Mistrovství Evropy v závodech do vrchu historických automobilů je poměrně mladou disciplínou, zato však rychle se rozvíjející. O tom nejlépe svědčí počet uspořádaných závodů. V loňském roce jich bylo pět, letos už sedm a v příští sezóně je na programu deset kopců – čtyři v Itálii, dva ve Francii a v ČR (Šternberk, Ústí nad Orlicí) a po jednom v Rakousku a Německu.
Zvláště v Itálii a ve Francii jsou závody veteránů nesmírně populární, stovka startujících s vozy vyrobenými do roku 1971 není ničím neobvyklým a také propagace je na patřičné úrovni. To bohužel u nás neplatí, tady jsou historici spíš na okraji zájmu. Zatímco Arnošt Neubauer z Prahy absolvoval s Porsche 911 svojí druhou evropskou sezónu, plzeňský František Čečil patří se svým Hakarem 1200, unikátním závodním vozem postaveným Aloisem a Vojtěchem Riegrovými v roce 1950, k pravidelným účastníkům už několik let. Oba také pravidelně získávají prvenství ve svých kategoriích a neztratí se ani v absolutním pořadí, v němž skončili letos na 4. (Neubauer) a 5. (Čečil) místě. A to ještě Neubauer získal stejný počet bodů jako Ital Corsani s Triumphem TR 3 a Švýcar Sauter s Alfou Romeo GTV na druhém a třetím místě. O konečném pořadí rozhodlo nakonec datum výroby vozidla, a to měl náš jezdec nejmladší (rok 1965). Jen pro úplnost Mistrem Evropy se stal Ital David Baldi s Mini Cooperem.
„Největším zážitkem byl pro mě určitě devítikilometrový závod ve Valle Camonica, a to i přesto, že jsem závod nedokončil pro technickou poruchu. Trať vede přes tři vesnice, kde se projíždí mezi kamennými zídkami a baráky jako na Targa Florio. Cíl je pak mezi lanovkami a vleky v lyžařském středisku Borno. Vlastně každý závod má svoje kouzlo. Tak třeba ve francouzském Mont Dore se závodí mezi pastvinami, všechny zatáčky jsou stejné, místo svodidel jen ohradníky a žádný záchytný bod – krávy pořád přecházejí. V Gubbiu, kde se jezdí o trofej Luigi Fagioliho se startuje hned za hradbami starobylého města z 15. století, v Turckheimu mezi vinicemi atd.“, vzpomíná na letošní sezónu Arnošt Neubauer, který sice Ecce Homo vyhrál absolutně, ale daleko větší cenu má třeba patnácté místo v Gubbiu v konkurenci 70 (!) automobilů včetně rychlých spiderů ze sedmdesátých let.
Největší obchodní dům
automobilů v ČR
Motto AUTO JAROV zní: „Prodejem naše služby nekončí...”
Autorizovaný dealer a opravce VOLVO
Člen koncernu TUkas