Scania vyrobila milión vozů

Výrobní haly švédské Scanie, renomovaného výrobce nákladních vozů a autobusů opustil před časem rekordní miliontý vůz – třínápravový tahač P 124 CA6x4.

Na produkci miliontého vozu Scania se symbolicky podílelo jedenáct výrobních závodů z celého světa. Nejrůznější díly a komponenty sjely z výrobních pásů továren v Evropě a Latinské Americe, aby následně putovaly k montáži do holandského města Zwolle a staly se součástí skutečně globálního nákladního automobilu.


Miliontý vůz Scania, třínápravový tahač (P 124 CA6x4), je určen jako dar pro mezinárodní organizaci Červený kříž a po splnění náročných úkolů v humanitární oblasti se vrátí zpět do Scanie, aby se stal atraktivním exponátem muzea Scania v Södertälje.


Firma Scania byla založena v roce 1891 a produkce prvních 100 000 vozidel trvala celkem 75 let. Pro výrobu půl miliónu vozů bylo zapotřebí 96 let (dosaženo v roce 1987), zatímco dalších 500 tisíc vozů opustilo dílny během následujících třinácti let. Dnes Scania vyrábí okolo padesáti tisíc vozidel ročně. Milión vozidel představuje celkem 895 tisíc nákladních vozů a 105 tisíc autobusů.


V současnosti slouží nákladní vozy, autobusy a průmyslové a lodní motory Scania ve více než stovce zemí světa. Jejich výroba je rovněž mezinárodní – výrobní závody nalezneme v Argentině, Brazílii, Mexiku, Francii, Holandsku, Polsku, Dánsku a Švédsku. První závod mimo území Švédska byl otevřen v brazilském Sao Paulo v roce 1958.


Modelová řada Scanie je založena na unikátním globálním modulárním systému, který umožňuje montáž široké řady vozidel z limitovaného množství dílů a komponentů. Modulární systém přináší značnou úsporu v oblasti vývoje a produkce. Komponenty mohou být použity bez ohledu na to, zda je výrobek určen pro evropský, latinskoamerický či jiný trh. Mnoho komponentů je také sdíleno mezi tahači a autobusy.


Pro zajímavost ještě uveďme, že rozvodovku pro miliontý vůz dodala továrna z Argentiny, motor pochází z Brazílie, zatímco švédského původu jsou rám, nápravy, převodovka a kabina. Konečná montáž proběhla v nizozemském Zwolle a předprodejní prohlídku provedli mechanici z Francie.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kolo do auta nepatří aneb jak si nepokazit cyklovýlet/hqdefault.jpg">

Kolo do auta nepatří aneb jak si...

Pokud jste až dosud převáželi kolo uvnitř auta, je dobré vědět, že to není jen složitější než použití nosiče, ale i méně bezpečné. Naučte se proto kolo převážet chytře a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...