Toyota Yaris s řazením Free-Tronic

Automobilka Toyota vyšla vstříc řidičům Starého kontinentu, kteří dávají přednost manuální převodovce před „automatem“ a do modelu Yaris dodává na přání systém řazení Free-Tronic. Řidiči tak zůstává volba rychlostních stupňů, odpadá však starost o citlivou práci se spojkovým pedálem.

Toyota Yaris je v první řadě obratný automobil vhodný do hustého městského provozu. K tomu jej předurčuje především jedna z nejmenších délek karosérie v nižší třídě. Jízdní podmínky v přeplněných ulicích jsou však dost náročné, a to nejen pro řidiče, ale rovněž pro některé díly automobilu. Jednou z nejnamáhanějších částí vozu je pohonné ústrojí, zvláště pak převodovka se spojkou. Častá změna stupňů a rozjezdy velmi opotřebovávají manuální převodovku.


Řešením je samočinná převodovka, která je však velmi drahá a navíc zvyšuje spotřebu paliva i podíl emisí ve výfukových plynech. To je v rozporu s filozofií Toyoty Yaris, která chce být maximálně ohleduplná k okolí, v němž se pohybuje. Navíc Evropané si rádi řadí sami a proto Toyota Yaris přišla s neobvyklým řešením, kombinující výhody manuální i samočinné převodovky. Jeho název zní Free-Tronic a jedná se o ústrojí, s nímž řidič sám řadí, ale nepoužívá přitom spojku. Její chod je řízen automaticky.


V automobilu vybaveném systémem Free-Tronic se nachází klasická řadicí páka pětistupňové převodovky, stejná je i řadicí kulisa. Odpadl pouze spojkový pedál, protože spojka spíná samočinně, a to jakmile řidič uchopí řadicí páku a chystá se ke změně stupně. V hustém provozu proto není nutné soustředit se na citlivou manipulaci se spojkovým pedálem a řidič se může plně věnovat provozu. Systém Free-Tronic při každém zařazení sám zajistí, aby změna stupně proběhla hladce bez škubnutí a v součinnosti s otáčkami motoru bez ohledu na to, jakým tlakem řidič právě působí na pedál plynu.


Na tento jednoduchý systém si dobře zvyknou nejen začátečníci a méně zkušení řidiči, ale vhod přijde i ostříleným řidičům s delší praxí, kteří nejlépe vědí, jak často se v městském provozu řadí. Systém Free-Tronic učinil konec s problémy při vyjíždění z řady automobilů zaparkovaných v kopci a se zhasínáním motoru při necitlivém rozjezdu, ale také se zápachem spojkového obložení po špatně odhadnuté práci s pedálem během razantní akcelerace.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Máca s.r.o.
Znojemská 86, 586 01 - Jihlava
567 302 971
jsedlak@automaca.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jarní tipy na skrytá místa u Prahy s Toyotou Prius

Jarní tipy na skrytá místa u Prahy...

Pokud hledáte cíl pro první jarní výlety, nevynechejte čtyři úžasná místa, která se skrývají nedaleko hlavního města. Vyrazili jsme na ně se zbrusu novou Toyotou Prius s plug-in hybridním...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...