Toyota Yaris získala čtyři hvězdičky z pěti, což je v nižší třídě nejlepší výsledek. Stejné „skóre“ zaznamenaly dále, Peugeot 206, Renault Clio, Škoda Fabia, VW Lupo a Polo. Žádný z nich ovšem nepřekonal Toyotu Yaris v detailním procentuálním hodnocení. Zbylých třináct automobilů získalo tři nebo dvě hvězdičky, nejhorší výsledek si připsal Fiat Seicento. Ovšem tady je nutno podotknout, že zkušebna používá k testům zpravidla automobily se základní výbavou, tzn., že v některých případech chybí airbag spolujezdce či boční airbagy. V případě Fiatu Seicento pak i airbag řidiče, a proto jej nelze objektivně hodnotit.
Euro-NCAP používá jednu z nejpřísnějších metodik pro čelní a boční náraz. Při čelním střetu automobil v rychlosti 64 km/h naráží jen 40 procenty přídě do deformovatelné bariéry. Při bočním nárazu naráží bezmála tunové vozidlo do boku vozidla rychlostí 50 km/h. Na speciálních figurínách, které sedí připoutané ve vozidle, se zkoumá riziko poranění jednotlivých částí těla a podle toho se prostřednictvím hvězdiček hodnotí úroveň pasivní bezpečnosti. Závěrečné hodnocení zahrnuje výsledek jak při čelním, tak při bočním nárazu. Pro detailní vyhodnocení slouží procentuální vyjádření, kdy sto procent je maximum a nula procent minimum.
Toyota Yaris získala při čelním nárazu 81 %, při bočním 89 %, přičemž celkový výsledek je 85 %. Podle Euro-NCAP až dosud nebyl v nižší třídě zaznamenán tak výborný výsledek. Toyota Yaris dokonce dosáhla třetího nejlepšího výsledku vůbec, což dokazuje značnou technickou úroveň tohoto vozu a výsledek je o to pozoruhodnější, že testovaný automobil nebyl vybaven bočními airbagy.
Tuhá kabina Toyota Yaris zůstala při čelním nárazu neporušena, dokonce ještě necelý jeden centimetr dělil poškozenou část od prostoru nutného pro přežití. Oba čelní airbagy byly ihned aktivovány, čímž spolehlivě ochránily hlavu figuríny. Relativně nižší hodnoty na hrudi řidiče a spolujezdce jsou určitou známkou optimálního vyvážení vzájemného působení napínáků bezpečnostních pásů.
Ačkoliv neměl Yaris v testu boční airbagy, přesto dosáhl při bočním nárazu maxima 16ti bodů. Dobrým výsledkům může děkovat příznivému průběhu pohybu figuríny při nárazu. Zatížení hlavy bylo sice nízké, ale určitá možnost zranění tu je.
U Škody Fabia jsou při čelním nárazu volant, airbag a bezpečnostní pásy v takovém souladu, že velice dobře ochrání hlavu řidiče. Protože hruď nepronikne až na volant, je risiko zranění nepatrně vyšší. Vzhledem k druhému čelnímu airbagu je také risiko zranění spolujezdce v této části těla velice nízké. Tvrdé části karosérie směřují při nehodě na kolena řidiče, zatímco holeň a nohy jsou chráněny dobře. Kabina působí jako celek, takže důležitý prostor na přežití zůstal zcela neporušen.
Při bočním nárazu narazila hlava zlehka na výplň dveřních sloupků, zatímco hruď byla zasažena deformujícími se dveřmi. Za zvýšené hodnoty v oblasti břicha (bez bočních airbagů) mohou některé vnitřní díly dveří, které se nacházejí pod loketní opěrkou.
Špičková pasivní bezpečnost Toyoty Yaris dokazuje, že automobil oceněný titulem Vůz roku 2000 patří na vrchol nižší třídy.
Za Toyotou Yaris (celkem 29 bodů) se umístili Renault Clio, Škoda Fabia a VW Polo, které získaly shodně 26 bodů, s jednobodovou ztrátou následuje Peugeot 206.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií