sedanu nižší střední třídy Schuma II a na trh přijde i luxusní Magentis, jenž nahradí Clarus. Poprvé byly u nás vystaveny také kombi Rio a obdobný Joice.
Z Ameriky k nám zavítal nový legendární Jeep Cherokee, na tamním trhu prodávaný jako Liberty, a Chrysler vystavoval velkoprostorový Voyager i Grand Voyager s prodlouženým rozvorem a také modernizovaný Sebring, včetně otevřené verze Convertible.
Na závěr jsme si nechali expozici Škoda se studií velkého sedanu Montreux, jehož oficiální název stále výrobce tají, ale prý to nebude ani Bohemia ani Moldavia. Octavie se představily už v modelovém roku 2002, zájem byl pochopitelně o Octavii RS s výkonem 132 kW.
KIA Czech za dobu své existence na českém trhu prodala téměř 70 000 vozů.
Kia Motors Corporation – výrobce kvalitních automobilů pro všechny mladé duchem.
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií