Osobní automobil Opel Vectra se poprvé objevil na evropských silnicích v roce 1988, a od té doby jich německá automobilka vyprodukovala hodně přes tři a půl miliónu. Tentokrát jsme si vyzkoušeli už třetí generaci těchto rodinných automobilů, a to čtyřdveřový model 1.8 16V edice „2000“.
Od svých předchůdců ji charakterizují především chromovaná maska chladiče, inovované nárazníky, boční ochranné lišty v barvě vozu a jednodílné xenonové světlomety. Ty jsou vybaveny vysokotlakými ostřikovači a systémem dynamické regulace úhlu světelného paprsku. Za všech okolností, ať vůz prudce brzdí, zrychluje nebo je přetížený, citlivá čidla na přední a zadní nápravě proměřují polohu karosérie. Výkonná řidící jednotka neustále tyto hodnoty porovnává a podle okamžité situace dává příkaz ke změně sklonu světlometů. Tím je zaručeno nejen optimální osvětlení cesty, ale zabraňuje se i nechtěnému oslnění protijedoucích řidičů.
Opel Vectra nabízí tři karosářské varianty a pět pohonných jednotek v rozpětí od 74 kW/100 k až po 125 kW/170 k. My jsme si zvolili „zlatou střední cestu“ representovanou zážehovým čtyřválcem Ecotec 1.8 16V o výkonu 85 kW (115 k) a točivém momentu 170 N.m při 3600 ot./min. Díky využití moderní, lehké stavby čtyřválce (je o deset kilogramů lehčí než předchůdce) a snížení třecích ztrát uvádí výrobce průměrnou spotřebu sníženou o necelý litr na 7,4 litru/100 km. My jsme s vozem najezdili zhruba 1600 kilometrů při nichž jsme se bez problémů dostali na 7 litrů, a to i přesto, že vůz zdolal několik alpských průsmyků, včetně dvou dvoutisícových. Při ustálené rychlosti na dálnici mezi 120 a 130 km/h ukazoval palubní počítač dokonce 6,7 litru! Za tyto skvělé výkony vděčí např. sofistikovanému systému sání, kdy systém klapek v sacím potrubí přivádí nasávaný vzduch do válců buď delší nebo kratší cestou – v závislosti na otáčkách motoru. To zaručuje bezprostřední reakci na sešlápnutí pedálu plynu a optimální chování motoru za každé situace.
Přepracované přední i zadní zavěšení se projevilo v jistějším vedení stopy, takže se vůz v zatáčkách ani výrazně nenaklání. U čtyřdveřového sedanu zvyšují komfort o něco měkčí pružiny a jízdní vlastnosti rozhodně vylepšily i patnáctipalcová kola.
Model „2000“, jehož cenové rozpětí začíná u čtyřdveřové verze 1.6 16V za 659 900,- Kč a končí na 744 900,- Kč za Caravan 2.0 DTI zahrnuje bohatou standardní výbavu včetně ABS, bočních a čelních airbagů, aktivních opěrek hlavy vpředu, centrálního zamykání, elektrického ovládání oken předních a zadních dveří, vyhřívaných zrcátek, klimatizace, mlhovek, posilovače řízení, atd. Za příplatek jsou pouze alarm, střešní okno, tempomat nebo kožené čalounění. Při delších jízdách jistě oceníte ruční opěrku na středové konzoli.
Bezpečnost zvyšují nejen airbagy, ale i patentovaný systém PRS, který v okamžiku čelního nárazu uvolní pedály z jejich zavěšení a tím chrání nohy řidiče před poraněním. Aktivní opěrky hlavy zase výrazně snižují riziko poranění krčních obratlů a hlavy. Jednoduchý systém, zabudovaný do opěradel předních sedadel, posouvá v případě nárazu opěrky hlav o něco více směrem dopředu, čímž se dřív a lépe zachytí hlava.
Když k tomu všemu připočteme ještě velice pěkně tvarovaná sedadla potažená kvalitním materiálem (ani po několika stovkách kilometrů necítíte únavu), přesné řízení s ovládáním radia na volantu i přesné řazení, potom dostanete opravdový bestseller střední třídy v rodinném balení.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.