Od dubna roku 1999 oživuje Fiat Multipla obraz našich silnic nekonvenčním výrazem, kompaktními rozměry a přesvědčivým konceptem. Takřka čtyřmetrový automobil, který spojuje vlastnosti vanu s konvenčním osobním automobilem, doslova přetrhal hranice jednotlivých segmentů a přišel s celou řadou řešení mířících do budoucnosti. Mezi ně patří mj. inovační pohon na zemní plyn, kterým jsou vybavena verze Bipower a Blupower.
S přihlédnutím k ochraně životního prostředí a provozním nákladům patří zemní plyn (metan) mezi nejzajímavější alternativní paliva. Vedle optimální termodynamické účinnosti nabízí i výborné emisní hodnoty. Neobsahuje síru ani benzol, neodpařuje se a při spalování vyvíjí jen minimální množství oxidu dusíku, nespálených uhlovodíků, oxidu uhelnatého i uhličitého. Při provozu na zemní plyn dokonce vyhovuje zvlášť přísným normám ULEV státu Kalifornia.
Zatímco Fiat Multipla Bipower může jezdit na benzín i zemní plyn, sází Blupower pouze na plynový pohon. Oproti jiným „plynovým vozům“ nejsou verze italského výrobce dodatečně přestavovány na zemní plyn, ale s tímto druhem pohonu se počítalo už při vývoji Multiply. To ostatně dokazuje mj. uspořádání plynových lahví mimo kabinu (Bipower má tři, Blupower čtyři), což umožnil prostor pod rovnou podlahou a velká světlá výška. S tímto řešením nepřišlo zkrátka ani pohodlí cestujících ani jízdní vlastnosti šestimístného vozu.
Verzi Bipower pohání zážehový čtyřválec 1.6 se čtyřventilovou technikou, jehož parametry se při použití benzínu a zemního plynu jen nepatrně liší.
benzín | zemní plyn | |
výkon (kW/k) | 76/103 | 68/92 |
zrychlení 0 – 100 km/h (s) | 13,5 | 16,0 |
rychlost (km/h) | 168 | 157 |
spotřeba – město | 11,6 l | 7,5 kg CNG |
– mimo | 7,3 l | 4,9 kg CNG |
– kombinovaná | 8,9 | 5,8 kg CNG |
Při vyjetí obou nádrží ujede Fiat Multipla Bipower až 930 km. Čtyřválec, jehož celková konstrukce zůstala nezměněna, disponuje dvěma samostatnými systémy (tvořené vysokotlakým potrubím z pozinkované oceli pro přívod zemního plynu a speciálními tryskami) a ve spojení se sekvenčním vícebodovým vstřikováním vykazuje stejně kultivovaný chod nezávisle na použitém palivu. Ačkoliv je verze Bipower založena na pohon zemním plynem, může řidič v případě potřeby přepínačem přeřadit na pohon benzínový.
Druhou verzi Fiat Multipla Blupower pohání rovněž čtyřválec 1.6 16V, který je hodně identický s Bipowerem, ale jezdí výhradně na zemní plyn, což ostatně dokládají upravené časování a vyšší kompresní poměr. Výkon 70 kW (95 k) zrychlí půldruhé tuny těžkou Multiplu za 15,5 s a udělí vozu největší rychlost 160 km/h. Zároveň však spotřebuje o něco méně zemního plynu – město 7,2 kg, mimo 4,7 kg, kombinovaná 5,6 kg. Je vybaven katalyzátorem, speciálně vyvinutým pro obě vozidla na alternativní palivo. Na jedno naplnění dokáže ujet až 700 km, čímž odstraňuje manko, které až dosud měla auta na plynový pohon.
Jízdní vlastnosti i komfort obou vozidel, jejichž závěsy kol jsou uzpůsobeny vyšší hmotnosti vozu, se plně vyrovnají ostatním modelům typové řady. Fiat Multipla nabízí také ve verzi na pohon plyn místo šesti osobám ve 2 řadách na 6 samostatných sedadlech a ještě 430 l zavazadlového prostoru.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Největší obchodní dům
automobilů v ČR
Motto AUTO JAROV zní: „Prodejem naše služby nekončí...”