Ford Transit: Premiéra s potleskem

Málokterý model se stal ve své třídě takovým pojmem jako Ford Transit. Proto všichni očekávali nástup jeho čtvrté generace s napětím. Od dubna je vůz na trhu i v České republice

Ford Transit: Premiéra s potleskem

Během posledních pěti let se inženýři Fordu zabývali klíčovými otázkami spojenými s Transitem, jako jsou nízká spotřeba a provozní náklady vůbec. Testovali, upravovali prototypy a znovu testovali. Cílem bylo vytvořit dodávkový vůz pro nové tisíciletí. Zkoušky probíhaly v pěti zemích a manažeři Fordu strávili celé dny na cestách s řidiči Transitu, aby poznali, co zákazníci od dodávky vyžadují.

Nová konstrukce zároveň pamatuje na tradiční hodnoty Transitu, jako jsou dlouhá životnost a spolehlivost, jež s ostatními charakteristikami nového Fordu Transit vytvářejí vysokou hodnotu, kterou zákazník dostane za své peníze. „Vůz prostě musí dostát svému poslání,“ říká hlavní konstruktér projektu nového Transitu Graham Symonds. „Konstrukce musí jít dále než módní trendy,“ dodává.


Ford Transit: Premiéra s potleskem

Ford si vytkl za jeden z hlavních cílů pohodlí řidiče. Vzal v úvahu ideální vzdálenost sedadla od pedálů. Pro zlepšený výhled je posunuta dolní hranice bočních oken a s nimi i zpětná zrcátka.

Časopisy Trucker a Autoexpert spolu s KOV Velim na jaře uspořádaly srovnávací test deseti užitkových vozů. Ten potvrdil, že právě novou kabinou se povedlo Transitu konkurenci převálcovat. Nejvíce bodů ze všech dostal od testujících řidičů za přístroje a vnitřní prostor, v popředí byl i v hodnocení posezu za volantem, hluku a řízení.


Úložný prostor se zvětšil napřímením bočních stěn přibližně o 8 cm, takže se nyní vejde do malých verzí o 10 procent více nákladu než dřív, u větších je to až o 20 procent.

Vstoupí do dějin


Transit se prodává v 59 zemích, a tak se všechny jeho komponenty musí vypořádat s velmi rozmanitými provozními podmínkami. Automobil je k dostání ve velkém počtu konfigurací – se třemi různými rozvory, čtyřmi různými maximálními délkami ložné plochy, třemi variantami výšky střechy či třemi typy zadních dveří.


Verze s pohonem předních a zadních kol mají 95 procent společných dílů. Steve Bruford byl odpovědný za modul karoserie, tedy za všechno, co vidíte zvenčí. Je oprávněně pyšný na to, že na první pohled nepoznáte, zda jde o vůz s pohonem předních nebo zadních kol. „Byla to velká výzva vyvinout jednotnou koncepci pro pohon předních a zadních kol, protože to nikdo nikdy předtím nedokázal. Veškeré komponenty řízení, brzdění a pérování musely být umístěny tak, aby vůz získal prostor pro oba druhy pohonu,“ říká.


Univerzálnost systému karoserie, se zapíše do dějin automobilového průmyslu. „Vlastnosti pohonu na přední a zadní kola jsou zcela odlišné, i když jde v podstatě o stejné vozidlo,“ říká Steve Bruford a označuje nový Transit za průlom. „Je to nepochybně vývojově nejkomplikovanější systém karoserie Fordu vůbec,“ zdůrazňuje.


Protože provozní náklady jsou pro zákazníky Transitu velmi důležité, byl celý vůz od začátku vyvíjen tak, aby se co nejvíce snížily náklady na servis.

Zloději ztrácejí dech


Velmi důležité je zabezpečení vozidla. Proto Ford spolupracuje s policií a před osmi lety zaměstnal i „profesionálního zloděje“, který strávil šest let tím, že se v jeho službách vloupával do automobilů. Ford s ním má výhradní smlouvu a platí mu za to, aby se dále dobýval do vozů a demonstroval tak inženýrům přesně to, co by udělal zloděj. Nový trojčinný imobilizační systém Transitu vytyčuje nové standardy v ochraně tak jako systém dvojího zamykání dveří nebo speciálně chráněné zámky.


O dokonalosti zabezpečení nového Transitu se mohli přesvědčit i čeští novináři a prodejci Fordu při evropské premiéře v Seville. S pomocí páčidel a dalších pomůcek se pokoušeli zámek vylomit. Nikdo nebyl úspěšný.


„Protože Transit na trhu vede, je přirozené, že je i terčem zlodějů. Bude pro ně stále těžší udržet krok,“ říká Steve Bruford. „Boj s nimi je ovšem nepřetržitý proces, který nikdy nekončí,“ upozorňuje.


V České republice se Transit prodává od dubna, kdy absolvoval slavnostní premiéru v Dřevčické tvrzi. K dispozici jsou zatím verze se třemi zážehovými motory Dura Torq od 75 do 120 koní a pohonem zadní nápravy. Vozy s nižší užitečnou hmotností a pohonem přední nápravy se začnou vyrábět na podzim. Benzinové motory a automatická převodovka se na tuzemský trh zatím dovážet nebudou.

TEXT – Debbie Sperry
FOTO – Tim Andrew

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ford Mustang Mach-E má nové baterky a prodloužený dojezd

Ford Mustang Mach-E má nové baterky a...

Jmenuje se Mach-E a před čtyřmi lety přijel jako elektrická obdoba slavného Mustangu s majestátním předkem a specifickým zadkem. Nicméně s Mustangem toho má společného asi jako petrolejka a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě Dakaru osmé místo

Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě...

Pracovní týden začal pro závodníky 44. ročníku Dakaru pěkně zostra. Pořadatelé jim nachystali nejdelší kilometráž v podobě 830 kilometrů z nichž 395 bylo měřených. Šokem pro Martina...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Martin Prokop se i po třetí etapě Dakaru drží v TOP 10

Martin Prokop se i po třetí etapě...

Krátká a rychlá třetí etapa letošního Dakaru obnášela 255 měřených kilometrů v okolí bivaku v Al Qaisumah, když pořadatel musel kvůli zaplavenému maratonskému bivaku v Al Artawiyah změnit...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na elektromobil v 87 letech, pořídil si Ford Mustang Mach-E

Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na...

Pedro García (87), který celý život jezdil s auty poháněnými spalovacím motorem, dokazuje, že na budoucnost není nikdy pozdě. Rozhodl se totiž přejít na elektrický pohon a pořídil si Mustang...