Aston Martin DBR1: zelená legenda

V pouhých pěti exemplářích byl v roce 1959 vyroben sportovní Aston Martin DBR1 a všechny se dochovaly do dnešních dnů.

Na rozdíl od současných sériových vozidel, které jsou zpravidla produktem mnoha inženýrů, designérů stejně jako počítačových programů a moderních technologií, byl vítězný automobil světového šampionátu v roce 1959 „dítětem“ jednoho muže, Brita E. J. (Ted) Cuttinga. Ten byl svého času sám odpovědný za vývoj motoru i podvozku vozu Aston Martin DBR1 a za jeho účast v závodech.


Aston Martin DBR1: zelená legenda

Po debutu úspěšného Mercedesu 300 SLR v roce 1955 bylo jasné, že pokud chce být Aston Martin v příštích letech konkurenceschopný, tak musí postavit zbrusu nový automobil. Už v červnu 1955 začal „Ted“, který působil v podniku od roku 1949 a podílel se na vývoji modelů DB2 a DB3S, s prací a během devíti měsíců od prvních nákresů se stal vůz skutečností.

Nosnou konstrukci tvořil příhradový trubkový rám, první u vozu Aston Martin v kombinaci se zkrutnou tyčovou pružinou přední nápravou, nápravou De Dion vzadu a pohonem typu transaxle navrženým Davidem Brownem. Tehdy bylo postaveno pouhých pět kusů DBR1, které se dochovaly do současnosti, přičemž tři se ještě objevují na závodních tratích.


Objem šestiválcového motoru byl pro sezónu 1957 zvýšen z 2.5 litru na 3.0 litru, čímž vzrostl výkon z 162 kW (220 k) na více než 184 kW (250 k) a největší rychlost dokonce na 272 km/h. V roce 1959 obsadily tyto „sporťáky“ zásluhou dvojice Salvadori – Shelby a Trintignant – Frere první dvě místa v závodě 24 hodin Le Mans a následně i světový titul. V letech 1956 až 59 dosáhly tovární automobily Aston Martin DBR1 ve čtrnácti závodech osmi vítězství a čtyři druhá místa. A k tomu potřebovala britská značka pouhých pět zmíněných vozidel.


Aston Martin DBR1: zelená legenda

Jako vzpomínku na slavné vítězství připravil Aston Martin limitovanou sérii zvláštního modelu V8 Vantage „Le Mans“. S výkonem 410 kW (550 k) nebo dokonce 450 kW (600 k) je třikrát silnější než tehdejší vítězný Aston Martin DBR1. Tyto výkony katapultují osmiválec 5.3 s dvěma turbodmychadly na 100 km/h za 3,9 s, přičemž za 9,9 s překračuje hranici 160 km/h a ručička rychloměru překonává hranici 320 km/h. Ještě dodáváme, že točivý moment má hodnotu 745 N.m, resp. 820 N.m při 4000 ot./min. Takové hodnoty si pochopitelně vyžadují závodní brzdové obložení, ABS a vnitřně chlazené brzdové kotouče, vpředu šestipístové, vzadu čtyř.

Nastavitelné tlumiče na přední a zadní nápravě umožňují individuální vyladění podvozku podle přání zákazníka. Každé 2+2místné jubilejní vozidlo je osazeno plaketou se jménem majitele.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda Prelude: Návrat technické ikony

Honda Prelude: Návrat technické ikony

Po pětadvaceti letech se na evropské silnice vrací legendární jméno – Honda Prelude. A vrací se v podobě, která dokonale vystihuje dnešní automobilovou éru: plně hybridní kupé e:HEV,...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota GR Yaris Aero Performance 2026 má české ceny

Toyota GR Yaris Aero Performance 2026 má...

Toyota zahájila předprodej nové sportovní verze modelu GR Yaris pro rok 2026 pod označením Aero Performance. Cena vozu inspirovaného účastí Toyoty ve světovém šampionátu rallye WRC začíná na...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Chtěli byste mít tohle ve „sklepě“? Toyota chystá mini elektromobil do 45 km/h

Chtěli byste mít tohle ve „sklepě“?...

Toyota zkoumá, jak bude vypadat městská doprava zítřka – malá, tichá a elektrická. Konsorcium vedené Toyota Manufacturing UK získalo od britské vlády podporu na studii proveditelnosti lehkého...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Peugeot Boxer Furgon: Síla, prostor a spolehlivost v každém detailu

Nový Peugeot Boxer Furgon: Síla, prostor...

Peugeot nedávno představil novou generaci robustního pracovního partnera. S nejvýkonnějším dieselovým motorem, komfortní kabinou a moderní technikou. Vyzkoušeli jsme Peugeot Boxer Furgon ve verzi...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nextbase: Počet srážek automobilů se zvěří roste, hodí se mít záznam z palubní kamery

Nextbase: Počet srážek automobilů se...

V loňském roce došlo k dalšímu nárůstu počtu automobilových nehod způsobených srážkou se zvěří. Úměrně cenám nových vozů a nákladům na opravy rostou také způsobené škody....