Během posledních pěti let se inženýři Fordu zabývali klíčovými otázkami spojenými s Transitem, jako jsou nízká spotřeba a provozní náklady vůbec. Testovali, upravovali prototypy a znovu testovali. Cílem bylo vytvořit dodávkový vůz pro nové tisíciletí. Zkoušky probíhaly v pěti zemích a manažeři Fordu strávili celé dny na cestách s řidiči Transitu, aby poznali, co zákazníci od dodávky vyžadují.
Nová konstrukce zároveň pamatuje na tradiční hodnoty Transitu, jako jsou dlouhá životnost a spolehlivost, jež s ostatními charakteristikami nového Fordu Transit vytvářejí vysokou hodnotu, kterou zákazník dostane za své peníze. „Vůz prostě musí dostát svému poslání,“ říká hlavní konstruktér projektu nového Transitu Graham Symonds. „Konstrukce musí jít dále než módní trendy,“ dodává.
Ford si vytkl za jeden z hlavních cílů pohodlí řidiče. Vzal v úvahu ideální vzdálenost sedadla od pedálů. Pro zlepšený výhled je posunuta dolní hranice bočních oken a s nimi i zpětná zrcátka.
Časopisy Trucker a Autoexpert spolu s KOV Velim na jaře uspořádaly srovnávací test deseti užitkových vozů. Ten potvrdil, že právě novou kabinou se povedlo Transitu konkurenci převálcovat. Nejvíce bodů ze všech dostal od testujících řidičů za přístroje a vnitřní prostor, v popředí byl i v hodnocení posezu za volantem, hluku a řízení.
Úložný prostor se zvětšil napřímením bočních stěn přibližně o 8 cm, takže se nyní vejde do malých verzí o 10 procent více nákladu než dřív, u větších je to až o 20 procent.
Vstoupí do dějin
Transit se prodává v 59 zemích, a tak se všechny jeho komponenty musí vypořádat s velmi rozmanitými provozními podmínkami. Automobil je k dostání ve velkém počtu konfigurací – se třemi různými rozvory, čtyřmi různými maximálními délkami ložné plochy, třemi variantami výšky střechy či třemi typy zadních dveří.
Verze s pohonem předních a zadních kol mají 95 procent společných dílů. Steve Bruford byl odpovědný za modul karoserie, tedy za všechno, co vidíte zvenčí. Je oprávněně pyšný na to, že na první pohled nepoznáte, zda jde o vůz s pohonem předních nebo zadních kol. „Byla to velká výzva vyvinout jednotnou koncepci pro pohon předních a zadních kol, protože to nikdo nikdy předtím nedokázal. Veškeré komponenty řízení, brzdění a pérování musely být umístěny tak, aby vůz získal prostor pro oba druhy pohonu,“ říká.
Univerzálnost systému karoserie, se zapíše do dějin automobilového průmyslu. „Vlastnosti pohonu na přední a zadní kola jsou zcela odlišné, i když jde v podstatě o stejné vozidlo,“ říká Steve Bruford a označuje nový Transit za průlom. „Je to nepochybně vývojově nejkomplikovanější systém karoserie Fordu vůbec,“ zdůrazňuje.
Protože provozní náklady jsou pro zákazníky Transitu velmi důležité, byl celý vůz od začátku vyvíjen tak, aby se co nejvíce snížily náklady na servis.
Zloději ztrácejí dech
Velmi důležité je zabezpečení vozidla. Proto Ford spolupracuje s policií a před osmi lety zaměstnal i „profesionálního zloděje“, který strávil šest let tím, že se v jeho službách vloupával do automobilů. Ford s ním má výhradní smlouvu a platí mu za to, aby se dále dobýval do vozů a demonstroval tak inženýrům přesně to, co by udělal zloděj. Nový trojčinný imobilizační systém Transitu vytyčuje nové standardy v ochraně tak jako systém dvojího zamykání dveří nebo speciálně chráněné zámky.
O dokonalosti zabezpečení nového Transitu se mohli přesvědčit i čeští novináři a prodejci Fordu při evropské premiéře v Seville. S pomocí páčidel a dalších pomůcek se pokoušeli zámek vylomit. Nikdo nebyl úspěšný.
„Protože Transit na trhu vede, je přirozené, že je i terčem zlodějů. Bude pro ně stále těžší udržet krok,“ říká Steve Bruford. „Boj s nimi je ovšem nepřetržitý proces, který nikdy nekončí,“ upozorňuje.
V České republice se Transit prodává od dubna, kdy absolvoval slavnostní premiéru v Dřevčické tvrzi. K dispozici jsou zatím verze se třemi zážehovými motory Dura Torq od 75 do 120 koní a pohonem zadní nápravy. Vozy s nižší užitečnou hmotností a pohonem přední nápravy se začnou vyrábět na podzim. Benzinové motory a automatická převodovka se na tuzemský trh zatím dovážet nebudou.
TEXT – Debbie Sperry
FOTO – Tim Andrew
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.