Vědecké výzkumy dokázaly, že lidský mozek dokáže vstřebat zhruba sedm desítek exponátů, zbytek pak už nebere příliš vážně. A právě tím se řídilo archivní oddělení Audi Tradition, které při výběru vozidel preferovalo kvalitu před kvantitou.
Připomeňme si, že nejstarší je značka Horch založená v roce 1899 Augustem Horchem v Kolíně nad Rýnem a vyrábějící luxusní automobily do druhé světové války. Znamenitý konstruktér Horch však záhy firmu opustil a v roce 1909 nazval svůj nový podnik Audi, což v latině znamená „horch“. Tyto vozy se už tehdy staly pojmem pro svoji pokrokovou techniku. V roce 1928 bylo Audi prodáno Dánu Jörgu Skafte Rasmussenovi, který v té době slavil úspěchy s DKW, ve 20. letech byla značka ze Zschopau největším motocyklovým výrobcem světa.
V roce 1932 se tyto značky společně s Wandererem vyrábějící automobily od roku 1904, spojily ve společnost Auto-Union, tedy pod známé logo čtyř kruhů. A ta si až do vypuknutí války vedla velice dobře. V roce 1949 původní spolupracovníci založili nový Auto Union, který začal nejdříve s dvoudobými motory a poté byl šestnáct let poznamenán tříválci. Teprve pak přišel na svět první čtyřdobý vůz Audi 50. V roce 1965 tak přichází na svět značka Audi, která o čtyři roky později přibrala pod své čtyři kruhy ještě NSU, čímž se modelová řada rozšířila o revoluční „Wankel“ NSU R0 80 a sportovní NSU TT.
Vraťme se zpátky do moderní prosklené kruhové budovy o průměru 50 m a výšce 22 m. Museum mobile, jak název napovídá, je v neustálém pohybu, i když tam automobily pouze stojí. Jak je to možné? Tak například vnitřní stěny se všeobecnými historickými fakty krouží kolem dokola v hodinovém intervalu a mění tak pozadí za exponáty. Největší atrakcí je čtrnáct prototypů Audi umístěných na plošinách tři patra vysokého otevřeného paternosteru.
Cesta časem začíná vlastně už ve výtahu, který vyveze návštěvníky do třetího poschodí, respektive do roku 1899, kde je z televizní obrazovky přivítá samotný August Horch. Vousatý pán musel být opravdovým ztřeštěným géniem v dobrém slova smyslu. Založil vlastní firmu, vyvinul spojovací hřídel, odešel z firmy aby založil další podnik atd. Hned v úvodu prohlídky tak lze spatřit ve skleněných vitrínách opravdové unikáty a skvosty – luxusní Horchy z 30. let. Tak třeba model 855 Spezial roadster (1939) byl postaven pouze v sedmi kusech, když podvozek a pětilitrový osmiválec od Horcha „oblékla“ karosárna Gläser v Drážďanech. Jeho renovace si vyžádala pět tisíc hodin. Najdeme zde i jeden ze dvou dochovaných Horchů 8, Typ 303, první úspěšný německý sériový automobil s osmiválcem. Z jiného světa jako kdyby pocházel aerodynamický Horch 930, používaný v sovětské okupační zóně jako štábní vozidlo.
Takřka každý z padesáti automobilů a tří desítek motocyklů a jízdních kol má svoji historii, např. Audi 920 objevili po válce francouzští vojáci zazděný ve stodole, Wanderer 10 přežil válku jen díky tomu, že byl veden jako tzv. nepostradatelný vůz atd. Pouze rekordní Auto Union „Avus“ muselo Audi nechat postavit celý nový. Po válce byl totiž převezen do Ruska, kde se ztratil za velice záhadných okolností. Protože se nedochovaly žádné konstrukční výkresy, byla speciální hliníková aerodynamická karosérie rekonstruována jen podle několika fotografií.
Museum mobile se nachází v Ingolstadtu hned vedle zákaznického centra Audi Forum, přímo uprostřed továrního areálu. Od pondělí do čtvrtka je otevřené od 10 do 20 hodin, v pátek a sobotu ještě o dvě hodiny déle, v neděli a o svátcích do 17 hodin. A ještě něco. Vstup je zdarma, jedině kdybyste chtěli průvodce, tak zaplatíte sedm marek.