Konstrukce nového vidlicového šestiválcového turbodieselu s mezichladičem stlačeného vzduchu využívá nejmodernějších prvků současné technologie vznětových turbomotorů. Jako např. vysokotlaké vstřikování paliva systémem common-rail snižující spotřebu, a také nejnovější řešení proměnné geometrie lopatek turbodmychadla. Optimální omezení emisí je dosahováno elektronicky řízenou „studenou“ recirkulací výfukových plynů a dvojitým katalyzátorem.
Důležitou vlastností třílitrového motoru je kompaktní konstrukce umožňující uložení pod aerodynamickou kapotu limuzíny nebo kombi řady 9-5 a pohánějící přední nápravu prostřednictvím pětistupňové manuální převodovky.
K maximální kompaktnosti přispívá úhel sklonu válců 66 stupňů a volba většího vrtání než zdvihu (87,5 x 82,0 mm). Záměrem tohoto řešení je snížit výšku motoru, aby mohl být usazen ještě hlouběji do motorového prostoru, což snižuje polohu těžiště vozu. Výsledkem je zlepšení stability a ovladatelnosti vozu, aniž by se zhoršily bezpečnostní parametry při čelním nárazu.
Blok i hlava válců jsou vyrobeny z hliníkové slitiny s cílem minimalizovat váhové znevýhodnění vznětových motorů a zlepšit spotřebu paliva. Čtyři ventily na válec nepotřebují během životnosti žádné seřizování a všechny čtyři vačkové hřídele pohání jeden rozvodový řemen.
Nový motor Saab 3.0 TiD poskytuje výjimečné hodnoty točivého momentu při mimořádně klidném chodu a splnění všech evropských emisních norem. Z hlediska výkonu patří ke špičce nejvyšší třídy třílitrových turbodieselů a 350 N.m točivého momentu je plynule k dispozici od 1800 otáček za minutu. „Točivý moment jsme museli nakonec o něco snížit“, poznamenává Mats Persson, vedoucí projektu. „K dispozici ho bylo mnohem víc, ale byli jsme si vědomi toho, že řidič Saabu by měl mít vždy pocit pohody a plné kontroly nad dodávaným výkonem, proto jsme točivý moment snížili. Ale myslím, že i to co zbylo je stále obdivuhodné.
Největší výkon vyžaduje také vyšší otáčky, a tak 125 kW/170 k dosahuje při 4400 ot./min.
Zdrojem velkorysé rezervy točivého momentu je moderně řešené turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek (tzv.VNT),které do spalovacího prostoru je dodává správné množství stlačeného vzduchu. To umožňuje, v případě potřeby rychle vyvinout požadovaný točivý moment – zvláště při nízkých otáčkách motoru. Zároveň je schopno poskytovat vysoký výkon při vysokých otáčkách.
VNT turbodmychadlo Garrett s mezichladičem stlačeného vzduchu pracuje v kombinaci se systémem vysokotlakého přímého vstřikování paliva common-rail. Palivový systém pod tlakem 1450 b vstřikuje do spalovacího prostoru nepatrné množství nafty, což zajistí účinnější prohoření směsi paliva a vzduchu při minimalizaci emisí částic a oxidů dusíku (NOx). Pro další omezení emisí využívá nejnovější poznatky z oboru technologie recirkulace výfukových plynů, která přiváděním výfukových plynů zpět do spalovacích prostorů snižuje emise oxidů dusíku (NOx). Výfukové plyny jsou před opětovným vstupem do spalovacího prostoru chlazeny tepelným výměníkem voda /vzduch, což snižuje teplotu motoru a zvyšuje jeho výkon. S elektronickým řízením však lze recirkulaci okamžitě regulovat a zlepšit tak reakci motoru i akceleraci, což zvyšuje plynulost jízdy a přesnost ovládání vozu.
Nový turbodiesel byl vyvinut ve spolupráci s firmou Isuzu, patřící stejně jako Saab do koncernu GM. Saab bude tak první značkou koncernu GM, která použije nový vidlicový šestiválcový turbodiesel. Díky dlouholetým zkušenostem s „turbomotory“ sahající do 70.let se stal Saab odborným centrem GM pro vývoj přeplňovaných motorů. Tradice firmy Saab je založena na výrobě výjimečných zážehových turbomotorů, přičemž turbodiesely nebývaly až do roku 1998 ve výrobním programu zastoupeny. Tehdy Saab vyhověl pop a pro model 9-3 vyrobil první turbodiesel 2.2.
Autorizovaný dealer a opravce OPEL
Člen koncernu TUkas
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů