„Je vždy těžké, sériovému vozu propůjčit jízdní vlastnosti soutěžního auta. Ale myslím, že jsme v případě RS našli správné řešení. Je to neuvěřitelné auto“, prohlásil na adresu Fordu Focus RS tovární jezdec Colin McRae. A protože se model RS narodil z úspěchů vozů Ford, tak kdo by se mohl na jeho vývoji nejvíce podílet než právě tovární jezdci. A nebyl to pouze Colin McRae, ale také Carlos Sainz a Pierro Liatti.
Přední kola pohání přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec Duratec s mezichladičem stlačeného vzduchu. Oproti sériovému provedení, kterému odpovídá blok motoru, bylo 70 procent dílů přepracováno. Tak např. hlava válců z lehkého kovu je vybavena speciálními ventilovými sedly, kvůli lepšímu odvodu tepla jsou upraveny i výfukové ventily. Písty a ojnice jsou stejně jako u WRC z kovaného materiálu. Dva vačkové hřídele uložené v hlavě válců nedoznaly změn, zato zapalovací svíčky jsou uzpůsobeny vyšší teplotě.
Přes 147 kW (200 k) výkonu je na přední kola přenášeno spojkuu AP Racing a pro verzi RS modifikovanou převodovku, která svým odstupňováním zajišťuje sportovní jízdu. Společně s optimálně vyladěným podvozkem tak dává řidiči pocit, jako by jel s opravdovým soutěžním vozem.
Právě jedním z hlavních úkolů při vývoji modelu RS bylo propůjčit vozu přesné ovládání za všech situací. Proto byl mj. rozšířen rozchod předních kol, který tak odpovídá asfaltové verzi WRC. K tomu musíme přičíst speciální tlumiče Sachs, modifikované pružiny, na 18mm průměr zesílený příčný stabilizátor atd. Výborné chování vozu při rychlejším stylu jízdy obstarává samočinná uzávěra diferenciálu vyvinutá firmou Quaife. V zatáčkách zabraňuje protáčení nezatížených kol a naopak přenáší sílu na kolo s lepší trakcí. „Jízdní vlastnosti jsou hodně podobné vozu s pohonem všech kol“, tvrdí Liatti. Zcela nové je rovněž vodou chlazené turbodmychadlo Garrett, jenž je na úrovni WRC. Turbo s lopatkami ze zvlášť pevné oceli minimalizuje protitlak výfukových plynů a současně poskytuje dostatek točivého momentu v celém rozsahu otáček. Nové zakřivení výfukového potrubí zaručuje vysoký točivý moment už v nízkých otáčkách.
Ford Focus RS disponuje rovněž neobyčejně stabilním brzdovým systémem Brembo, vpředu s vnitřně chlazenými kotouči o průměru 325 mm a čtyřpístovými třmeny, vzadu jsou pak masivní kotouče o průměru 280 mm. Na 18“ lehkých ráfcích O.Z. jsou obuty Micheliny 225/40 R18, speciálně připravené pro RS.
Na pohled se nejrychlejší Focus RS od svého sériového bratra příliš neliší, a to i přesto, že z něho převzal jen několik málo totožných dílů. Původní zůstaly pouze kapota, dveře, střecha, čelní a zadní svítilny, všechny ostatní díly nesou „razítko“ RS. Nejdůležitějším úkolem designerů bylo co možná nejvíce optických prvků WRC přenést na RS a přitom ovšem použít běžně dostupný materiál. Ve sportovním elegantně laděném interiéru převládá barva černá, modrá a stříbrná. Sedadla Sparco nabízejí výborné boční držení těla.
Ford Focus RS navazuje na slavnou řadu Escortů RS, která skončila v roce 1996 a právem tedy nese dnes už legendární označení RallySport, pravděpodobně nejvzrušující jméno v dějinách výkonných cestovních a závodních vozů. Historie „RS“ sahá až do roku 1970, kdy vyjel Ford Escort RS 1600, první sériový Cosworth a první Ford se čtyřventilovou technikou. Ford Focus RS, který zkonstruovali nadšenci pro nadšence, je speciální výkonný model limitované série. Ovšem pro řidiče, kteří netouží po tak vysokém výkonu a sportovním duchu nabídne Ford později ještě Focus ST o výkonu 125 kW (170 k).
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů