Rinspeed: sporťák na bioplyn

K tradičním vystavovatelům Ženevského autosalonu patří malá švýcarská firma Rinspeed, která každým rokem překvapí svět nějakou pozoruhodnou novinkou. Letos jí byl Rinspeed Advantige Rone.

Jednomístný sportovní Rinspeed Advantige Rone není zajímavý pouze svojí nízkou výškou 97 cm, ale také tím, že jako první „sporťák“ využívá ke svému pohonu mj. energii získanou ze zeleného odpadu, tzv. bioplyn.


Rinspeed: sporťák na bioplyn

Už na pohled lze rozpoznat prvky charakteristické spíš pro závodní automobily, především pak pro formuli 1 a sportovní prototypy typu „Le Mans“. Volně definovaná kombinace obou těchto kategorií vykazuje zcela nezvyklý a neobyčejně aerodynamický design. Aby nedocházelo k narušení příznivého proudění vzduchu, využívá řidič namísto zpětných zrcátek tři kamery, jejichž obraz je přenášen na dvě obrazovky.

Nejvýraznějším znakem celého automobilu je centrální a extrémně nízká pozice sezení řidiče, který sedí uprostřed a během jízdy je tak ve voze sám, jako tomu bylo u předchozích modelů Mono Ego a E-60 Rocket. Takřka ležící polohu řidiče umožňují právě ploché tvary karosérie. Pro lepší přehled v městském provozu a pro snazší parkování vyvinuli specialisté systém Dynamic Cockpit Control Concept umožňující dynamické nastavení kokpitu. Jeho naklánění a výška jsou závislé na rychlosti a přizpůsobují se elektromechanicky. Do 40 km/h zaujímá kokpit nejvyšší pozici, při rychlosti přes 75 km/h se sníží o 30 cm dolů. Podle zakřivení zatáčky a okamžité rychlosti se kokpit naklání a vyvolává v řidiči pocit jízdy na motocyklu.


Rinspeed: sporťák na bioplyn

Další technickou zajímavostí je bivalentní motor (benzin/plyn), který staví vůz do role nejčistšího sportovního automobilu světa. Už při provozu na stlačený zemní plyn (CNG) se hodnoty emisí pohybují mezi 60 až 95 procenty pod dnes platnými normami pro benzin a naftu. Provoz na bioplyn je však k životnímu prostředí ještě ohleduplnější. Získává se zkvašením biomasy, hlavně ze zahradního a kuchyňského odpadu. Na energii získanou ze 100 kg bioodpadu ujede vůz sto kilometrů.

Technologie bioplynu, vývoj švýcarské firmy Kompogas AG, se dnes používá v řadě zemí, licenci už zakoupili např. Němci, Francouzi, Rakušané, ale také Američané, Japonci či Australané. Zařízení na zpracování bioplynu s roční kapacitou 20 000 tun dodá ročně takové množství energie, které v přepočtu odpovídá 1,4 mil.litru benzinu.


Bivalentní zážehový čtyřválec 1.8 o výkonu 118 kW (160 k) a točivém momentu 165 N.m při 3000 ot./min pohání zadní kola prostřednictvím pětistupňové převodovky. Karosérie vyrobená z „pre-preg“ kompozitů propůjčuje vozu skvělou stabilitu při hmotnosti pouhých 750 kg.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kolo do auta nepatří aneb jak si nepokazit cyklovýlet/hqdefault.jpg">

Kolo do auta nepatří aneb jak si...

Pokud jste až dosud převáželi kolo uvnitř auta, je dobré vědět, že to není jen složitější než použití nosiče, ale i méně bezpečné. Naučte se proto kolo převážet chytře a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...