Detroit – město automobilů, ležící na americko-kanadské hranici, vás v tuto roční dobu zcela jistě přivítá sněhovou pokrývkou, teplotou hluboko pod bodem mrazu a ledovým větrem vanoucím od nedalekého Huronského jezera. Jste-li zde poprvé, pak se raději ubytujte v některém hotelu ve Warrenu, Dearbornu či Southfieldu, neboť Detroit a zejména jeho Down Town, kde se nachází výstavní centrum Cobo, není právě tím pravým místem na poklidné procházky po ulicích. V Detroitu platí zásada jezděte taxíky, nikde se nezastavujte, s nikým se nevybavujte a buďte neustále ve střehu. Pak máte velkou naději, že se ve zdraví a s netknutou peněžní hotovostí vrátíte k rodinnému krbu.
Autosalon je ovšem v Detroitu fantastický, alespoň pro Evropana, který severoamerický automobilový průmysl sleduje ze vzdálenosti několika tisícovek mil a který netuší, v čem si zdejší zákazníci libují a jaké jsou jejich životní postoje a tužby. Bez automobilu nelze v Americe žít, to věděl již Henry Ford, který právě v Detroitu začal na počátku století budovat svoje průmyslové impérium. Dnes je Ford Motor Company s roční produkcí 7,5 milionu vozidel druhá největší automobilka světa a kromě amerických značek Lincoln a Mercury vlastní i firmy Volvo, Jaguar, Aston Martin, Land Rover a Mazda. Tomu odpovídala i výstavní expozice FMC na letošním autosalonu, jež se rozkládala takřka na jedné pětině celkové rozlohy Cobo Areny.
Samotný stánek značky Ford, architektonicky řešený ve dvou podlažích, tradičně přinesl průřez výrobním programem firmy na severoamerickém kontinentu a pochopitelně v něm nechyběly ani takové stálice a bestsellery zdejšího trhu, jakými jsou pikapy řady F-150 (ty se vyrábějí nejen v USA, ale i v Kanadě a Mexiku), sedany Ford Taurus, Ford Crown Victoria či off-roady Ford Explorer. Zatímco laická veřejnost obdivovala v expozici firmy Ford většinou vozy sériové produkce včetně nejnovějších modelů řady Focus určených pro trh ve Spojených státech, odborníci a novináři zaměřili svoji pozornost na několik pozoruhodných konceptů, mezi nimiž jasně vynikal dvoumístný sportovní roadster Thunderbird, inspirovaný stejnojmennými vozy začátku šedesátých let. Tento automobil, který je moderní interpretací dnes již klasického „projektilového“ designu tehdejší doby, je skutečnou true American beauty pravou Americkou kráskou. Jeho karoserie s nápaditými chromovými prvky vyniká nesmírnou decentností a vrozenou elegancí, z interiéru, v němž převládá jemná bílá kůže a metalické obklady, pak přímo vyvěrá fenomén sportovně laděného automobilu vhodného pro zákazníky všech věkových kategorií.
Další koncept, nesoucí prosté označení Forty – Nine, je rovněž reminiscencí na automobil doby dávno minulé – konkrétně na technicky a stylisticky velmi zdařilý poválečný model Ford 49, který si ještě před uvedením na trh objednalo přes jeden milion Američanů. Původní „devětačtyřicítka“ představovala skutečnou avantgardu v pojetí automobilového designu, za což v letech 1949 a 1950 získala prestižní cenu Fashion Academy Award. Koncept kupé Ford Forty – Nine za svým vzorem nikterak nezaostává, alespoň co se týká futuristicky řešené karoserie a interiéru. Jeho vnější „velvety black“ styling vychází z jednoduchých křivek a tvarů, bohatě prosklené plochy a moderních aerodynamických prvků, vnitřek vozu, přístrojová deska i sedadla jsou provedeny v kombinaci hnědé a černé kůže. Bez zajímavosti jistě není ani to, že Ford Forty – Nine je plně funkční, pohání jej vidlicový osmiválec o objemu 3,9 I, který je do přední části automobilu uložen s velmi vytříbeným uměleckým vkusem. Motorový prostor se jen blyští chromem a galvanicky pokovenými kryty.
Koncept Ford EX, který v Detroitu na tiskové konferenci osobně představil J Mays – viceprezident firmy odpovědný za design – míří do kategorie extravagantních SUV- vozidel pro volný čas. Jedná se o agresivně vyhlížející dvoumístný off – road s pohonem všech kol, který nápadně připomíná speciální vozy pro autokrosové závody. Zárukou patřičného sportovního vyžití má být přeplňovaný vidlicový šestiválec o zdvihovém objemu 4 I, který dle dostupných údajů disponuje výkonem 375 koní. Převodovka není, jak by se na pravý americký automobil slušelo, samočinná, ale manuální pětistupňová.
Z úplně jiného soudku pochází studie terénního automobilu Ford Explorer Sportsman, která svou výbavou, do níž mimo jiné patří navigační systém GPS a souprava na muškaření včetně 30gallonové nádrže na ryby, propaguje myšlenku návratu člověka k přírodě. Zvláštností tohoto konceptu jsou ovšem především nové konstrukční prvky, jež by se v roce 2002 měly objevit u sériových modelů Ford Explorer. V prvé řadě se jedná o elektronické zařízení Advance Track (index tm) zajištující optimální trakci, stabilitu a ovládání vozidla ve všech možných jízdních situacích (kombinuje protiprokluzový systém, ABS a stabilizační program), dále pak o nezávislé zavěšení zadních kol, soustavu monitorující tlak vzduchu v pneumatikách či bezpečnostní nafukovací clonu chránící posádku před následky bočních nárazů. Tyto novinky, připravované pro modelový rok 2002, jsou pro firmu Ford nesmírně důležité, neboť Explorer představuje jeden ze strategických vozů. Od roku 1990, kdy byl uveden na trh, si totiž v USA neustále udržuje pozici v první desítce nejprodávanějších osobních a užitkových automobilů.
Vloni zaznamenal Explorer rekordní prodej 440 000 vozů. A jedna lahůdka na konec. Ford Mustang Bullitt GT – kupé v tmavězelené barvě, které ve mně ihned vyvolalo vzpomínku na kultovní film Bullittův případ a zejména pak na strhující automobilovou honičku po kaskádovitých ulicích San Franciska. Hlavní protagonista filmu Steve McQueen tehdy seděl za volantem Mustangu GT 390 Fastback z roku 1968 a svým hereckým výkonem po boku půvabné Jacqueliny Bissetové doslova okouzlil celý svět. I díky tomuto filmu se Ford Mustang stal legendou a jeho prodej přesáhl od roku 1964 hranici 7 milionů kusů. Nový Mustang Bullitt GT je vybaven výkonově upraveným vidlicovým osmiválcem o objemu 4,6 I/ 270 koní, sportovně odladěným podvozkem se speciálními tlumiči Tokico a sedmnáctipalcovými koly osazenými závodními brzdami Brembo. Jeho cena se vzhledem k přísně limitované sérii 6500 kusů pohybuje nad hranicí 35 000 dolarů.
Antonín Matějka
Svět Fordu – jaro 2001
Aktuální informace najdete na
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.