Nový motor má čtyřventilový rozvod, vstřikovací systém common-rail, dvě elektronicky řízená turbodmychadla VTG, mezichladič stlačeného vzduchu a recirkulaci výfukových plynů. Tyto technické novinky velkou měrou přispěly k tomu, že tento motor dosahuje nejenom vysoký výkon a to 165 kW (225 k) při 4000 ot/min, ale disponuje točivým momentem 480 Nm v rozmezí 1800 až 3000 ot/min. Zároveň je prvním motoremtéto kategorie, který plní přísné emisní limity EU III.
Měrná spotřeba motoru činí pouze 205 g paliva na 1 kWh práce, což je na osmiválcový motor pozoruhodně nízká hodnota. Se svým specifickým litrovým výkonem 50 kW se nový motor V8 TDI staví na samou špičku své třídy. Dvě řady válců svírají úhel 90 stupňů, válce mají vrtání 78,3 mm, zdvih pístu činí 86,4 mm. Blok motoru je odlitý ze speciální vysoce pevné uhlíkaté slitiny, díky které je celý motor o více než desetinu lehčí, než při použití konvenční šedé litiny.
Dvě čtyřválcové hlavy motoru V8 TDI jsou vyrobené z hliníku. Umístění vstřikovače přesně do středu spalovacího prostoru je předpokladem k optimálnímu prohoření směsi. U motoru 3.3 V8 TDI použili konstruktéři automobilky Audi šestiotvorové vstřikovací trysky, které optimálně rozprašují směs paliva do válců. Díky přesně řízenému pilotnímu předvstřiku paliva a propracované geometrii spalovacího prostoru může motor pracovat s kompresním stupněm pouze 18,5: l, což je na TDI motor poměrně nízká hodnota. Výhodou nižšího stupně komprese je optimální vazba mezi výkony motoru a čistotou jeho spalin při zaručení bezproblémových „studených“ startů. Každá čtveřice válců motoru 3.3 V8 TDI má své turbodmychadlo s měnitelnou geometrií lopatek rozváděcího kola. Maximální plnicí přetlak činí 2,2 baru.
Do sacího okruhu jsou zařazené citlivé senzory, které sledují teplotu nasávaného vzduchu a přizpůsobují tomu práci turbodmychadel VTG, takže za každých podmínek je zaručené, že obě řady válců dostávají stejné váhové množství vzduchu. Stlačený vzduch se chladí v klasickém chladiči vzduch/voda, který podstatně snižuje poměrně vysoké tlakové ztráty obvykle používaných chladičů vzduch/vzduch. Speciálně konstruovaný chladič vyniká kompaktní stavbou, takže jej tvůrci motoru 3.3 V8 TDI mohli umístit mezi obě řady válců vidlicového motoru. Díky tomuto řešení je celý vidlicový osmiválec dlouhý jenom 71 cm, široký 84 cm a vysoký 68 cm.
Na rozdíl od oblíbeného motoru V6 TDI 110 kW (150 k), který je osazený radiálním pístovým vstřikovacím čerpadlem VP 44, využívá nový motor 3.3 V8 TDI progresivní systém common-rail, vyvinutý v těsné spolupráci s firmou Bosch. Vysokotlaké čerpadlo tohoto systému je schopné dodávat palivo pod tlakem až 1350 barů. Každá řada válců má vlastní tlakový zásobník paliva, jehož předvstřik i hlavní vstřik do válců řídí solenoidové ventily v hlavě vstřikovačů. Vysokotlaké čerpadlo systému common-rail je poháněné stejným ozubeným řemenem jako dvojice vačkových hřídelů sacích ventilů.
Automobilka Audi dosud vyrobila bezmála jeden milion vozů poháněných TDI motory. Nový motor 3.3 V8 TDI se určitě velmi výrazně prosadí i v segmentu prestižních reprezentativních vozů, protože jeho parametry – včetně jen minimálního akustického hluku – se můžou směle měřit s nejlepšími naftovými motory.